لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

انتشار خلاصه‌ای از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رییس جمهور اوکراین


دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهور ایالات متحده و اوکراین
دونالد ترامپ و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهور ایالات متحده و اوکراین

خلاصه‌ای از مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رییس جمهور اوکراین که روز چهارشنبه سوم مهر توسط وزارت دادگستری آمريکا منتشر شد، نشان می‌دهد که آقای ترامپ از ولادیمیر زلنسکی خواسته بود در مورد احتمال دخالت جو بایدن در متوقف کردن تحقیقات در مورد شرکتی که پسرش برای آن کار می‌کرده، تحقیق کند.

نانسی پلوسی، رییس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که این مجلس تحقیقات رسمی برای استیضاح رییس جمهور را آغاز کرده و شش کمیته مجلس مامور شده‌اند که تحقیقات در مورد عملکرد رییس جمهور را شروع کنند.

دمکرات‌ها آقای ترامپ را متهم کرده‌اند که برای تخریب وجهه جو بایدن از رییس جمهور اوکراین تقاضای کمک کرده است. جو بایدن معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا و یکی از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

خلاصه مکالمه تلفنی نشان می‌دهد که آقای ترامپ به رییس جمهور اوکراین گفته بود: «در مورد پسر بایدن و متوقف کردن تحقیقات توسط بایدن حرف‌های زیادی زده می‌شود. خیلی‌ها می‌خواهند در این مورد بدانند. بنابراین، از هر کاری که شما بتوانید با دادستان کل انجام دهید تشکر می کنم.»

آقای ترامپ در قسمت دیگری از مکالمه می‌گوید: «بایدن همه جا ادعا کرده که او این دادرسی را متوقف کرده که به نظرم واقعا بد است. اگر ممکن است در مورد این موضوع تحقیق کنید.»

این مکالمه تلفنی پس از دستور ترامپ برای متوقف کردن کمک ۳۹۱ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین در ماه ژوئیه انجام شد.

تحقیقات مجلس نمایندگان ممکن است به استیضاح آقای ترامپ در این مجلس و در گام بعدی به محاکمه او در مجلس سنا منجر شود.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه گفت: «اقدامات دونالد ترامپ برملا کننده این واقعیت است که رییس جمهور سوگند وفاداری به قانون را زیر پا گذاشته و به امنیت ملی کشور و حرمت انتخابات خیانت کرده است.»

دمکرات‌ها همچنین می‌گویند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری اوکراین را برای این خواسته خود زیر فشار گذاشته است، اما ولادیمیر زلنسکی روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که احساس نکرده در طول این مکالمه تلفنی آقای ترامپ او را تحت فشار گذاشته است.

وی اظهار داشت: «ما مکالمه تلفنی خوبی داشتیم. مکالمه‌ای عادی بود. و درباره مسائل بسیاری نیز صحبت کردیم.»

دونالد ترامپ اتهام تحت فشار گذاشتن رئیس جمهوری اوکراین را رد کرده است. وی تاکید دارد که هیچ حرف نامناسبی در این مکالمه نزده و تمرکز او تنها بر مسئله پایان دادن به فساد در اوکراین بوده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که آقای ترامپ از آغاز دوران ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ اقدامات جنجالی فراوانی انجام داده ولی مجلس نمایندگان که در کنترل دمکرات‌هاست تاکنون از به جریان انداختن روند استیضاح پرهیز کرده بود چون چنین اقدامی ممکن است نامزدی او در انتخابات بعدی را تقویت کند.

طبق قانون اساسی آمریکا مجلس نمایندگان می‌تواند رییس جمهور را به دلیل «ارتکاب جرایم جدی و یا تخلف از قانون» استیضاح کند. ولی تاکنون هیچ رییس جمهوری با استیضاح برکنار نشده است.

از زمان الحاق ناحیه کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ آمریکا به اوکراین کمک نظامی کرده است. مبلغ ۳۹۱ میلیون دلار کمک آمریکا که در مرکز این جنجال قرار دارد توسط کنگره آمریکا برای مقابله با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین تصویب شده است.

آقای ترامپ روز یکشنبه اذعان کرد که با رییس جمهور اوکراین در مورد جو بایدن و پسرش صحبت کرده است. او روز دوشنبه اتهام تلاش برای وادار کردن رییس جمهور اوکراین به انجام تحقیقات در مورد جو بایدن و پسرش در قبال دریافت کمک نظامی از آمریکا را تکذیب کرد.

آقای ترامپ در مورد متوقف کردن کمک نظامی به اوکراین نیز دلایل دیگری ارائه داده است. او ابتدا گفت دلیل آن وجود فساد مالی در اوکراین است ولی در اظهار نظر بعدی گفت به نظر او کشورهای دیگری نظیر آلمان و فرانسه باید به اوکراین کمک کنند.

این جنجال با شکایت یک مقام امنیتی آمریکا به نهادهای بازرسی درون سازمانی در خصوص مضمون مکالمه آقای ترامپ با رییس جمهور اوکراین به وجود آمد. با وجودی که طبق قانون چنین شکایاتی باید در اختیار کنگره قرار بگیرد، دولت دونالد ترامپ حاضر نشده است این کار را بکند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG