لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

متهم مرتبط با رودی جولیانی می‌گوید با تحقیقات استیضاح همکاری می‌کند


در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۸ رودی جولیانی (نفر اول از راست) و لو پارناس در مراسم درگذشت جرج بوش پدر دیده می‌شوند.
در این تصویر از دسامبر ۲۰۱۸ رودی جولیانی (نفر اول از راست) و لو پارناس در مراسم درگذشت جرج بوش پدر دیده می‌شوند.

وکیل لو پارناس، بازرگان اوکراینی‌آمریکایی بازداشت‌شده در فرودگاه واشینگتن، گفته او آماده همکاری با قانون‌گذاران در جریان تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده است.

این خبر را خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس ۱۳ آبان به‌نقل از وکیل آقای پارناس منتشر کرده‌اند. لو پارناس از چهره‌های کلیدی در جریان تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ است و گفته شده نظرش در مورد همکاری با روند تحقیقات عوض شده‌است.

جوزف باندی، وکیل بازرگان اوکراینی‌آمریکایی گفته اجابت خواسته مجلس نمایندگان برای موکلش «محترم است»؛ «تا آن میزان که از نظر قانونی به‌جا باشد، و امتیازات [شهروندی] در نظرگرفته‌شده برای آقای پارناس، از جمله متمم پنجم قانون اساسی، را کاملا مد نظر قرار دهد».

بنا بر متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا هیچ شهروندی مجبور به ادای شهادت علیه خود نیست.

آقای پارناس و ایگور فرومن شریک او، همراه رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، افرادی هستند که در ارتباط پشت پرده با مقام‌های فعلی و پیشین اوکراین، در پیوند با تحقیقات در مورد جو بایدن و پسرش هانتر، و نیز اقدامات حزب دمکرات در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا بودند.

جو بایدن معاون باراک اوباما بود و از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به‌شمار می‌رود. هانتر بایدن زمانی عضو هیئت مدیره یک شرکت نفت و گاز در اوکراین بود.

رودی جولیانی و رهبران مجلس نمایندگان از پاسخ به پرسش‌های رویترز در مورد گزارش‌های تازه خودداری کرده‌اند.

لو پارناس ۴۷ سال دارد.

هم آقای پارناس و هم شریک او آقای فرومن گفته‌اند بی‌گناه هستند. این دو بازرگان زاده اوکراین و بلاروس، ۱۸ مهر ماه، در فرودگاه بین‌المللی دالس واشینگتن، به‌ظن تخلفات مالی در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا، بازداشت شده‌اند.

در کیفرخواست علیه پارناس و فرومن آمده است که آن‌ها منبع اهداکننده کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی را پنهان کرده‌اند. این اقدام با «پول‌شویی ارزهای خارجی از طریق حساب‌های بانکی» به نام شرکت‌ها و به‌کارگیری نام افرادی به‌جز نام اصلی اهداکنندگان انجام شده‌است.

به گزارش «پروژه اطلاع‌رسانی در مورد فساد و جرایم سازمان‌یافته» (او‌سی‌سی‌آر‌پی)، این دو مظنون هستند که در سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۵۷۶ هزار دلار به کارزارهای مختلف انتخاباتی مربوط به نامزدهای جمهوری‌خواه واریز کرده‌اند. از جمله بخش بزرگی از این پول به حساب یکی از عمده‌ترین کمیته‌های حامی دونالد ترامپ واریز شده‌است.

لو پارناس در عین حال به رودی جولیانی کمک کرده بود تا با مقام‌های پیشین و فعلی اوکراین دیدار کند؛ دیدارهایی که مربوط به تحقیقات در مورد بایدن‌ها می‌شد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی (بر پایه ان‌پی‌آر، سی‌ان‌ان، رویترز، اسوشیتدپرس)
XS
SM
MD
LG