لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

کارنامه آذر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۱۴ ۲۱.۹.۱۳۹۸

تجمع شماری از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

جمعی از پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اعتراض به اجرا نشدن طرح قاصدک در مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.

بر اساس فیلمی که در شبکه های اجتماعی انتشار یافت، این پرستاران به پرداخت نشدن کارانه و اضافه‌کاری در ۹ ماه گذشته اعتراض کردند.

۱۴:۰۳ ۲۱.۹.۱۳۹۸

«اقلام مصرفی و ضروری خانوارهای کارگری، ماهانه بین آنها توزیع شود»

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران خواستار توزیع ماهانه اقلام مصرفی و ضروری خانوارهای کارگری شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادی ابوی با اشاره به اینکه محاسبات، معادلات و آمار مربوط به هزینه‌های سبد معیشت کارگران دچار تغییر شده است، افزود که با تغییر قیمت بنزین، کرایه‌های حمل و نقل افزایش یافته است.

او همچنین افزایش اجاره‌بها را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اعلام کرد.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. این در شرایطی است که برآوردها حاکی از آن است که حداقل سبد معیشت ماهانه کارگران بین شش تا هشت میلیون تومان است.

۱۶:۱۹ ۲۰.۹.۱۳۹۸

احضار ۱۶ عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به پلیس امنیت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای از احضار دستکم ۱۶ عضو خود به پلیس امنیت خبر داد و برخوردهای امنیتی و قضایی با اعضایش را «داغ و درفش» نامید.

این سندیکا نوشت یکی از این اعضا که به پلیس امنیت مراجعه کرده، بازجویی شده و مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بیانیه خود بازپرس شعبه دو دادسرای اوین را متهم کرد که به پلیس امنیت ماموریت داده است از اعضای شناخته شده این تشکل، تعهدی مبنی بر نداشتن فعالیت صنفی و سندیکایی و شرکت نکردن در تجمع‌های اعتراضی سندیکا گرفته شود.

این تشکل صنفی اشاره کرد که آقایان سعیدی، طالب مقدم، رضوی، شهابی، فریدونی، اصلاغی، حیدری، پیرهادی، کمساری، تاخیری، قاسمی، نعمتی‌پور، توسلی، محرم زاده، باباخانی و شکاری به پلیس امنیت احضار شده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اضافه کرد که دو عضو این تشکل، به نام‌های حسن سعیدی و رسول طالب مقدم پس از بازداشت در روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ در مقابل مجلس، به دلیل آنچه اتهامات واهی نامید، به احکام طویل مدت زندان، تبعید و شلاق محکوم شده‌اند و داود رضوی نیز حکم حبس تعلیقی دارد.

بر اساس این بیانیه، رضا شهابی هم دو مرتبه در ماه گذشته از سوی بازپرس شعبه دو دادسرای امنیت اوین بازجویی شده است.

آقایان شهابی و سعیدی همراه با شمار دیگری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه از کار اخراج شده اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در بخش دیگری از بیانیه خود با اشاره به اصل ۸۷ مقاوله نامه سازمان بین‌المللی کار، با عنوان آزادی سندیکاها و حمایت از حقوق سندیکایی، افزود که کارگران می‌توانند آزادانه و بدون اجازه قبلی، تشکل‌های خود را تشکیل دهند و یا به تشکل‌های فعلی بپیوندند.

بر اساس بند دوم اصل ۸۷،‌ مقامات دولتی باید از هرگونه مداخله‌ای که منجر به محدودیت این حق یا اشکال در اجرای قانونی آن شود، خودداری کنند و ماده چهارم آن نیز تاکید می‌کند که نمی توان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی را با احکام اداری منحل یا توقیف کرد.

با این همه، به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ کارگران این شرکت از سال ۸۳ خورشیدی،‌ زمان تاسیس این تشکل، تاکنون با برخوردهای اداری،‌امنیتی و قضایی مواجه شده‌اند؛ ‌از جمله اخراج از کار، ضرب و جرح اعضا و تخریب اموال سندیکا، بازداشت حدود ۳۰۰ تن از اعضای سندیکا و صدور احکام تعزیری و تعلیقی.

این برخوردها همواره با انتقاد تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران و همچنین سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان مواجه شده است.

در این ارتباط، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اشارخه کرد که از سال ۸۴ تاکنون هیات اعزامی دولت به سازمان بین‌المللی کار درباره سرکوب این تشکل و اعضای آن و همچنین دیگر کارگران زندانی در ایران بازخواست شده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با محکوم کردن فشار اخیر دستگاه‌های قضایی و امنیتی بر اعضای خود برای انحلال سندیکا و متوقف کردن فعالیت‌هایش نوشت: ایجاد سندیکای مستقل، حق مسلم کارگران است و مطابق اصل ۲۶ قانون اساسی، نمی توان هیچ کارگری را از عضویت در سندیکا منع کرد.

۲۲:۵۸ ۱۶.۹.۱۳۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران: پروین محمدی و سایر کارگران زندانی باید آزاد شوند

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام زندانی شدن پروین محمدی،‌ نایب رئیس این تشکل و عضو هیئت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، خواستار آزادی او و سایر کارگران زندانی شد.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، خانم محمدی در پی اعمال فشار و صدور ابلاغیه برای ضامن او، روز شنبه به منظور تحمل حکم یک سال حبس خود با مراجعه به شعبه هفت اجرای احکام کیفری دادسرای ناحیه یک کرج، بازداشت و به زندان کچویی این شهر منتقل شد.

این تشکل کارگری اشاره کرد که زندان کچویی کرج، بند مشخصی برای زندانیان سیاسی و امنیتی ندارد و زندانیان سیاسی در کنار زندانیان دیگر جرائم نگهداری می‌شوند.

پروین محمدی روز ششم اردیبهشت همراه با دیگر کارگران در پارک جهان‌نمای کرج بازداشت شد و پس از ۱۵ روز به قید کفالت آزاد شد. پس از آن، دادگاه، خانم محمدی را همراه با هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی، دو عضو کانون مدافعان حقوق کارگر، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد.

۲۲:۵۰ ۱۶.۹.۱۳۹۸

کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه، بازگشت به کار اسماعیل بخشی را تکذیب کرد

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، اخبار مربوط به بازگشت اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی را تکذیب کرد.

پیشتر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و کانال مستقل کارگران هفت‌تپه با انتشار تصویری از آقای بخشی، از بازگشت این فعال کارگری به محل کار خود خبر داده بودند.

پیش از این، کارگران نیشکر هفت‌تپه با برگزاری تجمع و اعتصاب،‌ مطالباتی مطرح کرده بودند که یکی از آنها، بازگشت به کار اسماعیل بخشی به محل کارش بود.

امید اسدبیگی جمعه شب به خبرگزاری ایرنا گفت: ما مشکلی با اسماعیل بخشی نداریم ولی بازگشت به کار او نیازمند مجوزهایی است که هنوز اخذ نشده‌اند. او توضیحی درباره این مجوزها و نهاد صادرکننده آن نداد.

در مقابل، کانال مستقل کارگران هفت‌تپه با اعلام اینکه امید اسدبیگی پس از تعلیق اعتصاب کارگران تلاش می کند زیر تعهد خود برای بازگشت به کار اسماعیل بخشی بزند، افزود که شورای تامین به او گفته است تا قرارداد کار آقای بخشی تمدید شود.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه همچنین از مسئولان خواست پاسخگوی ضمانتی باشند که برای تعلیق اعتصاب کارگران داده بودند و اینکه چرا امید اسدبیگی با مصاحبه‌ها و تکذیبیه‌هایش قصد ایجاد تشنج دارد.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که کارگران این شرکت در پی پذیرش خواسته‌هایشان از سوی کارفرمای خصوصی، اعتصاب خود را به طور مشروط به حال تعلیق درآورده‌اند.

بر اساس این گزارش، کارفرما متعهد به بازگرداندن کارگران اخراجی ظرف کمتر از پنج روز شد و در کنار آن به کارگران قول داده شد که تمام پرونده‌ها علیه شماری از همکاران‌شان در دادسرای شوش بسته خواهد شد.

این کانال تلگرامی اشاره کرده بود که کارفرما تعهد کرده دو بار در سال، لباس کار و کفش در اختیار کارگران قرار دهد و در زمان‌بندی معین، حقوق مهرماه را در روز ۲۶ آذر،‌ حقوق آبان را در روز پنجم دی و حقوق دی ماه و پس از آن را سر موعد و بدون تاخیر بپردازد.

پرداخت مطالبات بازنشستگان حداکثر تا سه ماه آینده، تمدید فوری دفترچه بیمه و پرداخت لیست بیمه، تامین مطالبات عرفی، حق همسر، سختی کار، ایاب و ذهاب، پاداش و بهره برداری، پرداختی ماه رمضان و افزایش حق غذا نیز از دیگر تعهدات کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه بود.

بر اساس این گزارش،‌ نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند در صورت عدم بازگشت به کار اخراجی‌ها، بسته نشدن پرونده‌های قضایی، مشخص نشدن وضعیت قرارداد و عدم بازگشت به کار اسماعیل بخشی تا چهارشنبه هفته آینده، اعتصاب و تجمع‌ها را این بار در مقابل فرمانداری شوش از سر خواهند گرفت.

اسماعیل بخشی سال گذشته دو بار بازداشت شد. آخرین بازداشت این فعال کارگری در دی سال گذشته و در پی شکایت وزیر اطلاعات انجام شد.

دومین بازداشت آقای بخشی پس از آن انجام شد که او از شکنجه خود در زمان بازداشت در آبان و آذر سال ۹۷ در بازداشتگاه اطلاعات اهواز سخن گفت.

اما مقام‌های دولتی و قضایی با استناد به تکذیبیه وزارت اطلاعات، ‌موضوع شکنجه را منتفی دانستند. این در شرایطی بود که تاکنون وضعیت شکایت آقای بخشی از وزارت اطلاعات مشخص نشده است.

او روز هشتم آبان‌ امسال به طور موقت و با قرار وثیقه ۷۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

اسماعیل بخشی پیشتر در شهریور سال جاری در دادگاه انقلاب اسلامی تهران شهریور امسال به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. حکم نهایی پس از تشکیل دادگاه تجدید نظر اعلام خواهد شد.

۱۷:۵۸ ۱۵.۹.۱۳۹۸

اسماعیل بخشی به محل کار خود در شرکت نیشکر هفت‌تپه بازگشت

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه وکانال مستقل کارگران هفت‌تپه روز جمعه از بازگشت به کار اسماعیل بخشی به محل کار خود خبر دادند.

بازگشت به کار آقای بخشی، یکی از خواسته‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض‌ها و اعتصاب‌های ماه های اخیر بوده است.

این فعال کارگری دو بار در سال ۹۷ بازداشت شده بود. او در آخرین دور بازداشت با شکایت وزیر اطلاعات در دی ماه سال گذشته بازداشت شد. دومین بازداشت اسماعیل بخشی پس از آن انجام شد که او از شکنجه خود در زمان بازداشت در آبان و آذر سال ۹۷ در بازداشتگاه اطلاعات اهواز سخن گفت.

اما مقام‌های دولتی و قضایی با استناد به تکذیبیه وزارت اطلاعات،‌موضوع شکنجه را منتفی دانسته بودند. این در شرایطی بود که تاکنون وضعیت شکایت آقای بخشی از وزارت اطلاعات مشخص نشده است.

این فعال کارگری چند هفته پیش با قید وثیقه آزاد شد ولی اجازه بازگشت به محل کار خود را نداشت.

چند روز پیش، کارگران نیشکر هفت‌تپه اعلام کردند که خواسته هایشان،‌ از جمله بازگشت اسماعیل بخشی به محل کارش، از سوی کارفرمای خصوصی شرکت پذیرفته شده است.

۱۹:۴۴ ۱۴.۹.۱۳۹۸

تشکل صنفی معلمان ایران:‌ سران نظام، راه سرکوب و کشتار در پیش گرفته‌اند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به «سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی» نوشت: سران نظام به جای توجه و پاسخگویی به مطالبات و خواست مردم، راه سرکوب و کشتار را پیش گرفتند و بر خلاف تمام پروتکل‌های جهانی، شهروندان معترض را هدف سلاح جنگی قرار دادند.

این تشکل صنفی با اشاره به کشته شدن صدها تن و بازداشت هزاران تن در این تظاهرات خواند،‌ افزود: در میان جان‌باختگان و افراد آسیب دیده و بازداشتی، تعداد قابل توجهی کودک و دانش آموز وجود دارد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، حکومت را مسئول جان مردم دانست و با توصیف برخوردها به عنوان کشتار بیرحمانه،‌ خواستار مجازات آمران و عاملان آن شد.

این شورا ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان آبان ماه و ابراز نگرانی شدید به خاطر وضعیت زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان، خواستار آزادی بی قید و شرط بازداشت‌شدگان شد.

این تشکل صنفی معلمان ایران در عین حال به حکومت درباره ادامه خط سرکوب و خشونت، هشدار داد و اعلام کرد که معلمان نمی‌توانند شاهد وارونه سازی حقیقت و اشرار و اغتشاشگر خواندن مردم معترض و کشتار دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم تنگدست و جان به لب رسیده در شهرهای مختلف باشند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین تاکید کرد که نمی تواند شاهد بایکوت خبری و بستن اینترنت، تبدیل مدارس به بازداشتگاه و پادگان و استفاده از دانش آموزان به عنوان نیروی نظامی سرکوب باشد.

۱۹:۰۶ ۱۴.۹.۱۳۹۸

پنج تشکل کارگری و صنفی به یاد کشته شدگان تظاهرات آبان ماه،‌عزای عمومی اعلام کردند

پنج تشکل کارگری و گروه صنفی در ایران روزهای پنجشنبه و شنبه را «به یاد به خون خفتگان خیزش مردمی آبان ماه»،‌ عزای عمومی اعلام کردند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ گروه اتحاد بازنشستگان، گروه تلگرامی اتحاد کارگر و معلم، گروهی از معلمان بازنشسته و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران در این فراخوان خواستار آن شدند که با تقدیم دسته گل بر مزار کشته شدگان، ‌روشن کردن شمع در سطح شهر،‌ خاموش کردن چراغ منازل در ساعت ۹ شب پنجشنبه،‌ یاد کشته‌شدگان تظاهرات آبان ماه گرامی داشته شود.

آنها همچنین پیشنهاد کردند که روز شنبه ۱۶ آذر، به احترام جان باختن دانش آموزان و دانشجویان، در سراسر مراکز آموزشی، در ساعت ۱۰ صبح و در شیفت عصر در ساعت ۳ بعد از ظهر، معلمان همراه با دانش آموزان یک دقیقه سکوت کنند.

این پنج تشکل و گروه اضافه کردند که معلمان می‌توانند حتی با پوشیدن جامه سیاه بر سر کلاس‌ها حضور یابند.

امضاکنندگان این فراخوان از دانشگاهیان هم خواستند همزمان با روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، که به توصیف آنها، نماد تاریخی مبارزات حق‌طلبانه دانشجویان محسوب می شود،‌ در برگزاری این یادمان مشارکت کنند.

این پنج تشکل و گروه با اشاره به اینکه حکومت تلاش کرده است با برخورد شدید با معترضان، مانع هرگونه اعتراض احتمالی در آینده شود، گفتند: با ایجاد تشکل‌های توده‌ای در محیط کار و محلات و مراکز آموزشی و … ، می‌توان از قدرت مانور سرمایه‌داری در تمامی زمینه‌ها کاست و حتی مانع از تخریب یک اعتراض سراسری مدنی، تحت عنوان آشوب و یا هر انگی که مهندسی سرکوب در جهت وارونه‌سازی چهره اعتراضات توده‌ای جهت سرکوب عریان به آن دست می‌یازد، ‌شد.

۱۵:۴۶ ۱۴.۹.۱۳۹۸

انتقاد یک کنفدراسیون بین‌المللی کارگری از برخورد خشونت‌بار با تظاهرات در ایران

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع کشاورزی، مواد غذایی و خدمات، ‌آی یو اف، در بیانیه‌ای با اشاره به تظاهرات آبان ماه در شهرهای ایران، از برخورد خشونت‌بار حکومت با معترضان، از جمله استفاده از تک تیراندازان، انتقاد کرد.

این کنفدراسیون کارگری اضافه کرد که صدها تن از تظاهرکنندگان که عمدتا از کارگران و فقرای شهری بودند،‌ در این تظاهرات مسالمت‌آمیز کشته و هزاران تن نیز بازداشت شدند.

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع کشاورزی، مواد غذایی و خدمات در بیانیه خود همچنین از اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه و خواسته‌هایشان حمایت کرد.

در این بیانیه گفته شد در شرایطی که دولت پافشاری می‌کند اعتراض‌ها، کار توطئه‌گران خارجی بوده است، سال‌ها تلاش کارگران نیشکر هفت‌تپه برای نان، کرامت انسانی و حقوق، نشاندهنده شرایط بیرحمی است که مردم را به خیابان‌های شهرهای سراسر ایران کشانده بود، روشن می‌کند.

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع کشاورزی، مواد غذایی و خدمات گفت که حکومت جمهوری اسلامی باید پاسخگوی جنایات خود باشد و تاکید کرد که اکنون بیش از هر زمان دیگری، نیاز به همبستگی جهانی برای حمایت از کارگران و مدافعان حقوق کار در ایران احساس می‌شود.

۱۴:۴۴ ۱۴.۹.۱۳۹۸

۱۴ فعال کارگری: افزایش قیمت بنزین، جرقه‌ای برای به میدان آمدن توده‌های ناراضی بود

شماری از فعالان کارگری در بیانیه‌ای با اشاره به تظاهرات آبان ماه نوشتند: اعتراض‌های اخیر نه صرفا ناشی از افزایش ناگهانی قیمت بنزین، بلکه اعتراض فروخفته آحاد مردم محروم و طبقه کارگر به فقر و بیکاری بود، که شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین، جرقه‌ای برای به میدان آمدن توده‌های ناراضی مردم بود.

آنها اشاره کردند که اکثریت شرکت‌کنندگان در تظاهرات در حاشیه شهرهای بزرگ و یا در شهرهای کوچک و فقیر سکونت داشتند و نوشتند این جریان اصیل مردمی به سازمان و تشکل نیاز دارد.

امضاکنندگان بیانیه خواستار تاسیس تشکل‌ها و شوراهای سراسری در همه کارخانه ها و در تمام محلات شدند و گفتند که پیشروان و فعالان رادیکال جنبش کارگری باید با اتحاد و همبستگی خود، گام‌های موثر و عاجلی را بردارند.

آنها در پایان بیانیه خود آنچه خشونت عریان نیروهای مسلح و شلیک مستقیم گلوله به سوی مردم معترض نامیدند را شدیدا محکوم کردند و خواستار شناسایی و مجازات آمرین و عاملین کشتار مردم و آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی از جمله دستگیر شدگان اخیرشدند.

این بیانیه از سوی عثمان اسماعیلی، حسین میربهاری، علی حسینی، افسانه عظیم زاده، نجیبه صالح زاده، عمر شبانی، جوانمیر مرادی، فردین میرکی، اکبر یزدی، کاوه حکیمی، واله زمانی، یدی صمدی، عزت نصری و محمود صالحی امضا شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG