لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

بازداشت دو فرد مرتبط با رودی جولیانی به‌ظن تخلفات مالی در جریان انتخابات


این عکس را دفتر کلانتری الکساندریا در ایالت ویرجینیا منتشر کرده و آقایان ایگور فرومن (راست) و لو پارناس را نشان می‌دهد
این عکس را دفتر کلانتری الکساندریا در ایالت ویرجینیا منتشر کرده و آقایان ایگور فرومن (راست) و لو پارناس را نشان می‌دهد

دو بازرگان زاده اوکراین و بلاروس، که با اقدامات رودی جولیانی برای تحقیق در مورد رقبای سیاسی دونالد ترامپ رابطه داشتند، به‌ظن تخلفات مالی در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا، بازداشت شده‌اند.

دادستانی نیویورک ۱۸ مهر ماه گفته لـِو پارناس، زاده اوکراین، و ایگور فرومن، زاده بلاروس، که با رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، ارتباط داشتند، در فرودگاه بین‌المللی دالس واشینگتن، بازداشت شده‌اند.

بازداشت‌ها در روز ۱۷ مهر ماه صورت گرفته‌است. این دو با اتهام‌هایی مانند توطئه، اظهارات نادرست به کمیسیون انتخاباتی فدرال و دست‌کاری در اسناد، روبه‌رو شده‌اند.

آقایان پارناس و فرومن، به‌طور مشخص به «انتقال پول خارجی به نامزدهای [انتخابات در سطح] ایالتی و فدرال» متهم هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید جان دود، وکیل این دو، از اظهار نظر در مورد موضوع خودداری کرده‌است.

دادستانی می‌گوید لو پارناس و ایگور فرومن در فرودگاه در حالی بازداشت شده‌اند که بلیت یک‌طرفه‌ای به مقصد وین در اختیار داشتند و قرار بود به جای دیگری -که نامی از آن برده نشده- بروند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته این دو نفر را نمی‌شناسد و «این موضوع هیچ ارتباطی با ما ندارد». با این حال تصاویری از حساب‌های کاربری اجتماعی متعلق به لـِو پارناس، او را در چند دیدار با آقای ترامپ و پسرش دونالد ترامپ جونیور، و برخی افراد دیگر نشان می‌دهد.

در کیفرخواست علیه پارناس و فرومن آمده است که آن‌ها منبع اهداکننده کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی را پنهان کرده‌اند. این اقدام با «پول‌شویی ارزهای خارجی از طریق حساب‌های بانکی» به نام شرکت‌ها و به‌کارگیری نام افرادی به‌جز نام اصلی اهداکنندگان انجام شده‌است.

در این کیفرخواست گفته شده هدف این دو «پیشبرد منافع مالی شخصی، و منافع سیاسی دست‌کم یک مقام دولتی اوکراین که با هم‌دیگر همکاری داشتند» بود.

به گزارش «پروژه اطلاع‌رسانی در مورد فساد و جرایم سازمان‌یافته» (او‌سی‌سی‌آر‌پی)، این دو مظنون هستند که در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵۷۶ هزار دلار به کارزارهای مختلف انتخاباتی مربوط به نامزدهای جمهوری‌خواه واریز کرده‌اند. از جمله بخش بزرگی از این پول به حساب یکی از عمده‌ترین کمیته‌های حامی دونالد ترامپ واریز شده‌است.

گروه ناظر «مرکز امور قانونی کارزار انتخابات» در آمریکا، در ژوئیه ۲۰۱۸ شکایتی را تقدیم «کمیسیون انتخاباتی فدرال» کرده‌است.

بنا بر کیفرخواست دادستانی، فرومن و پارناس به تامین مالی یک عضو کنگره که نام او برده نشده، یاری رسانده‌اند و هدف این بوده که به کمک او تلاش کنند ماری یووانوویچ، سفیر وقت آمریکا در اوکراین، «برکنار شود یا فراخوانده شود».

خانم یووانوویچ در ماه مه، چند ماه پیش از پایان ماموریت رسمی‌اش، به واشینگتن فراخوانده شد.

بنا بر اظهارات مقام اطلاعاتی که از مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین شکایت کرده، رابطه ماری یووانوویچ با رودی جولیانی و یوری لوتسنکو، دادستان پیشین اوکراین مساعد نبود.

اظهارات مقام اطلاعاتی در مورد مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین آغازگر روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

بازداشت این دو نفر در حالی صورت گرفته که روند تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ ادامه دارد. دمکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، رهبری کمیته‌های تحقیقات را نیز در دست دارند.

چند ساعت پس از بازداشت آقایان فرومن و پارناس، دمکرات‌ها هر دو را برای ادای شهادت و مدارک به کنگره احضار کردند. این دو تا کنون از ارائه مدارک خودداری کرده‌اند. رودی جولیانی نیز به کنگره احضار شده‌است.

روند تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده از دوم مهر ماه به دستور نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آغاز شد؛ پس از انتشار گزارش‌ها در مورد تماس تلفنی بین دونالد ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین، که بنا بر شکایت یک مقام اطلاعاتی آمریکا، در جریان آن آقای ترامپ از ولودیمیر زلنسکی خواسته در مورد خانواده جو بایدن، از رقبای اصلی انتخاباتی آقای ترامپ، تحقیق کند.

دونالد ترامپ ضمن رد هرگونه خطایی در جریان گفت‌وگوی تلفنی خود با زلنسکی، روند تحقیقات مربوط به استیضاح را «کلاهبرداری» توصیف کرده‌است.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG