لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

دریچه دی ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در دی ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۱۶ ۴.۱۰.۱۳۹۸

درخواست کانون نویسندگان ایران برای آزادی آرش گنجی

کانون نویسندگان ایران روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آرش گنجی شد.

آرش گنجی، منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، صبح روز یکشنبه اول دی‌ماه بازداشت شده و علت بازداشت او اعلام نشده است.

وی مترجم برخی کتاب‌ها از جمله «مبارزه بر سر شیوه تفکر در جنبش طبقه کارگر» و «غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی» است.

۱۳:۲۰ ۴.۱۰.۱۳۹۸

آزادی زهره صیادی٬ فعال حقوق کودکان به قید وثیقه

زهره صیادی٬ فعال مدنی ساکن تهران که ۱۹ آذرماه توسط ماموران امنیتی در منزلش بازداشت شده بود روز دوم دی‌ماه با وثیقه آزاد شد.

علت بازداشت یا اتهام این فعال حقوق کودکان نامعلوم است.

۱۳:۲۷ ۴.۱۰.۱۳۹۸

دعوت دو پژوهشگر زندانی در ایران از حامیان خود برای همراهی با اعتصاب غذا در روز کریسمس

یک شهروند استرالیایی و یک شهروند ایرانی-فرانسوی زندانی در ایران در نامه‌‌ای سرگشاده که روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه منتشر شد از حامیان خود خواستند در روز کریسمس در همراهی با آنها از نوشیدن آب و خوردن غذا خودداری کنند.

کایلی مورگیلبرت، مدرس مطالعات اسلامی در دانشگاه ملبورن استرالیا، پاییز سال ۹۷ در ایران بازداشت و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شده که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، نیز روز ۱۷ خردادماه پس از سفر به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شد و همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

۱۳:۳۴ ۴.۱۰.۱۳۹۸

بازداشت یک عضو شورای شهر بروجرد به اتهام «توهین به رهبری»

محمد پرهام٬ عضو شورای شهر بروجرد به دنبال بازنشر ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود که از آن «توهین» به رهبری جمهوری اسلامی برداشت شده، بازداشت شده است.

خبرگزاری تسنیم می‌گوید: محمد پرهام که به دلیل یک مطلب اینستاگرامی‌اش هتاکی‌هایی انجام داده بود٬ با دستور قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

دلیل بازداشت محمد پرهام می‌تواند بازنشر ویدئوی زیر درباره مقایسه رهبران ایران و فنلاند باشد.

در این ویدئو به مقایسه میانگین سنی رهبران ایران و فنلاند پرداخته شده و در آن گفته می‌شود که «میانگین سنی مردم فنلاند ۴۲ ساله و آن را دولتی با میانگین ۳۵ سال مدیریت می‌کند، اما میانگین سنی در ایران ۳۱ سال است و آن را دولتی با میانگین سنی ۶۰ سال: رئیس‌جمهوری ۷۲ ساله، رئیس مجلس ۶۳ ساله، رئیس مجلس خبرگان ۹۳ ساله، و رهبری ۸۰ ساله اداره می‌کند! به کشور جوان با رهبریت خانه سالمندان خوش آمدید».

۱۳:۴۱ ۴.۱۰.۱۳۹۸

ممنوع‌الملاقات‌شدن هشت زندانی سیاسی زن به دلیل برگزاری تحصن اعتراضی

هشت تن از زندانیان سیاسی زن ِ محبوس در زندان اوین که روز شنبه ۳۰ آذرماه اعلام کرده بودند در همبستگی با قربانیان آبان‌ماه دست به تحصن اعتراضی زده‌اند٬ ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، آتنا دائمی، سهیلا حجاب و سمانه نوروزمرادی٬‌ سه فعال مدنی و صبا کردافشاری، منیره عربشاهی٬ یاسمن آریانی و مژگان کشاورز٬ از معترضان به حجاب اجباری در ایران، زنانی هستند که در این تحصن شرکت دارند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، این زنان زندانی در بیانیه خود نوشته‌اند که در حمایت از خانواده کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه و نیز حمایت از افرادی که به دلیل سیل یا زلزله در شرایط به گفته آنان «غیرانسانی» قرار گرفته‌اند، در دفتر بند سیاسی زنان دست به تحصن زده‌اند و این تحصن تا روز پنجم دی‌‌ماه نیز ادامه خواهد داشت.

۱۳:۴۸ ۴.۱۰.۱۳۹۸

اجرای احکام زندان چهار فعال سیاسی ساکن اشنویه

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده که چهار فعال سیاسی ساکن اشنویه به نام‌‌های کامیل احمدی خانلر٬ یوسف احمدی٬ محمدامین قاضی و کوروش عزیزی٬ برای گذراندن محکومیت خود روانه زندان اشنویه شده‌اند.

این افراد پیشتر از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام «عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران»، هر یک به چهار سال زندان محکوم شده بودند که این احکام در دادگاه تجدید نظر به سه سال کاهش پیدا کرد.

۱۴:۰۷ ۴.۱۰.۱۳۹۸

تایید ۲۸ سال و شش ماه زندان برای ۹ بهایی ساکن بیرجند

دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی برای ۹ بهایی ساکن بیرجند جمعا حکم ۲۸ سال و شش ماه زندان صادر کرد.

بر اساس این حکم٬ بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هریک به چهار سال زندان، شیدا عابدی به سه سال، سهراب ملاکی به سه سال و نیم و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به دو سال زندان محکوم شدند.

این افراد پیشتر در مهرماه سال ۹۶ بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شدند.

۱۴:۲۱ ۴.۱۰.۱۳۹۸

ادامه بازداشت خانواده و بستگان پویا بختیاری٬ از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه

ماموران امنیتی روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه پدر و مادر و تعدادی از بستگان پویا بختیاری را بازداشت کردند.

پویا بختیاری روز ۲۵ آبان در مهرشهر کرج در جریان اعتراضات به افزایش بهای بنزین به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

خانواده پویا بختیاری رسما اعلام کرده بودند که قرار است روز پنجم دی‌ همزمان با چهلمین روز کشته‌شدن فرزندشان مراسمی در شهر کرج برگزار کنند و برای شرکت همگان فراخوان داده بودند.

بهمن صادقی نور، پسر دایی ناهید شیربیشه ساکن ترکیه به رادیو فردا گفت: ناهید شیر بیشه (مادر پویا)، منوچهر بختیاری (پدر پویا)، مونا بختیاری (خواهر پویا) و همسرش، آصف بختیاری، مهرداد بختیاری (برادران منوچهر بختیاری)، پسر ۱۱ ساله آصف بختیاری، مادر سالخورده منوچهر بختیاری، پدر سالخورده ناهید شیر بیشه و آرین شیر بیشه (دایی پویا) بازداشت شده‌اند.

دولت آمریکا و شماری از مدافعان حقوق بشر بازداشت اعضای خانواده و بستگان پویا بختیاری را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری آنان شدند.

۱۸:۱۶ ۶.۱۰.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

ماموران امنیتی روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه پدر و مادر و تعدادی از بستگان پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان‌ماه را بازداشت کردند. پویا بختیاری ۲۵ آبان‌ماه در جریان اعتراض‌ها در مهرشهر کرج با گلوله ماموران امنیتی کشته شد.

خانواده او اعلام کرده بودند که پنجم دی‌‌ماه همزمان با چهلمین روز کشته‌شدن فرزندشان مراسمی برگزار می‌کنند و برای شرکت همگان فراخوان داده بودند.

با این حال مراسم چهلم پویا بختیاری در گورستان بهشت سکینه در کرج با حضور سایر بستگان او و نیز شماری از هنرمندان، سینماگران و فعالان مدنی برگزار شد اما ماموران امنیتی تعدادی از این افراد را هم بازداشت کردند.

و با گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز اعتراض‌های ضدحکومتی درایران، بازداشت‌های مرتبط با این اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد به ویژه در استان‌های خوزستان و کردستان.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

  • ممنوع‌الملاقات‌شدن چند تن از زندانیان سیاسی زن در زندان اوین در پی تحصن اعتراضی
  • انتقال نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی از زندان اوین به زندان زنجان
  • ادامه بازداشت آرش گنجی منشی هیات دبیران کانون نویسندگان ایران
  • تایید حکم ۲۸ سال و نیم زندان برای ۹ بهایی در بیرجند
  • و ادامه بازداشت و صدور احکام زندان برای فعالان مدنی در شهرهای مختلف ایران
دریچه؛ ادامه بازداشت‌های مرتبط با اعتراض‌های آبان‌ماه در شهرهای مختلف
please wait

No media source currently available

0:00 0:15:00 0:00
لینک مستقیم


۱۹:۱۴ ۱۱.۱۰.۱۳۹۸

آزادی رها عسکری‌زاده و یاشار دارالشفا با وثیقه

رها عسکری‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان، روز سه‌شنبه دهم دی‌ماه پس از یک ماه به قید وثیقه آزاد شد.

خانم عسکری‌زاده روز ۷ آذرماه هنگام خروج از ایران به علتی نامعلوم در فرودگاه بازداشت شد و بخشی از این مدت را در بند ۲۰۹و بخشی را هم در بند عمومی زندان اوین گذراند.

یاشار دارالشفا دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز روز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه پس اط ۴۰ روز بازداشت با وثیقه آزاد شد.

او روز ۳۰ آبان‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود اما از علت بازداشتش خبری در دست نیست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG