لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

موسوی: فریبا عادل‌خواه متهم به جاسوسی است، درخواست فرانسه مداخله‌جویی است


سخنگوی وزارت خارجه ایران، فرانسه را متهم به «فضاسازی» در روند رسیدگی به پرونده دو شهروند فرانسوی کرده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران، فرانسه را متهم به «فضاسازی» در روند رسیدگی به پرونده دو شهروند فرانسوی کرده است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته فریبا عادل‌خواه،‌ شهروند ایرانی-فرانسوی به اتهام «ارتکاب اعمال جاسوسی» بازداشت شده و درخواست فرانسه برای آزادی او «اقدامی مداخله‌جویانه» است و «مبنای حقوقی» ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، او که روز یک‌شنبه ۸ دی‌ماه در یک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، درباره پرونده رونالد مارشال، دیگر تبعه فرانسوی که در بازداشت به سر می‌برد، گفت اتهام این فرد «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» است و «فضاسازی» دولت فرانسه مانع از رسیدگی به پرونده آنها نمی‌شود.

فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، روز ۱۷ خردادماه امسال پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شده است.

علاوه بر او، رولان مارشال، محقق فرانسوی هم توسط سپاه بازداشت شد. رولان مارشال متخصص امور آفریقا و دوست و همکار فریبا عادل‌خواه است و برای دیدار با وی به تهران سفر کرده بود. خانم عادل‌خواه از روز چهارشنبه چهارم دی اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا زده است.

وزارت خارجه فرانسه روز جمعه ششم دی اعلام کرد در اعتراض به ادامه بازداشت این دو نفر، سفیر ایران در پاریس را احضار کرده است.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای ضمن «غیر قابل تحمل» دانستن ادامه بازداشت این دو پژوهشگر زندانی در ایران، نسبت به اعتصاب غذای فریبا عادل‌خواه ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است، به بهرام قاسمی، سفیر ایران «یادآوری شد که فرانسه خواهان آزادی فوری فریبا عادل‌خواه و رولان مارشال است و مقام‌های ایرانی می‌بایست در خصوص وضعیت آنها کاملاً شفاف‌سازی کنند.»

XS
SM
MD
LG