لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

ادامه انتقادهای شدید ترامپ از روند استیضاح؛ شمار بیشتری به کنگره احضار شدند


این تصویر دیدار رهبران آمریکا و اوکراین را در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۵ سپتامبر نشان می‌دهد؛ روند تحقیقات مربوط به استیضاح پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی کلید خورد.
این تصویر دیدار رهبران آمریکا و اوکراین را در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۵ سپتامبر نشان می‌دهد؛ روند تحقیقات مربوط به استیضاح پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی کلید خورد.

با ادامه روند تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در پیوند با استیضاح رئیس‌جمهوری، دونالد ترامپ بر انتقادهای شدید خود از اعضای دمکرات کنگره افزوده‌است. همزمان وکیل شخصی آقای ترامپ برای ارائه مستندات به مجلس نمایندگان احضار شده‌است.

دونالد ترامپ روز هشتم مهر ماه آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، که روند تحقیقات را رهبری می‌کند، را هدف قرار داد و گفت شاید او باید به اتهام «خیانت» بازداشت شود.

روند تحقیقات مربوط به استیضاح در دوم مهر ماه در پی دستور رسمی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شد. این دستور پس از انتشار گزارش‌ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین و «فشار» برای انجام تحقیقات در مورد خانواده جو بایدن، رقیب احتمالی‌ آقای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، صادر شد.

فردی که یک مقام اطلاعاتی‌ست در پی مکالمه مذکور بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، شکایتی را نزد بازرس کل سازمان خود مطرح کرده بود.

مکالمه تلفنی بین رهبران آمریکا و اوکراین روز ۲۵ ژوئیه/۳ مرداد انجام شده و آن‌طور که وال‌استریت‌جورنال، رویترز و اسوشیتدپرس گزارش داده‌اند مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز آن روز با آقای زلنسکی گفت‌وگو کرده‌است.

این گفت‌وگوی تلفنی اندکی پس از توقف کمک‌های نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین صورت گرفته‌است. این نگرانی شکل گرفته که رئیس‌جمهوری برای پیشبرد مسائل شخصی، قصد داشته از کمک‌های تصویب‌شده از سوی کنگره بهره بگیرد.

دونالد ترامپ در ادامه انتقادها از روند تحقیقات در روز هشتم مهر ماه، ظاهرا با اشاره به اظهارات هفته گذشته آدام شیف، پست‌هایی را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان «به‌طور غیرقانونی اقدام به بیان اظهارات جعلی و وحشتناکی کرده، که وانمود می‌کند از سوی من است و شامل مهم‌ترین بخش از مکالمه من با رئیس‌جمهوری اوکراین می‌شود، و آن را خیلی بلند برای کنگره و مردم آمریکا خوانده است. این هیچ ارتباطی با آنچه من در جریان مکالمه گفتم ندارد. بازداشت به‌خاطر خیانت؟».

در آخرین جمله‌ی این توئیت منظور آقای ترامپ این است که آیا آقای شیف باید به اتهام خیانت به کشور بازداشت شود.

احضاریه‌های بیشتر به کنگره

در هفته جاری شماری از شاهدان و مقام‌های مختلف قرار است در کنگره شهادت بدهند. ماری یوُوانوُویچ، سفیر پیشین آمریکا در کی‌یف و کرت ولکر، نماینده ویژه و مستعفی دولت ترامپ در اوکراین، از جمله افراد احضارشده به مجلس نمایندگان هستند.

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، نیز روز هشتم مهر ماه به مجلس نمایندگان احضار شد. از آقای جولیانی خواسته شده تا مدارک و شواهد مربوط به آن‌چه «فشار» رئیس‌جمهوری بر زلنسکی برای تحقیقات در مورد بایدن عنوان شده، را ارائه کند.

لو پارناس، بازرگان، ایگور فورمن، سرمایه‌گذار در معاملات ملکی نیز به کنگره احضار شده‌اند. بنا بر گزارش رسانه‌ها، این دو، مقدمات آشنایی آقای جولیانی و برخی سیاستمداران ارشد اوکراینی را فراهم کرده‌اند.

همزمان با همه این‌ها، شماری از رسانه‌های ایالات متحده، گزارش داده‌اند که ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، از برخی مقام‌های امنیتی کشورهای خارجی خواسته بود تا به وزارت دادگستری در زمینه تحقیقات مربوط به شکل‌گیری پرونده «دخالت روسیه در انتخابات آمریکا» کمک کنند.

پرونده تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات را رابرت مالر، مستشار ویژه وزارت دادگستری، رهبری می‌کرد و در نهایت نیز به ارائه مستندات و مدارکی دال بر دخالت‌های مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ انجامید.

بنا بر این گزارش‌ها که شبکه سی‌بی‌اس و روزنامه واشینگتن‌پست منتشر کرده‌اند، از مقام‌های امنیتی بریتانیا خواسته شده به روند تحقیقات کمک کنند و خود آقای بار، دادستان کل، برای دیدار با مقام‌های ایتالیایی به این کشور سفر کرده بود.

در عین حال گفته شده آقای ترامپ از نخست‌وزیر استرالیا و برخی دیگر رهبران خارجی خواسته تا به ویلیام بار در پیوند با تحقیقات جدید مربوط به روسیه یاری برسانند.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته دونالد ترامپ از طرف ویلیام بار با این رهبران تماس گرفته‌است.

روند استیضاح در کنگره ایالات متحده

استیضاح معمولا باید از طرف کمیته قضایی یا هیئت دیگری به صلاح‌دید مجلس نمایندگان مطرح شود. پس از آن مجلس نمایندگان می‌تواند رسما تقاضای استیضاح کند.

تقاضای استیضاح باید به تایید نیمی از اعضای مجلس نمایندگان برسد تا رسمیت پیدا کند و به این ترتیب روند استیضاح آغاز می‌شود.

در این صورت مجلس نمایندگان، که در حال حاضر اکثریت آن در دست دموکرات‌هاست، به عنوان «مدعی‌العموم»، نقش «دادستان» را ایفا می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند وکلای شخصی خودش را داشته باشد و از خود در کنگره دفاع می‌کند.

در این میان، مجلس سناست که نقش «قاضی» را ایفا می‌کند و قدرت نهایی و رای آخر را دارد.

اگر دو سوم کل سنا، در صورت آغاز و فرجام یافتن فرایند، رای به عدم کفایت رئیس‌جمهوری بدهد، در آن صورت ممکن است رای به برکناری او صادر شود.

در حال حاضر بیش از نیمی از سنا در اختیار جمهوری‌خواهان، هم‌حزبی‌های آقای ترامپ، است.‎

اروپای آزاد بر پایه گزارش‌ها رویترز، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، وال‌استریت‌جورنال، سی‌بی‌اس/ت/خ
XS
SM
MD
LG