لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

تحقیقات استیضاح؛ کاردار آمریکا در اوکراین در مورد خواسته ترامپ از زلنسکی شهادت داد


ویلیام تایلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین. او در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، سفیر آمریکا در کی‌یف بود. 
ویلیام تایلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین. او در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، سفیر آمریکا در کی‌یف بود. 

دیپلمات ارشد آمریکا در کی‌یف در جریان نشست مربوط به تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان اظهار کرد دونالد ترامپ در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود خواستار انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش، پیش از اعطای کمک‌های نظامی یا دیدار زلنسکی از کاخ سفید شده بود.

ویلیام تایلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین، روز ۳۰ مهر ماه پشت درهای بسته در برابر قانون‌گذاران در سه کمیته مجلس نمایندگان که مشغول انجام تحقیقات هستند، شهادت داده‌است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت در آن به دمکرات‌هاست، مشغول تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری، در پیوند با مکالمه تلفنی او با ولودیمی زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین است.

آقای ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با آقای زلنسکی در روز ۲۵ ژوئیه/۳ مرداد خواستار انجام تحقیقات در مورد جو بایدن، یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر بایدن، شده بود. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

گفته می‌شود اظهارات آقای تایلور در جریان نشست با قانون‌گذاران مجلس نمایندگان بر شدت تحقیقاتی که یک ماه است جریان دارد خواهد افزود. ویلیام تایلور در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، سفیر آمریکا در کی‌یف بود.

دونالد ترامپ تحقیقات را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا هرگونه «گروکشی» یا بده‌بستان در جریان گفت‌وگوی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را رد کرده‌است.

زلنسکی که به‌تازگی و بدون هیچ سابقه سیاسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین انتخاب شده در تلاش بود برای نشان دادن این‌که از حمایت آمریکا برخوردار است، دیداری در کاخ سفید داشته باشد.

شهادت آقای تایلور، کاردار سفارت آمریکا در اوکراین، حاکی‌ست که آقای ترامپ «هرآنچه» آقای زلنسکی می‌خواست، از جمله کمک‌های نظامی، را مشروط به انجام تحقیقات رسمی اوکراین در مورد دمکرات‌ها و شرکتی که به پسر جو بایدن عضو هیئت مدیره آن بود، می‌کرد.

شهادت ۱۵ صفحه‌ای ویلیام تایلور، دربرگیرنده جدول زمانی از رخدادهاست که نشان‌دهنده سیاست آمریکا در دو مسیر گوناگون از ماه مه به این سو است: یک مسیر که شورای امنیت ملی در پی گرفته بود و خواستار حفظ حمایت‌ها از اوکراین بود و دیگری مربوط می‌شد به تلاش‌های رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، که می‌خواست زلنسکی در مورد بایدن و انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق کند.

رودی جولیانی می‌گوید جو بایدن، که معاون باراک اوباما و ناظر بر سیاست‌های آمریکا در قبال اوکراین بود، از کی‌یف خواسته بود دادستان کل کشور را اخراج کند تا جلوی تحقیقات در مورد شرکت بوریسما گرفته شود. هانتر بایدن عضو هیئت مدیره این شرکت بود.

دادستان مذکور اما از سوی متحدان آمریکا، وام‌دهندگان به اوکراین، و ناظران محلی متهم شده بود که پرونده‌های فساد را به فرجام نمی‌رساند و تحقیقات واقعی در مورد گروه بوریسما انجام نخواهد داد.

آقای جولیانی در عین حال اظهاراتی اثبات‌نشده را نیز در مورد دخالت اوکراین در هک‌کردن سرورهای حزب دمکرات در سال ۲۰۱۶ مطرح کرده‌است. تحقیقات بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نشان می‌دهد روسیه پشت قضایا بوده‌است.

ویلیام تایلور، روز سه‌شنبه، به کمیته‌های مشغول تحقیقات در کنگره گفت، گوردن ساندلند، سفیر آمریکا نزد اتحادیه اروپا، در ماه سپتامبر به او اطلاع داده بود آقای ترامپ خواستار آن است که «زلنسکی (رئیس‌جمهوری اوکراین) به‌طور رسمی اعلام کند اوکراین در مورد بوریسما و دخالت‌های ادعایی این کشور در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق خواهد کرد» و «بسته به اعلام رسمی این مسائل» می‌تواند راهی کاخ سفید شود و کمک‌های نظامی پرداخت خواهند شد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG