لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی از کم‌کاری در جلوگیری از گرمایش زمین


افزایش بهره‌وری انرژی در سال گذشته ۱.۲ درصد بود، اما بر اساس توافق پاریس این رقم باید چیزی حدود ۳ درصد باشد.
افزایش بهره‌وری انرژی در سال گذشته ۱.۲ درصد بود، اما بر اساس توافق پاریس این رقم باید چیزی حدود ۳ درصد باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید اگرچه تولید انرژی‌های پاک و میزان بهره‌وری انرژی در جهان رو به افزایش است، اما این افزایش به میزانی نیست که بتواند اهداف توافق اقلیمی پاریس برای نگه داشتن میزان افزایش گرمایش زمین در محدوده ۱.۵ درجه تا پایان قرن جاری را محقق کند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲۲ آبان ماه در وبسایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد، افزایش بهره‌وری انرژی در سال گذشته ۱.۲ درصد بود، اما بر اساس توافق پاریس این رقم سالانه باید چیزی حدود ۳ درصد باشد.

این گزارش بر اساس سه سناریو تهیه شده است، یکی روند تغییرات بر اساس سیاست‌های اعلام شده دولت‌ها، دیگری بر اساس ادامه روند کنونی تغییرات سبد مصرف انرژی جهان و دیگری سناریویی که برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی مورد نیاز است.

تولید انرژی خورشیدی در سال گذشته به ۴۹۵ گیگاوات و برق بادی به ۵۶۶ گیگاوات رسید، اما این ارقام تا سال ۲۰۴۰ به ترتیب تا ۳۱۴۲ گیگاوات و ۱۸۵۶ گیگاوات اوج خواهد گرفت.

تولید برق آبی نیز با حدود ۴۰ درصد رشد به ۱۸۲۲ گیگاوات خواهد رسید، اما تولید برق از زغال سنگ تا دو دهه آتی تقریبا ثابت خواهد ماند به طوری که در سال ۲۰۴۰ به ۲۱۷۱ گیگاوات خواهد رسید.

از سوی دیگر تولید برق از محصولات نفتی با حدود ۴۰ درصد رشد به ۱۸۵۶ گیگاوات و تولید برق از گاز نیز با ۵۲ درصد رشد به ۲۶۵۱ گیگاوات خواهد رسید. تولید برق هسته‌ای هم زیر ۵۰۰ گیگاوات ثابت خواهد ماند.

چنانچه آمارها نشان می‌دهد، به رغم اوج‌گیری تولید انرژی‌های پاک، مصرف سوخت‌های فسیلی در حوزه تولید برق نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سال گذشته میزان انتشار دی‌اکسید کربن در جهان به بالای ۳۳ میلیارد تن رسید و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید بر اساس سیاست‌های اعلام شده دولت‌ها، این رقم تا سال ۲۰۵۰ احتمالا به ۳۶ میلیارد تن افزایش می‌یابد. اگر روند کنونی استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهان ادامه یابد، این رقم حتی به بالای ۴۰ میلیارد تن نیز اوج خواهد گرفت، در حالی که رقم مطلوب برای جلوگیری از گرمایش زمین چیزی حدود ۱۶ میلیارد تن است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت آمریکا به مدد صنعت نفت شیل به سرعت افزایش می‌یابد و این کشوری سهمی ۸۵ درصدی در رشد تولید نفت جهان در سال‌های آتی خواهد داشت.

جهش تولید نفت آمریکا، تولید نفت دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چرا که احتمالا رشد تقاضای نفت تا نیمه‌های دهه آینده سالانه به طور متوسط یک درصد باشد. بدین ترتیب در دهه آتی سهم اوپک و روسیه از تولید جهانی نفت از ۵۵ درصد کنونی به ۴۷ درصد سقوط خواهد کرد.

آژانس می‌گوید تا سال ۲۰۵۰، نیمی از خودروهای جهان برقی خواهد بود. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ سالانه ۳۰ میلیون خودروی برق راهی بازار شود و شمار خودروهای برقی جهان به ۳۳۰ میلیون دستگاه برسد که این رقم نیاز به مصرف محصولات نفتی را ۴ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد.

با استفاده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG