لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

کارنامه آذر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۵۷ ۱.۹.۱۳۹۸

«تاخیر در پرداخت دو ماه دستمزد و مزایای کارگران قرارداد موقت خط و ابنیه فنی راه آهن اراک»

خبرگزاری ایلنا به نقل از منابع کارگری نوشت که دو ماه دستمزد و مزایای کارگران قرارداد موقت خط و ابنیه فنی راه آهن اراک پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این منابع گفتند: با وجود آنکه کارفرما با فشار کارگران یک ماه از مطالبات مزدی آنان را در دو مرحله پرداخت کرده، اما مشکلات معیشتی آنان همچنان باقیمانده است.

بر اساس این گزارش، در فرآیند پرداخت دستمزد کارگران همیشه دو ماه تاخیر وجود دارد.

تاخیر در پرداخت دستمزد و مزایای کارگران خط و ابنیه فنی راه آهن در سالیان اخیر،‌ چند دوره اعتصاب آنان را به دنبال داشته است.

۱۹:۰۱ ۱.۹.۱۳۹۸

تعداد مردانی که بیمه بیکاری می‌گیرند ۳ برابر زنان است

آمار‌ انتشار یافته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد تعداد مردانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند بیش از سه برابر زنان است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آمار سال ۹۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از طرف مرکز آمار و اطلاعات راهبردی این وزارت‌خانه منتشر شده،‌حاکیست که در پایان سال ۹۷،‌ تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، بیش از ۲۶۲ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۹درصد افزایش یافته است. از این تعداد، ۷۷درصد به مردان و ۲۳ درصد به زنان اختصاص دارد.

۱۹:۴۸ ۱.۹.۱۳۹۸

وعده کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه برای پرداخت دستمزد معوقه کارگران

عدنان غزی، فرماندار شوش، با اعلام اینکه شرکت نیشکر هفت‌تپه تعطیل نیست، گفت: مدیرعامل شرکت اعلام کرده است که هفته آینده دستمزد معوقه کارگران را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس گزارش ها،‌ سه ماه دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده و و دفترچه های بیمه آنان تمدید نشده است.

فرماندار شوش با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری فعالیت شرکت نیشکر هفت‌تپه افزود که اعتصاب کارگران سبب توقف فعالیت این واحد شده بود.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر، به ویژه به دنبال خصوصی شدن آن در زمستان سال ۹۴ ‌اعتصاب و تجمع‌های صنفی آنان را به همراه داشته است. آنها خواستار لغو مالکیت خصوصی این شرکت و بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان هستند.

۱۵:۴۱ ۷.۹.۱۳۹۸

حمایت پنج سندیکای کارگری فرانسه از تظاهرات آبان ماه در ایران

پنج سندیکای کارگری فرانسه در بیانیه مشترکی حمایت خود را از آنچه خیزش مردم ایران علیه استبداد مذهبی حاکم در آبان ماه نامیدند،‌ اعلام کردند.

به گزارش سایت اخبار روز به نقل از گروه همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران، در این بیانیه با اشاره به تظاهرات در شهرهای ایران آمده است: رژیم جمهوری اسلامی ایران با قطع اینترنت کوشیده است تا دامنه اعتراض ها را پنهان کند.

«س ژ ت»، «سی اف دی تی»، «اف اس او»، «‌سولیدر» و «اونسا» با اشاره به کشته شدن دستکم ۱۴۳ تن در تظاهرات و بازداشت هزاران تن افزودند: بیشتر قربانیان جوانان زن و مرد کارگر بودند.

آنها حکومت جمهوری اسلامی را متهم کردند که در برابر «خواسته‌های به حق اقتصادی و سیاسی مردم» چنگ و دندان نشان می‌دهد و از خواسته‌های معترضان در زمینه اعتراض به گرانی، بیکاری و فساد و برخورداری از آزادی بیان و تشکل، تامین حقوق زنان،‌ لغو پوشش اجباری اسلامی و لغو احکام اعدام حمایت کردند.

آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، آزادی تشکل‌یابی مستقل کارگران و آزادی فعالان کارگری زندانی از دیگر موضوعاتی هستند که سندیکاهای فرانسوی مطرح کرده‌اند.

۱۶:۳۱ ۷.۹.۱۳۹۸

وعده وزیر راه: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان احداث می‌شود

وزیر راه و شهرسازی وعده داد که به زودی، تفاهم‌نامه‌ای به منظور احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد اسلامی بدون اینکه به زمان امضای این تفاهم نامه و یا زمان اجرای طرح ساخت و ساز این واحدهای مسکونی اشاره کند، افزود که این واحدها به کارگران و بازنشستگان فاقد خانه تعلق می‌گیرد.

این مقام دولتی به بودجه درنظر گرفته شده برای این طرح بزرگ ساختمانی و نیز نحوه تامین بودجه توضیح نداد.

به نوشته ایسنا، بر اساس آمارها بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها می‌شود.

۱۷:۰۵ ۷.۹.۱۳۹۸

انتقاد شورای بازنشستگان ایران از بسته حمایت معیشتی

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه ای با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی به زیان اکثریت جامعه نوشت که طرح حمایت معیشتی خانوار با «رویکرد تحقیرآمیز کمک هزینه‌های خیریه‌ای و صدقه‌ای، پوششی برای استتار این سیاست‌ها است.

این تشکل صنفی با اشاره به افزایش قیمت بنزین و به دنبال آن، افزایش قیمت کالاها و خدمات در ایران نوشت که این وضع فعلا قابل محاسبه نیست.

شورای بازنشستگان ایران با اشاره به شعارهای کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر مزدبگیران در تجمع‌ها سال جاری برای افزایش میزان دستمزدها به سطح خط فقر،‌ یعنی هشت میلیون تومان در ماه، نوشت که طرح‌هایی مانند سبد حمایت معیشتی تاثیری بر بهبود وضعیت مردم نخواهدداشت.

۱۸:۴۵ ۸.۹.۱۳۹۸

یک مقام وزارت کار: کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از دریافت دستمزد شهریور سر کار بازگردند

یک مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام خبر پرداخت حقوق شهریورماه کارگران نیشکر هفت‌تپه از آنان خواست سر کار خود بازگردند.

درخواست کریم یاوری،‌ مدیر کل بیمه بیکاری و حمایت از پایداری مشاغل وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، در شرایطی مطرح شد که هنوز دوماه دستمزد چهار هزار کارگر نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ او خطاب به کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت که باید کار کنند تا از محل تولید، دستمزدشان پرداخت شود. با این همه،‌ این مقام دولتی نگفت که دو ماه دستمزد معوقه کارگران چه زمانی از سوی کارفرما یخصوصی شرکت پرداخت خواهد شد.

پرداخت نشدن دستمزد هزاران کارگران نیشکر هفت‌تپه پس از خصوصی‌سازی شدن آن در زمستان سال ۹۴ به طور مرتب وجودداشته و این موضوع اعتراض و اعتصاب آنان را به همراه داشته است.

۱۸:۵۲ ۸.۹.۱۳۹۸

انفجار لوله گاز در پاکدشت؛‌ هشت تن مجروح شدند

سخنگوی سازمان اورژانس ایران از انفجار لوله گاز در پاکدشت و زخمی شدن هشت تن،‌ از جمله شش کارگر،‌ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ مجتبی خالدی دلیل این انفجار را برخورد بیل مکانیکی سازمان آب دانست و افزود: محل در اطراف میدان «قوهه رضوان ۴» بوده است.

به گفته او، وضعیت جسمانی دو تن از مجروحان «بد» بوده است.

۱۴:۲۵ ۹.۹.۱۳۹۸

دستمزد صدها کارگر شرکت‌های مه‌نخ،‌ فرنخ و نازنخ پس از ۱۶ ماه پرداخت شد

رئیس کل دادگستری استان قزوین روز شنبه گفت: با پیگیری دستگاه قضایی این استان، مطالبات حدود ۳۰۰ کارگر شرکت‌های ریسندگی مه‌نخ، فرنخ و نازنخ پس از حدود ۱۶ سال به آنها پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نورالله قدرتی با اشاره به وضعیت مطالبات کارگران شرکت ریسندگی فرنخ گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات آنان پرداخت شد و افزود: اموال این شرکت در رهن بانک‌ها و اداره‌‌ها بود و این موضوع، پرداخت مطالبات کارگران را با مشکل مواجه کرده بود.

او اضافه کرد که مشکل مالی شرکت فرنخ به استناد مواد قانونی متعدد با فروش سوله‌های داخل شرکت، آهن‌آلات و سایر اموال مشابه حل شد.

این مقام قضایی در مورد چگونگی پرداخت دستمزدهای معوقه کارگران مه‌نخ و نازنخ توضیح نداد.

پیشتر ایلنا در اردیبهشت سال جاری گزارش داده بود که کارگران دو کارخانه فرنخ و نازنخ در مجموع بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبات معوقه مزدی طلب دارند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت که بی توجهی به مطالبات کارگران طلبکار سبب نارضایتی بیشتر و اعتراض‌های جمعی در سطح شهر قزوین و مواردی از این دست می‌شود که «سوءاستفاده افراد و گروه‌های ضدنظام» را به همراه داشته است.

۱۴:۴۳ ۹.۹.۱۳۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران: مزدبگیران به شکلی توده‌ای تر و قدرتمندتر مطالبات خود را پیگیری خواهند کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای درباره تظاهرات آبان ماه و انتقاد از آنچه «یورش وحشیانه به مردم معترض»‌ نامید، هشدار داد که کارگران و تمام مزدبگیران و اقشار تحت ستم جامعه در نزدیک‌ترین فرصت ممکن، باز به پیگیری خواست و مطالبات خود «به شکلی توده‌ای‌تر و قدرتمندتر» دست خواهند زد.

این تشکل کارگری با اشاره به «مقاومت جانانه»‌ معترضان در بیش از ۱۰۰ شهر ایران در قبال سیاست «سرکوب، ضرب و شتم و کشتار»‌ حکومت خواند،‌ اضافه کرد: جنبش عظیم اعتراضی مردم ایران به خوبی دریافته بود که گران شدن بنزین، آغاز دور جدیدی از تحمیل گرانی، فقر و فلاکت به اکثریت جامعه است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بخش دیگری از بیانیه خود نوشت: «طبقه کارگر و کل جنبش مطالباتی مردم ایران با حجم انبوهی از خواست‌ها و مطالبات انباشت شده و عدم کوچک‌ترین تحرکی از سوی حاکمیت برای برآورده شدن این خواست و مطالبات، هیچ راهی جز دست بردن برای ایجاد تغییراتی بنیادین و تغییر کل مناسبات موجود مقابل خود نمی‌بیند و با قدرتی عظیم به این امر مبادرت خواهد ورزید».

این تشکل کارگری اشاره کرد که «تمامی دم و دستگاه سرکوب و سیستم قضایی و نهادهای امنیتی»‌ در چند ماه گذشته دست به «تعرض گسترده به فعالان جنبش‌های اعتراضی و جنبش کارگری زده‌اند تا از طریق دستگیری و پرونده‌سازی و به زندان افکندن آنها، بحران و تلاطم اجتماعی پیش روی خود را راحت‌تر از سر بگذرانند» اما با تمامی سرکوب گسترده ماه‌های اخیر، مردم قدرتمندترین اعتراض‌های دوره‌های گذشته را رقم زدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران تاکید کرد که در دوره آتی، جنبش کارگری به عنوان نقطه ثقل اصلی جنبش عظیم مردمی در ایران با ورود به اعتصاب‌های گسترده، در کنار تسخیر خیابان‌ها، توازن اجتماعی کنونی را دگرگون خواهد کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG