لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

تیراندازی مرگبار در پایگاه فلوریدا؛ خلبان سعودی «از بن‌لادن نقل قول کرده بود»


این تصویر از مارس سال ۲۰۱۸ نمایی از پایگاه نظامی پنساکولا در فلوریدای آمریکا را نشان می‌دهد
این تصویر از مارس سال ۲۰۱۸ نمایی از پایگاه نظامی پنساکولا در فلوریدای آمریکا را نشان می‌دهد

یک گروه ناظر بر افراطی‌گری در اینترنت می‌گوید خلبان سعودی مشغول آموزش در پایگاه پنساکولا در فلوریدای آمریکا، که سه نفر را با شلیک گلوله کشته، انتقادهایی از آمریکا و نقل‌قولی از اسامه‌ بن‌لادن در فضای مجازی منتشر کرده بود.

یک مقام آمریکایی روز ۱۶ آذر به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که شهروند عربستانی پیش از حمله مرگبار، یک میهمانی شام ترتیب داده بود و همراه سه تن دیگر یک ویدئوی تیراندازی و کشتار تماشا کرده بود.

مقام‌های دولت فدرال و پلیس فدرال ایالات متحده هنوز در مورد چرایی واقعه و انگیزه مهاجم اظهار نظر نکرده‌اند.

تیراندازی در صبح ۱۵ آذر ماه در یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا در پنساکولای فلوریدا رخ داد. در جریان این حمله سه نفر کشته و دست‌کم هشت تن، از جمله دو تن از نیروهای پلیس زخمی شدند. فرد مهاجم نیز با شلیک یک مامور پلیس کشته شد.

با وجود گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌های مطرح شده، وزیر دفاع آمریکا گفته هنوز نمی‌تواند این رخداد را یک «حمله تروریستی» بنامد.

انتظار می‌رود «تروریستی» نامیدن واقعه -در صورتی که به‌طور رسمی از سوی مقام‌های دولتی مطرح شد- حساسیت‌برانگیز شود؛ عربستان از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه است، مقام‌های دولت آمریکا در روند مقابله با جمهوری اسلامی روابط نزدیکی با ریاض دارند و در عین حال میلیاردها دلار جنگ‌افزار نیز به آن کشور فروخته‌اند.

مهاجم سعوی از سوی دو تن از مقا‌م‌های دولتی آمریکا که هویتشان علنی نشده، «محمد سعید شمرانی» معرفی شده‌است.

رسانه‌های آمریکایی در عین حال در روز ۱۶ آذر گزاش دادند که دست‌کم شش نظامی سعودی دیگر که در پایگاه پنساکولا حضور دارند، بازداشت شده‌اند و بازجویی از آن‌ها نیز در جریان است.

بنا بر گزارش‌ها فرد مهاجم اوایل هفته در یک میهمانی شام همراه دیگر نظامیان سعودی در این پایگاه، فیلمی از یک کشتار با سلاح گرم تماشا کرده‌است.

یک مقام آمریکایی به اسوشیتدپرس گفته یکی از همان افراد بیرون ساختمانی که تیراندازی انجام شده، مشغول فیلمبرداری بوده‌است. دو دانشجوی سعودی دیگر نیز در خودرویی مشغول تماشای واقعه بودند. هر سه نفر بازداشت شده‌اند.

گروه ناظر «س‌ا‌ی‌ت» (SITE) می‌گوید مهاجم ظاهرا ساعاتی پیش از حمله خود، مطلبی در توجیه آن در توئیتر به انگلیسی منتشر کرده بود.

به گفته این گروه ناظر بر فعالیت‌های افراطی در فضای مجازی، شمرانی با اشاره به «جنگ‌های» آمریکا در کشورهای اسلامی، گفته بود از ایالات متحده «به خاطر جنایت علیه مسلمانان، و نه فقط آن‌ها، که علیه کل بشریت» متنفر است. او در عین حال نقل‌قولی نیز از بن‌لادن، رهبر کشته شده القاعده بازنشر کرده بود و به حمایت واشینگتن از اسرائیل تاخته بود.

مقام‌های رسمی گفته‌اند هنوز سند و مدرکی دال بر رابطه احتمالی شمرانی و گروه‌های تروریستی بین‌المللی پیدا نکرده‌اند.

بر پایه گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس و نیویورک‌تایمز/ت
XS
SM
MD
LG