لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

اولین جلسه علنی تحقیقات استیضاح ترامپ؛ «هدف بایدن بود»


جورج کنت، یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا (سمت چپ تصویر) و ویلیام تایلر سرپرست سفارت آمریکا در کی‌یف
جورج کنت، یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا (سمت چپ تصویر) و ویلیام تایلر سرپرست سفارت آمریکا در کی‌یف

ویلیام تایلر، سرپرست سفارت آمریکا در کی‌یف در جلسه استماع تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که طبق شنیده‌ها گوردون ساندلند، سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا اعتقاد دارد که دونالد ترامپ منافع شخصی خود را بر سیاست‌های آمریکا در قبال اوکراین ترجیح داده است.

آقای تایلر روز چهارشنبه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت یکی از همکاران وی گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ساندلند را در ۲۶ ژوئیه شنود کرده است و این زمانی بود که ساندلند دیداری با مقامات اوکراین داشت و ترامپ موضوع تحقیقات پیرامون بایدن را درخواست کرد.

آقای تایلور افزود، همکارش هفته گذشته به وی گفته است، زمانی که از ساندلند پرسیده ترامپ درباره اوکراین چه فکر می‌کند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا جواب داده است «ترامپ بیشتر دغدغه تحقیقات درباره بایدن را دارد».


جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که از رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده محسوب می‌شود.

دموکرات‌ها می‌گویند نگران هستند ترامپ با به تاخیر انداختن کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین و زمان دیدارش با ولودیمیز زلنسکی همتای اوکراینی خود در کاخ سفید، خواسته است وی را برای تحقیقات پیرامون بایدن تحت فشار قرار دهد.

تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ زمانی آغاز شد که یک عضو نهادهای امنیتی ایالات متحده در مورد گفت‌وگوی تلفنی بین دونالد ترامپ و زلنسکی، نزد بازرس سازمان خود شکایتی را مطرح کرد.

ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی تقریبا نیم ساعته از همتای خود خواسته بود تا درباره حضور فرزند بایدن در هیات مدیره یک شرکت گاز در اوکراین تحقیقات کند.

پیش از انجام مکالمه تلفنی بین ترامپ و زلنسکی، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده بود پرداخت کمک نظامی ۳۹۰ میلیون دلاری به اوکراین متوقف شود.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان می‌گوید هدف از احضار شاهدان این است تا بررسی شود آیا ترامپ شرط کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین را به آغاز تحقیقات دولت اوکراین پیرامون آقای بایدن گره زده و آیا از قدرت خود سوء استفاده کرده است یا نه.


وی به موضوع اشغال و الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ و کشته شدن ۱۴ هزار اوکراینی در این مناقشه اشاره کرده و گفته است سوال اینجاست که آیا ترامپ با بهره‌برداری از آسیب‌پذیری مالی اوکراین به عنوان متحد آمریکا، خواستار مداخله این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا بوده است یا نه.

کاخ سفید و حامیان ترامپ می‌گویند درخواست ترامپ از همتای اکراینی خود درباره تحقیقات پیرامون بایدن، موضوعی نیست که وی را مستحق استیضاح کند، اگرچه برخی از آنها سخنان تلفنی ترامپ با زلنسکی را «نامناسب» خوانده‌اند.

ترامپ خود، سخنانش با زلنسکی را «عالی و بی‌نقص» خوانده و تحقیقات استیضاح را «ساختگی» عنوان کرده است.

تاکنون گزارشی درباره گرایش سیاسی تایلر یا جورج کنت، یکی از مقام‌های ارشد دیپلماتیک آمریکا در امور اروپا و اوراسیا که وی نیز از اولین شاهدان جلسه استماع است، به جناح خاصی در آمریکا منتشر نشده است و هر دو آنها با هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات کار کرده‌اند.

آقای تایلر قبلا نیز در جلسه استماع پشت درهای بسته که ۲۲ اکتبر برگزار شده بود، اقدام ترامپ را «غیرقانونی» خوانده و گفته بود که رودی جولیانی وکیل شخصی آقای ترامپ آن را برنامه‌ریزی کرده بود.

قرار است روز جمعه ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در کی‌یف نیز در جلسه استماع مجلس نمایندگان شهادت دهد. همچنین آقای ساندلند قرار است همراه با لورا کوپر، دستیار ارشد معاون امور روسیه، اوکراین و یوراشیا در وزارت دفاع آمریکا و دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته آینده در جلسه استماع شهادت دهند.

پنج‌شنبه هفته آینده نیز فیونا هیل، مشاور سابق کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید در این جلسه شهادت خواهد داد.

بعد از جلسات تحقیق و استماع استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان که اکثریت را دموکرات‌خواهان در دست دارند، موضوع در سنای آمریکا تحقیق خواهد شد که در کنترل جمهوری‌خواهان است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG