لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

شهادت مشاور سابق وزیر خارجه آمریکا در تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ


مایکل مک کینلی، مشاور ارشد سابق مایک پومپئو
مایکل مک کینلی، مشاور ارشد سابق مایک پومپئو

مایکل مک کینلی، مشاور ارشد سابق مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در چارچوب تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ به کمیته مجلس نمایندگان آمریکا شهادت می دهد.


آقای مک کینلی یکی از مقامات با سابقه وزارت خارجه آمریکاست. او در این جلسه به سئوالات اعضای مجلس نمایندگان در مورد مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودومیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در روز ۲۵ ژوئیه پاسخ خواهد داد.

در این مکالمه تلفنی دونالد ترامپ از رییس جمهور اوکراین خواست برای تحقیقات در مورد ادعای فساد مالی جو بایدن و پسرش با رودی جولیانی وکیل شخصی خود و ویلیام بار دادستان کل آمریکا همکاری کند.

انتظار می رود در این جلسه محرمانه اعضای مجلس نمایندگان در مورد برکناری ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین توسط مایک پومپئو نیز از آقای مک کینلی سئوال کنند.

همزمان ولودومیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: «اوکراین در تحقیقات مربوط به استیضاح دخالت نخواهد کرد.»

تحقیقات مربوط به استیضاح رییس جمهور اوکراین را در موقعیت دشواری قرار داده است. او ضمن حفظ مناسبات خوب با دونالد ترامپ و کاخ سفید در عین حال باید تلاش کند دمکرات ها که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، خشمگین نکند.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از مصاحبه گفت:«به عنوان رییس جمهور اوکراین من در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نخواهم کرد، هر چند دیگران ممکن است چنین کاری بکنند. ما به عنوان اوکراین هیچ کاری نخواهیم کرد.»

روز سه شنبه جورج کنت، یک دیپلمات با سابقه آمریکا که سالها در زمینه مبارزه با فساد در اوکراین و کشورهای دیگر فعالیت کرده در شهادت خود گفت او در مورد اقدامات رودی جولیانی با هدف اعمال فشار به اوکراین برای تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش هشدار داده بود.

جورج کنت افزود پس از ابراز این نگرانی ها کاخ سفید او را از سیاست گذاری در مورد اوکراین کنار زده و به او گفته اند که «سرو صدا نکند.»

به گفته جری کونولی، یکی از اعضای مجلس نمایندگان که در بخشی از جلسه دیروز حضور داشته آقای کنت گفته است که مشاوران و نزدیکان رييس جمهور در این عملیات به وضوح نشان داده بودند که آقای ترامپ خواهان همکاری رییس جمهور و دولت اوکراین در این زمینه است.

همزمان با ادامه شهادت افراد کلیدی در این پرونده رودی جولیانی و مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه گفتند که با روند تحقیقات مربوط به استیضاح همکاری نخواهند کرد.

مایک پنس از طریق وکیل خود اعلام کرد که مدارک مربوط به پرونده اوکراین را به کمیته تحقیق مجلس نمایندگان ارائه نخواهد داد.

رودی جولیانی به دلیل عدم همکاری با این تحقیقات ممکن است به سرپیچی از دستور کنگره محکوم شود.

روز پنجشنبه قرار است گوردن سونلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به کمیته تحقیق شهادت دهد.

با استفاده از رادیو اروپای آزادی/ رادیو آزادی؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG