لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا علنی می‌شود


ساختمان کاخ کنگره؛ ژانویه ۲۰۱۷
ساختمان کاخ کنگره؛ ژانویه ۲۰۱۷

مرحله تازه‌ای از تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با استیضاح احتمالی رئیس‌جمهوری آن کشور، از هفته آینده با علنی‌شدن روند تحقیقات، کلید می‌خورد.

روز ۱۵ آبان ماه اعلام شد سه شاهد از وزارت خارجه ایالات متحده به مدت دو روز در جلسات ادای شهادت شرکت خواهند کرد؛ هر سه تن پیشتر پشت درهای بسته در روند تحقیقات شرکت کرده بودند.

قرار است در روز ۱۳ نوامبر/۲۲ آبان ویلیام تایلور، سرپرست سفارت آمریکا در کی‌یف و نیز جرج کنت، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا، در جلسه ادای شهادت شرکت کنند.

دو روز پس از این دو نفر نیز ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا در کی‌یف بار دیگر راهی نشست با کمیته‌ اطلاعاتی مجلس نمایندگان، یکی از کمیته‌های مشغول تحقیقات در مورد استیضاح، می‌شود.

آن‌طور که آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه گفته نشست‌های علنی «فرصتی برای مردم آمریکا خواهد بود تا خود به ارزیابی شاهدان بپردازند».

مجلس نمایندگان آمریکا در حال انجام تحقیقات در این مورد است که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، با طرح خواسته انجام تحقیقات از یک دولت خارجی در مورد رقیب سیاسی‌اش، از قدرت خود سوءاستفاده کرده‌است یا نه. اتهام‌هایی که آقای ترامپ آن‌‌ها را به‌کلی رد کرده‌است.

روند تحقیقات از آن‌جایی آغاز شد که یک عضو نهادهای امنیتی ایالات متحده در مورد گفت‌وگوی تلفنی بین دونالد ترامپ و همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیز زلنسکی، نزد بازرس سازمان خود شکایتی را مطرح کرد.

پیش از انجام مکالمته تلفنی بین آقایان ترامپ و زلنسکی، رئیس‌جمهوری آمریکا، دستور داده بود پرداخت کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین متوقف شود. در جریان گفت‌وگوی تلفنی او از زلنسکی خواسته بود دستور به انجام تحقیقات در مورد دمکرات‌ها و جو بایدن، رقیب احتمالی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، بدهد.

همزمان در تحولی دیگر گزارش شده جان بولتون، مشاور پشین رئیس‌جمهوری در امور امنیت ملی خواسته مجلس نمایندگان برای ادای شهادت در روز ۱۶ آبان‌ماه را به احتمال زیاد اجابت نخواهد کرد.

بنا بر گزارش‌ها او ارشدترین مقام‌ کاخ سفید بوده که در مورد «فشارها» بر اوکراین برای انجام تحقیقات مخالفت کرده و -باز هم بنا بر گزارش‌ها- آن را به‌مانند «تجارت مواد مخدر» تشبیه کرده‌است.

از دیگر افرادی که احتمالا روز ۱۶ آبان شهادت خواهند داد جنیفر ویلیامز، مشاور عالی مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری‌ست.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (بنا بر گزارش‌های پولیتیکو، سی‌ان‌ان، ان‌پی‌آر، واشینگتن‌پست)
XS
SM
MD
LG