لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

آمریکا نیمی از ذخایر استراتژیک نفتی خود را می فروشد


تصویر، تزیینی است.
تصویر، تزیینی است.

در حالی که اوپک و ۱۱ کشوردیگر تولید کننده نفت برای تمدید توافق کاهش تولید آماده می شوند، آمریکا اعلام کرد که نیمی از ذخایر استراتژیک نفت خود را به فروش خواهد رساند و هند هم گفت که در صورت تمدید توافق کاهش تولید، واردات نفت از اوپک را کاهش خواهد داد و به خرید نفت از آمریکا و کانادا روی خواهد آورد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ،‌ دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، طرحی برای ایجاد تغییراتی گسترده در نقش دولت آمریکا در بازارهای انرژی پیشنهاد داده است که شامل کاهش بدهی ملی از طریق فروش نیمی از ذخایر استراتژیک نفت این کشور می شود.

نخستین برنامه آقای ترامپ روز دوشنبه اول خرداد رونمایی شد که هدف آن، کسب ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از طریق فروش بخشی از ذخایر استراتژیک نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی و ۱۶.۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت در طول یک دهه آینده است.

برنامه پیشنهادی همچنین با هدف افزایش درآمدهای دولتی به وسیله انجام حفاری های نفتی در پناهگاه حیات وحش آلاسکا، پایان دادن به اجازه عملیات نفتی در ایالت های مجاور خلیج مکزیک و واگذاری خطوط انتقال برق در غرب آمریکا تدوین شده است. با این وجود، احتمال می رود که این طرح ها با مخالفت کنگره آمریکا روبرو شوند.

میزان ذخایراستراتژیک نفتی آمریکا در حال حاضر حدود ۶۸۷.۷ میلیون بشکه است که در مخازنی در ایالت های تگزاس و لوییزیانا قرار دارند و در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه به سرعت مورد استفاده قرار می گیرند.

طرح هایی در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تصویب شدند که هدف از آن، فروش تقریبا ۱۹۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر موجود بین سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۵ برای سرمایه گذاری در برنامه های دولتی غیر مربوط بود. این مقدار فروش میزان ذخایر را تا حدود ۲۷ درصد کاهش می دهد. تصمیم جدید برای فروش نیمی از ذخایر استراتژیک باعث کاهش چشمگیر ذخایر انبار شده نفتی آمریکا می شود. از نظر قانونی فعلا ذخایراسترتژیک نباید از ۴۵۰ میلیون بشکه کمتر شود.

از سوی دیگر، دارمندرا پرادان، وزیر نفت و منابع طبیعی هند روز دوشنبه اعلام کرد کاهش تولید اوپک و پیش بینی افزایش قیمت نفت، این کشور را متقاعد کرده است تا به فکر خرید نفت از منابع آمریکایی و کانادایی باشد و برنامه توسعه انرژی از منابع تجدید پذیر را اجرا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای پرادان گفت: هند، سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان، در جهت حفظ منافع ملی خود حرکت خواهد کرد تا نفت خام ارزان خریداری کند و مصرف گاز طبیعی را افزایش دهد زیرا به توافق نامه تغییرات آب و هوایی پاریس متعهد است و به اکتشاف زیست دیزل و دیگر سوخت های تجدید پذیر علاقمند است.

چند سال است که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از طریق افزایش تولید در پی تضعیف صنعت رو به رشد نفت شیل در آمریکای شمالی هستند که قیمت ها را برای تولیدکنندگان نفت تا حد زیادی پایین آورد. اما این کاهش قیمت به کشورهای عضو اوپک نیز صدمه زد و آنها را وادار به تغییر استراتژی و محدود کردن تولید کرد.

هند در حال مذاکره با فروشندگانی است که به طور سنتی از آنها نفت وارد نمی کرد. پالایشگران هندی در حال تدوین یک برنامه استراتژیک به منظور خرید از آمریکا و کانادا هستند که به بازارهای رقابتی تبدیل می شوند.

به گفته وزیر نفت و منابع طبیعی هند، نفت شیل قبلا فقط در قیمت های بالای ۶۰ دلار در هر بشکه رقابت پذیر بود، اما این رقم حدود ۴۰ دلار است. در حال حاضر، هند ۸۶ درصد نیاز نفت خام خود را از کشورهای عضو اوپک تامین می کند تا پاسخگوی ظرفیت روزانه ۴.۶ میلیون بشکه ای پالایشگاه هایش باشد. آقای پرادان گفت هند درنظر دارد ظرفیت پالایشگاه ها را تا سال ۲۰۲۳ به ۶.۲ میلیون بشکه درروز افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG