لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

کارنامه آذر ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۰۰:۵۱ ۳۰.۹.۱۳۹۸

استاندار کرمانشاه: بازرسان وزارت کار در برخورد با کارفرمایان، رونق تولید را متوقف می‌کنند

هوشنگ بازوند،‌ استاندار کرمانشاه، در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت از بازرسان وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، به دلیل آنچه متوقف کردن رونق تولید نامید،‌ انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام دولتی در ادامه از عملکرد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه «در زمینه مشاغل سخت و زیان آور و برخورد با کارفرمایان» انتقاد کرد و گفت: با آمدن وی قرار بود موانع از سر راه تولید برداشته شود، اما ظاهراً در ساختار موجود موانع دیگری برای تولید ایجاد شده است.

استاندار کرمانشاه بدون اشاره به اقدامات اداره تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در این استان گفت: «در ساختار فعلی، عده‌ای معتقدند که کارفرما در حق کارگر ظلم می‌کند، اما این طور نیست و چه بسا آنها از ما مسئولان نسبت به کارگران دلسوزتر باشند، لذا باید این نگاه از سیستم فعلی حذف شود».

او خواستار تجدیدنظر اداره تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در رویه موجود خود شد.

۱۶:۵۰ ۲۸.۹.۱۳۹۸

کارگران کارخانه دوده‌فام دزفول در حمایت از نماینده اخراجی خود اعتصاب و تجمع کردند

کارگران کارخانه دوده‌فام صنعتی دزفول در حمایت از نماینده اخراجی خود، اسماعیل شاه‌عیدی، اعتصاب و تجمع کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه، مدیرعامل کارخانه دوده‌فام صنعتی دزفول، نیروی انتظامی شهرک حمزه با همکاری این شرکت در محل حاضر شدند.

حراست به قصد برخورد و متفرق کردن تجمع کارگران در محل حضور یافتند.

اسماعیل شاه‌عیدی، نماینده کارگران کارخانه دوده‌فام دزفول، پیگیر مطالبات کارگران و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این شرکت بود.

در این گزارش، به نتیجه اعتصاب و تجمع اشاره نشده است.

این کارخانه از مجموعه شرکت‌های «هلدینگ سینا» متعلق به بنیاد مستضعفان است.

۱۶:۳۹ ۲۸.۹.۱۳۹۸

تجمع شماری از کارکنان رسمی پتروشیمی بندرامام

جمعی از کارکنان رسمی پتروشیمی بندر امام در اعتراض به اپرداخت نشدن مطالبات خود در دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند.

به نوشته سایت خورنا، پرداخت نشدن پاداش نفت در نوبت شش ماهه اول سال جاری و سود سهام بندرامام در چند سال گذشته، اجرا نشدن قانون جامع ایثارگران، عدم پیگیری مشکلات فاقدین مسکن سازمانی و بی توجهی به کاهش سقف مالیات مانند دیگر شرکت‌های واگذاری شده در پتروشیمی بندر امام از دلایل اصلی این تجمع بودند که روز سه‌شنبه برگزار شد. هشت هزار تن در شرکت پتروشیمی بندر امام کار می‌کنند.

حمیدرضا رستمی، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، در جمع معترضین حاضر نشد اما پس از چند ساعت با انتشار پیامی در فضای مجازی، این تجمع را خارج از چارچوب و مقررات دانست که به توصیف او، در حد، اندازه و شان کارمند نبود.

به نوشته خورنا، او تجمع کنندگان را «اخراجی، بساز بفروش، بی مسئولیت، گول خورده و ساده»‌ نامید.

بر اساس این گزارش، کارگران پیمانکاری و قراردادی این‌ شرکت چندین بار تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده بودند.

۱۵:۴۵ ۲۸.۹.۱۳۹۸

مطالبات مزدی ۴۰۰۰ کارگر در شهرداری‌های استان سمنان و شهرهای مریوان و امیدیه پرداخت نشده است

خبرگزاری ایلنا از پرداخت نشدن دستمزد و سایر مطالبات مزدی نزدیک به چهار هزار کارگر شهرداری‌های استان سمنان و شهرهای مریوان و امیدیه خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری سمنان با اشاره به فعالیت سه هزار کارگر در شهرداری‌های این استان، گفت که ۱۹ ماه حقوق آنان پرداخت نشده است.

مرضیه شهاب با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از مطالبات شهرداری‌های استان سمنان از بودجه سال گذشته محقق نشده است، گفت که بدهی شهرداری‌ها در حوزه حقوق بازنشستگان، دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و بدهی به پیمانکاران ۸۹ میلیارد تومان است که باید در اسرع وقت پرداخت شوند.

در همین حال،‌به نوشته ایلنا،‌ هفت ماه دستمزد ۶۰۰ کارگر شهرداری مریوان هم پرداخت نشده است.

این کارگران گفتند که مطالباتی از اضافه کاری سال‌های ۹۶ و ۹۷ دارند و هر چه به شورای شهر مریوان شکایت کرده اند،‌ فایده نداشته است.

آنها به ایلنا گفتند که چگونه قرار است بی‌دستمزد زندگی کنیم؟

این در شرایطی است که این ۶۰۰ کارگر بدون بادگیر و چکمه کار می‌کنند.

علاوه بر این، به نوشته ایلنا، حدود ۲۸۰ کارگر شهرداری امیدیه که تحت نظارت یک شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند، سه ماه دستمزد طلبکارند.

در این ارتباط، بهنام منجی، عضو شورای اسلامی شهر امیدیه، اشاره کرد که سنوات سال‌های ۹۶ و۹۷ این کارگران هم پرداخت نشده است.

او گفت که بخش زیادی از درآمد سالانه شهرداری امیدیه از دریافت عوارض از شرکت نفت تامین می‌شود ولی این شرکت هنوز بدهی ۱۴ میلیارد تومانی سال جاری خود را پرداخت نکرده است.

پرداخت معوقات مزدی کارگران شهرداری های مختلف در ایران در دو سه سال اخییر، اعتراض و همچنین اعتصاب آنان را به همراه داشته است.

۱۴:۳۳ ۲۸.۹.۱۳۹۸

نارضایتی کارگران از اجرا نشدن تعهدات کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با اشاره به ۱۰ تعهد روزهای اخیر امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت‌ نیشکر هفت‌تپه، نوشت که کارگران از انجام نشدن این تعهدها ناراضی‌اند؛ ‌تعهدهایی مانند پرداخت شدن دستمزدهای معوقه، بازگشت به کار چهار تن از کارگران اخراجی.

البته کانال‌های تلگرامی متعلق به کارگران نیشکر هفت‌تپه هم پیشتر گفته‌اند که تعهدهای دیگری مانند مختومه شدن پرونده‌های قضایی تشکیل شده با شکایت کارفرمای خصوصی شرکت هم انجام نشده‌اند.

در این ارتباط، کمپین حمایت از بازداشت شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه خبر داده است که محمد خنیفر، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی منجزی، مسلم چشم‌خاور، ایمان اخضری، محمود خدایی، از کارگران هفت‌تپه، روز چهارشنبه در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه شدند.

با همه اینها، به نوشته ایلنا، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی، و امید اسدبیگی، کارفرمای شرکت نیشکر هفت‌تپه، گفته‌اند که امور مربوط به نیروی انسانی، «اگر نه به شادی، که به خوبی در حال گذران است».

در این ارتباط هم کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، در سخنانی که به معنای حمایت از کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه محسوب می‌شود، با اعلام اینکه این کارفرما به وعده‌های خود به کارگران عمل کرده و جریان کار به روال عادی خود بازگشته است، گفت: وقت آن است که کارگران با تمام توان نسبت به وظایف خود اقدام و جدیت کنند.

۱۹:۲۹ ۲۷.۹.۱۳۹۸

کاهش پوشش هزینه‌ای دستمزد کارگران به کمتر از ۳۰ درصد؛‌ «فاجعه است»

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، روز چهارشنبه گفت که با گرانی بنزین، نرخ پوششِ هزینه‌ای دستمزد کارگران به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته است و این کاهش را فاجعه دانست.

پیش از این،‌ ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که قدرت خرید کارگران از ابتدای سال جاری تاکنون بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته مسئولان تشکل های کارگری مورد قبول جمهوری اسلامی،حداقل سبد معیشت ماهانه خانوارهای کارگری بین شش میلیون تا هشت میلیون تومان در ماه است. اما با افزایش قیمت بنزین، قیمت سایر کالاها و خدمات در ایران بیش از چهار درصد وعده داده شده از سوی مقام‌های دولت، افزایش یافته است.

در این ارتباط، فرامرز توفیقی ‌به ایلنا گفت: امیدوار بودیم با افزایش دستمزد در سال ۹۸، یعنی تعیین یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، ۴۲ تا ۴۵ درصد سبد معیشت کارگران پوشش داده شود.

در همین حال، خبرگزاری ایلنا نوشت: بسیاری از کالاهای ضروری خانوار از جمله در گروه سبزیجات و میوه‌ها و همچنین نان و اقلام سبوس‌دار، گرانی چند ده درصدی را تجربه کرده‌اند.

۱۹:۲۴ ۲۷.۹.۱۳۹۸

سوختگی هشت کارگر در کارخانه فولاد شمس میبد یزد

سرریز شدن دیگ ذوب در کارخانه فولاد شمس میبد یزد، منجر به سوختگی هشت کارگر شد.

روح‌الله طباطبایی، مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد، درباره جزئیات این حادثه به خبرگزاری ایلنا گفت: شش تن از مصدومان به بیمارستان امام جعفرصادق میبد انتقال یافتند و دو مصدوم هم به صورت سرپایی درمان شدند.

بر اساس این گزارش،‌ وضعیت جسمی یکی از مصدومان وخیم گزارش شده است. این کارگر مصدوم با بیش از ۴۰ درصد سوختگی به مرکز سوختگی شهدای محراب یزد منتقل شده است.

۱۷:۳۵ ۲۶.۹.۱۳۹۸

«قدرت خرید کارگران در سال جاری بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است»

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که قدرت خرید کارگران در سال جاری بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر چمنی با اشاره به اینکه کارگران از پس هزینه‌های زندگی برنمی‌آیند، افزود: افزایش قیمت تنها در بخش بنزین نیست، بلکه در قیمت اجاره‌بها، خوراکی و هزینه‌های درمان هم افزایش وجود داشته است.

او گفت: درآمد کارگران، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و با سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

فعالان کارگری معتقدند که سبد معیشت ماهانه بین ۶۶ میلیون تا هشت میلیون تومان است. مقام‌های جمهوری اسلامی، این ارقام را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

۲۰:۳۳ ۲۳.۹.۱۳۹۸

چند تشکل کارگری و صنفی، صدور احکام پنج سال زندان برای متهمان پرونده هفت‌تپه را محکوم کردند

شماری از تشکل‌های کارگری و صنفی صدور احکام زندان برای هفت تن از کارگران و حامیان کارگری از سوی دادگاه تجدیدنظر را محکوم کردند.

به گزارش کمپین حمایت از بازداشت شدگان هفت‌تپه، شامل اسماعیل بخشی و محمد خنیفر، دو کارگر نیشکر هفت‌تپه؛ سپیده قلیان، فعال مدنی؛ و امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی، اعضای نشریه اینترنتی گام، هر یک به پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

در این ارتباط، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، ‌گروه اتحاد بازنشستگان و شورای بازنشستگان ایران در بیانیه هایی، از جمله خواستار لغو این احکام شده‌اند.

۰۰:۵۶ ۲۳.۹.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه صدور حکم پنج سال زندان برای علی نجاتی را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از صدور حکم پنج سال زندان علیه علی نجاتی، عضو این سندیکا، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران را محکوم کرد و گفت که صدور اینگونه احکام نمی‌تواند باعث وحشت کارگران شود..

آقای نجاتی به اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی ازطریق فعالیت تبلیغی علیه نظام، متهم شده است.

به طور معمول، فعالان کارگری و صنفی پس از بازداشت، به اتهام‌های امنیتی، به زندان و حتی شلاق محکوم شده‌اند.

علی نجاتی در جریان اعتراض‌های آبان سال گذشته کارگران شرکت نیشکر هفت تپه بازداشت و پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG