لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

احزاب عرب اسرائیل از نخست‌وزیری بنی گانتز حمایت کردند


بنی گانتز در این تصویر از فوریه سال جاری در جریان یک کارزار انتخاباتی در میان هوادارانش در شهر ریشون لتسیون
بنی گانتز در این تصویر از فوریه سال جاری در جریان یک کارزار انتخاباتی در میان هوادارانش در شهر ریشون لتسیون

ائتلاف عمدتا عرب «فهرست مشترک» که در جایگاه سوم احزاب راه‌یافته به پارلمان اسرائیل قرار دارد، از ائتلاف میانه‌رو به رهبری بنی گانتز و تشکیل دولت توسط این سیاستمدار حمایت کردند. حمایت اعراب چالش دیگری برای بنیامین نتانیاهو است.

ائتلاف «آبی-سفید» به رهبری آقای گانتز موفق به کسب ۳۳ کرسی شده‌است. حزب لیکود به رهبری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو هم ۳۱ کرسی به دست آورده‌است. پارلمان اسرائيل ۱۲۰ کرسی دارد و حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد.

در این انتخابات، نه ائتلاف «آبی- سفید» و نه «لیکود»، از حمایت نصف به علاوه یک اعضای مجلس یعنی ۶۱ نماینده مجلس برخوردار نیستند. در نتیجه هر دو حزب در تلاش برای کسب اکثریت و تشکیل دولت هستند.

تا کنون هیچ خبر یا بیانیه رسمی مبنی بر حمایت «فهرست مشترک» اعراب از آقای گانتز منتشر نشده بود. گفته شده بود یکی از گروه‌های داخلی این فهرست به نام «بلد»، اصرار دارد که اعراب مانند دوره‌های گذشته از نخست‌وزیری هیچ سیاستمدار یهودی حمایت نکنند.

اما اکنون اعلام حمایت رسمی ۱۳ عضو پارلمان از «فهرست مشترک» کار را برای آن‌که آقای نتانیاهو برای پنجمین بار هدایت دولت را برعهده بگیرد، پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که حمایت اعراب یک اقدام تاریخی‌ست و نخستین بار طی تقریبا سه دهه اخیر است که احزاب عرب از یک نامزد برای پست نخست‌وزیری حمایت می‌کنند. آن‌چه البته می‌تواند نمایانگر عمق نارضایتی و ناخشنودی آن‌ها از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو باشد.

احمد طیبی، قانون‌گذار عرب اسرائیل به اسوشیتدپرس گفته «بنی گانتز گزینه دلخواه ما نیست، ولی ما به رای‌دهندگان وعده دادیم که همه کار خواهیم کرد تا نتانیاهو را از قدرت کنار بگذاریم، و نتیجه آن‌که بنی گانتز را پیشنهاد می‌کنیم».

حمایت «فهرست مشترک» البته هنوز به‌معنی پایان کار و تشکیل دولت به رهبری آقای گانتز نیست.

ائتلاف «آبی-سفید» در حال حاضر از حمایت «ائتلاف احزاب کارگر-گشر» با شش کرسی و چپ‌ها و سبزها در «اردوگاه دمکراتیک» با پنج کرسی، برخوردار است. با اضافه‌شدن اعراب شمار کرسی‌ها به ۵۷ می‌رسد که همچنان چهار کرسی کم‌تر از میزان لازم برای دستیابی به اکثریت است. ائتلاف حامی نتانیاهو در حال حاضر از ۵۵ کرسی برخوردار است.

آن‌چه ممکن است وضعیت را در روزهای آینده تغییر دهد تغییر موضع آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل، خانه ما»، سیاستمدار دست‌راستی و وزیر پیشین دفاع است، که هشت کرسی در اختیار دارد.

انتظار می‌رفت او با یکی از دو حزب برتر متحد شود اما آقای لیبرمن همچنان بر لزوم تشکیل دولت وحدت ملی با حضور «ائتلاف آبی-سفید» و «حزب لیکود» تاکید دارد.

اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG