لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

نخست‌وزیر عراق: حشد شعبی باید به‌عنوان بخشی از نیروهای مسلح فعالیت کند


عادل عبدالمهدی در حال سخنرانی در پارلمان عراق در اکتبر ۲۰۱۸
عادل عبدالمهدی در حال سخنرانی در پارلمان عراق در اکتبر ۲۰۱۸

عادل عبدالمهدی فرمان به یکپارچه شدن حشد شعبی (بسیج مردمی) و نیروهای مسلح عراق داده و می‌گوید تمامی قوانین مربوط به نیروهای مسلح نیز شامل اعضای این گروه‌ها خواهد شد.

مقتدی صدر و رهبر گروه شیعی «عصائب اهل الحق» از جمله چهره‌هایی هستند که از فرمان استقبال کرده‌اند.

عادل عبدالمهدی، ۱۰ تیر ماه، در فرمانی که صادر کرده گفته «به دلیل منافعی که برای عموم مردم دارد و بر پایه اختیاراتی که قانون اساسی در اختیارمان گذشته… دستور فوق صادر می‌شود: تمامی نیروهای حشد شعبی باید به‌عنوان بخشی جدانشدنی از نیروهای مسلح فعالیت کنند و قوانین و مقررات مشابه [نیروهای مسلح] شامل آن‌ها نیز می‌شود».

بنا بر این دستور مقرهای مستقل شبه‌نظامیان، داخل و اطراف شهرهای عراق، تعطیل خواهند شد و اقدام هر گروه مسلحی که «آشکارا یا مخفیانه» علیه مقررات تازه عمل کند، غیرقانونی خواهد بود.

مقتدی صدر، که حامیانش در حال حاضر بیشترین شمار کرسی‌ها در پارلمان عراق را در اختیار دارند، از جمله چهره‌های سیاسی مهمی‌ست که از این دستور حمایت کرده‌است.

این روحانی شیعه که زمانی رهبری گروهی مسلح را در حملات به نیروهای آمریکایی و نیروهای خارجی در عراق در دست داشت، از هواداران مسلح خود خواسته از این فرمان دولتی پیروی کنند.

آقای صدر می‌گوید «آن‌چه نخست‌وزیر در مورد حشد شعبی اعلام کرده مهم است و گام اولیه درستی در ایجاد یک کشور قوی به‌شمار می‌رود».

صدر در جریان انتخابات اخیر عراق خود را چهره‌ای «ملی‌گرا» و مخالف حضور و نفوذ هر دو کشور آمریکا و ایران، معرفی کرده‌است.

قیس الخزعلی، رهبر گروه شیعی «عصائب اهل الحق» که خود بخشی از حشد شعبی، و مورد حمایت نیروی قدس سپاه است، نیز از دستور عبدالهدی حمایت کرده‌است.

حشد شعبی در آذر ماه ۱۳۹۵ از سوی پارلمان عراق به عنوان نیروی ذخیره برای ارتش و پلیس این کشور به رسمیت شناخته شد و موظف به پاسخگویی به رئیس هیئت وزیران، که فرمانده کل قوا است، شد.

اما آن‌طور که هشام هاشمی، یک مشاور امنیتی دولت عراق به خبرگزاری رویترز گفته، مسئله اعلام این فرمان در زمان فعلی‌ست که اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

آقای هاشمی با اشاره به فرمانی در مورد شبه‌نظامیان در دوره نخست‌وزیر پیشین عراق می‌گوید «تنش‌ها بین آمریکا و ایران سبب شده تا برخی جناح‌ها به شورش علیه دولت و قوانین خود حشد شعبی تمایل نشان دهند».​

از سوی دیگر این مشاور امنیتی دولت عراق گفته ادغام کامل حشد شعبی در نیروهای مسلح می‌تواند جلوی حمله احتمالی به آن‌ها را نیز بگیرد، چراکه در آن صورت این حمله، حمله به کل عراق به شمار می‌رود.

اما هاشمی تاکید کرده این‌که شبه‌نظامیان از دستور تازه پیروی کنند، بستگی به تصمیم جمهوری اسلامی در این مورد نیز دارد.

رهبر جمهوری اسلامی آبان سال پیش در دیدار با رئیس‌جمهوری عراق خواستار «حفظ» گروه بسیج مردمی آن کشور شده بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز می‌گوید برخی گروه‌های قدرتمند از دستور عبدالمهدی استقبال کرده‌اند، اما این‌که تا چه حد از آن پیروی کنند هنوز روشن و مشخص نیست.

گروه‌های مسلح در حال حاضر تا ۳۱ ژوئیه وقت دارند تا سلاح را کنار گذشته وارد حزب یا گروه‌های سیاسی شوند، و یا به‌عنوان عضوی کامل از ارتش عراق، با عناوین و رده‌های نظامی رسمی، خدمت کنند.

در هفته‌های اخیر و با بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در سفری به بغداد هشدار داده بود اگر از سوی «گروه‌های نیابتی» ایران حمله‌ای به منافع آمریکا صورت گیرد و دولت عراق قادر به جلوگیری از آن نباشد، آمریکا خود راسا اقدام خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته حملاتی خمپاره‌ای به برخی از پایگاه‌های عراق که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند و نیز مقر شرکت‌های نفتی خارجی، از جمله شرکت آمریکایی اکسان‌موبیل، انجام شده‌است.

دست‌کم در یک مورد شماری از چهره‌ها و مقام‌های داخلی شبه‌نظامیان شیعه را مقصر دانسته‌اند. هرچند گروهی مسئولیت حملات را بر عهده نگرفته‌است.

بالا گرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا به نگرانی‌ها در میان مردم عراق و گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی و حزبی نیز دامن زده‌است.

اواخر اردیبهشت ماه شماری از شخصیت‌ها و گروه‌های شیعی عراق ضمن تأکید بر مخالفت با جنگ بین آمریکا و ایران، درباره تبدیل شدن عراق به عرصه چنین جنگی هشدار دادند. در میان این افراد مقتدی صدر، قیس الخزعلی، و هادی عامری، رهبر ائتلاف فتح در پارلمان و فرمانده گردان‌های حشد شعبی نیز حضور داشتند.

گروه بسیج مردمی عراق یا حشد شعبی (به عربی: الحشد الشعبی)، از ده‌ها گروه تشکیل شده است. این گروه در جریان نبردها علیه «حکومت اسلامی» نقش داشت، از سوی دیگر از سوی سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، به انجام «جنایت جنگی» علیه شهروان غیرنظامی متهم شده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG