لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

چشم‌انداز انرژی جهان در ۲۰۴۰؛ «نیاز به نفت اوپک کاهش می‌یابد»


تاسیسات نفتی در تکزاس در آمریکا
تاسیسات نفتی در تکزاس در آمریکا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش «چشم‌انداز انرژی جهان در سال ۲۰۴۰» که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ منتشر کرد، پیش‌بینی کرد نیاز به نفت اوپک کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، تقاضا برای نفت و دیگر محصولات هیدروکربوری مایع اوپک از ۳۵ میلیون بشکه در روز طی سال جاری به ۳۲.۸ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ افت خواهد کرد.

از سوی دیگر افزایش فعالیت‌های محیط زیستی در غرب و اوج‌گیری انرژی‌های تجدیدپذیر باعث افت شتاب رشد مصرف نفت نسبت به سال‌های گذشته خواهد شد. همچنین تولید برخی کشورها مانند آمریکا، برزیل و نروژ که اعضای اوپک نیستند، به سرعت افزایش و تقاضا برای نفت اعضای اوپک کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود تولید روزانه نفت خام آمریکا به مدد نفت شیل از ۱۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۹ به ۱۶.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ برسد و تا سال ۲۰۲۹ به ۱۷.۴ میلیون بشکه اوج بگیرد.

پارسال این رقم ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز بود. بدین ترتیب، تولید نفت آمریکا در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ حدود ۶.۲ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد در حالی که کل مصرف جهانی نفت جهان در همین بازه زمانی تنها ۵.۲ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

اوپک طی دو سال گذشته به همراه کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، تولید نفت خود را کاهش داده تا جلو تولید نفت مازاد در جهان را بگیرد.

عرضه نفت مازاد در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ باعث افت قیمت نفت از بالای ۱۰۵ دلار به زیر ۳۰ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۶ شد و به تبع آن، این کشورها تصمیم به کاهش تولید نفت خود گرفتند. هم‌اکنون قیمت نفت برنت دریای شمال زیر ۶۳ دلار است و انتظار می‌رود سال آینده ۶۰ دلار باشد.

این سازمان می‌گوید نیاز به مصرف جهانی نفت خام از ۹۸.۷ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۱۸ به ۱۰۳.۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید و در سال ۲۰۴۰ نیز این رقم به ۱۱۰.۶ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

اوپک می‌گوید خودروهای برقی که هم‌اکنون سهم چندانی در وسایل نقلیه موجود جهان ندارند، با سرعت در حال افزایش هستند و تا سال ۲۰۴۰ نیمی از خودروهای موجود در کشورهای عضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» که سهمی ۵۰ درصدی در کل اقتصاد جهان دارند، از نوع برقی خواهد بود. تا آن زمان ۲۶ درصد از کل خودروهای برقی جهان در کشور چین خواهد بود.

با این همه، تولید سالانه دی‌اکسید کربن که مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای و عامل گرمایش زمین است از ۳۳ میلیارد تن در سال گذشته به بالای ۳۸ میلیارد تن در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید که زنگ خطری برای محیط زیست و گرمایش زمین است.

اوپک می‌گوید تا سال ۲۰۴۰، حدود ۱۰.۶ تریلیون دلار برای پروژه‌های نفت و گاز جهان نیاز خواهد بود و سهم این دو سوخت فسیلی از سبد انرژی جهان حدود ۵۰ درصد خواهد بود.

با استفاده از گزارش اوپک؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG