لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

بنی گانتس مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد


رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، (راست) و بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید.
رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، (راست) و بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید.

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، شامگاه چهارشنبه اول آبان بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید این کشور را مامور تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

این نخستین بار در یازده سال گذشته است که اختیار تشکیل دولت اسرائیل به سیاستمداری غیر از بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود واگذار می‌شود.

آقای نتانیاهو که ماه گذشته بعد از انتخابات مامور تشکیل دولت شد، بدلیل ناکامی در تحقق این هدف پس از ۲۶ روز تلاش، دوشنبه این هفته، اختیاری را که از رئیس‌جمهوری گرفته بود، در یک اقدام نمادین «برگرداند».

بنی گانتس ۲۸ روز مهلت دارد تا دولت جدید اسرائیل را تشکیل دهد؛ در صورت موافقت رئیس‌جمهوری، این مهلت ممکن است دو هفته دیگر تمدید شود.

آقای گانتس برای تشکیل دولت نیازمند حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو پارلمان است. او در این زمینه با همان موانعی روبروست که بنیامین نتانیاهو نیز با آن مواجه بود. حزب آبی- سفید و «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن از ائتلاف با لیکود خودداری کرده بودند.

رئیس‌جمهوری اسرائیل از آقای نتانیاهو درخواست کرده بود که یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد. او این درخواست را هم با بنی گانتس مطرح کرد که وی در پاسخ گفت حداکثر تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد بست.

آبی- سفید که خود ائتلافی از سه حزب است، و غیر از آقای گانتس سه رهبر اصلی دیگر نیز دارد، در انتخابات ۲۶ شهریور امسال ۳۳ کرسی بدست آورد.

حزب کارگر با شش کرسی و اردوگاه دمکراتیک با پنج کرسی از تشکیل دولت به رهبری آبی- سفید حمایت کرده‌اند.

۱۰ تن از ۱۳ عضو عرب در این دوره مجلس نیز گفته‌اند بدون ورود عملی به ائتلاف دولت، از کابینه آبی- سفید در جریان رای‌گیری‌های مجلس حمایت خواهند کرد تا نفرت خود را از بنیامین نتانیاهو نشان داده باشند.

دکتر احمد طیبی از سران نمایندگان عرب روز چهارشنبه گفت، در دولت اسحاق رابین در ۲۷ سال پیش نیز، اعراب خارج از ائتلاف، حامی دولت او بودند.

اما کرسی‌های حامیان آقای گانتس در حال حاضر با حد نصاب تشکیل دولت فاصله دارد.

حزب آبی- سفید اعلام کرده که نخستین نشست رسمی‌اش برای تشکیل ائتلاف با احزاب دیگر را روز پنجشنبه دوم آبان با لیکود برگزار می‌کند. لیکود این دعوت را پذیرفته است.

بنی گانتس (راست) در حالی مامور تشکیل دولت اسرائیل شده که بنیامین نتانیاهو (چپ) روز دوشنبه به ناکامی خود در تشکیل دولت تازه اذعان کرد.
بنی گانتس (راست) در حالی مامور تشکیل دولت اسرائیل شده که بنیامین نتانیاهو (چپ) روز دوشنبه به ناکامی خود در تشکیل دولت تازه اذعان کرد.

بنی گانتس کیست؟

بنی (بنیامین) گانتس که بهار امسال ۶۰ ساله شد، از مادری مجارستانی که بازمانده هولوکاست است و پدری اهل رومانی که در جنگ جهانی دوم به بازداشتگاهی در قبرس تبعید شد، در دهکده «کفار اخیم» اسرائیل بدنیا آمد.

او در پاییز ۱۹۷۷ در سن ۱۸ سالگی با ورود به ارتش به عنوان سرباز، خدمت نظام خود را آغاز کرد که ۳۸ سال طول کشید. او در سال ۲۰۱۵ با درجه سپهبدی و ریاست ستاد کل ارتش، بازنشسته شد.

بنی گانتس در سال ۲۰۰۱ با درجه ژنرالی، فرمانده شاخه شمالی ارتش شد؛ در سال ۲۰۰۵ نیز فرماندهی نیروی زمینی ارتش به او سپرده شد. او از ۲۰۰۷ وابسته نظامی سفارت اسرائیل در واشینگتن بود اما پاییز ۲۰۰۹ به اسرائیل فراخوانده شد تا با ارتقا به درجه ژنرالی ارشد، معاونت ریاست ستاد ارتش به او داده شود.

آقای گانتس در فوریه ۲۰۱۱ رئیس ستاد ارتش شد و چهار سال بعد، این مقام را به گادی آیزنکوت سپرد و خود وارد دنیای مدیریت کلان شرکت‌های فن‌آوری پیشرفته شد.

ورود وی به دنیای سیاست، با توجه به شخصیت آرام و بدور از جنجال او، از سوی خودش نیز با تردید زیادی همراه بود؛ اما تنها سه روز مانده به پایان سال ۲۰۱۸، با تشکیل حزب «استحکام اسرائیل» وارد صحنه شد.

محبوبیت چشمگیر آقای گانتس موجب شد که تنها زمانی کوتاه پس از ورود به عرصه سیاست، حزب «آینده‌ای هست» به رهبری یائیر لاپید و حزب نوپای «تلم» به رهبری موشه یعلون به وی ملحق شده و ائتلاف آبی- سفید را تشکیل دهند.

ویژگی ائتلاف آبی- سفید این است که به جز آقای گانتس، ژنرال ذخیره موشه یعلون و ژنرال ذخیره گابی اشکنازی که از فرماندهان و روسای پیشین ستاد ارتش بوده‌اند نیز در آن حضور دارند.

آبی- سفید در انتخابات فروردین امسال ۳۵ کرسی بدست آورد که در انتخابات پنج ماه بعد، بدلیل تلاطم‌های سیاسی این کشور، به ۳۳ کرسی کاهش یافت.

بنیامین نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه، گانتس را به «اهمال در حفظ مسائل شخصی» خود متهم کرد و مدعی شد که رژیم ایران اطلاعات شخصی تلفن همراه آقای گانتس را «ربوده است»؛ مقامات امنیتی این ادعای آقای نتانیاهو را محکوم کردند؛ خود آقای گانتس نیز گفت که تلفنش هیچ اطلاع محرمانه‌ای ندارد که باعث اخاذی کسی از او شود.

بنی گانتس در حالی مامور تشکیل دولت اسرائیل شده که بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه به ناکامی خود در تشکیل دولت تازه اذعان کرد. این دومین بار در پنج ماه گذشته بود که این سیاستمدار در این هدف موفق نشد.

بنیامین نتانیاهو فعلا متحمل ناکامی شده اما جنگ را نباخته و هیچ بعید نیست که عضوی مهم از یک دولت ائتلافی جدید نیز باشد و حتی به صورت چرخشی در یک دولت ائتلافی، نخست‌وزیر بماند یا در صورت تکرار انتخابات، نخست‌وزیری را بدون شریک، حفظ کند.

او فعلا تا روز معرفی دولت بعدی اسرائیل، نخست‌وزیر و وزیر دفاع است.

XS
SM
MD
LG