لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

یک آمریکایی در حمله راکتی به پایگاه ارتش عراق در کرکوک کشته شد


یک عضو ارتش عراق در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در کنار پاسگاهی اطراف کرکوک
یک عضو ارتش عراق در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در کنار پاسگاهی اطراف کرکوک

ائتلاف علیه گروه «حکومت اسلامی» و وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند در حمله راکتی به یک پایگاه ارتش عراق واقع در شمال آن کشور، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شده است.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند چند آمریکایی و شماری از نیروهای ارتش عراق نیز در این حمله که روز ۲۷ دسامبر/۶ دی رخ داده، زخمی شده‌اند.

مقام‌ها می‌گویند تا ۳۰ راکت و خمپاره به‌سوی پایگاه «کی وان» (K-1) در کرکوک شلیک شده‌است. این پایگاه متعلق به ارتش عراق است و در عین حال گروهی از نیروهای ارتش آمریکا نیز در آن مستقر هستند.

منابع و مقام‌های امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در یک خودروی رهاشده نزدیک پایگاه، پرتاب‌گر کاتیوشا پیدا شده‌است.

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است.

گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در منطقه‌ فعال است. در عین حال مقام‌های آمریکایی در هفته‌های جاری به‌تاکید در مورد افزایش حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران هشدار داده‌اند.

رویترز به‌نقل از یک مقام رسمی گفته ایالات متحده در حال بررسی این احتمال است که آیا این حمله ممکن است توسط «کتائب حزب‌الله»، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت تهران، صورت گرفته باشد یا نه. با این حال پنتاگون هنوز در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده‌است.

در اواخر آذر ماه که مایک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده در گفت‌وگویی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، خواستار کمک دولت در بغداد به جلوگیری از حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پرسنل و نیروهای ایالات متحده شده‌ بود.

در ۲۱ آذر ماه نیز ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، گفته بود «در پیوند با ایران در بازه زمانی قرار داریم که احتمال خطر رو به فزونی گذاشته‌است».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز مستقیما به تهران در مورد پیامدهای حملات به نیروهای آمریکایی در عراق هشدار داده‌است.

مقام‌های رسمی در واشینگتن هنوز اظهار نظری در مورد عامل یا عوامل حمله مرگبار به پایگاه «کی وان» نکرده‌اند.

تازه‌ترین تحولات در حالی‌ست که اعتراضات ضد دولتی در عراق نیز ادامه دارد؛ اعتراضاتی که کلیت دولت و تشکل‌های حاکم از سال ۲۰۰۳ به این سو، و دخالت‌های خارجی، به‌طور مشخص دخالت‌‌های جمهوری اسلامی در امورد داخلی عراق را نشانه گرفته‌اند. تهران اتهام‌های دخال در امور عراق را رد کرده‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG