لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

پارلمان ترکیه طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را تصویب کرد


نمایی از پارلمان ترکیه
نمایی از پارلمان ترکیه

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه ۱۲ دی اعزام نیرو به لیبی برای کمک به دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد را که با نیروهای دولت رقیب می‌جنگند تصویب کرد.

نمایندگان پارلمان ترکیه با ۳۲۵ رای موافق در مقابل ۱۸۴ رای مخالف در یک نشست اضطراری به مدت یک سال اعزام نیرو را تصویب کردند. ولی این نگرانی وجود دارد که دخالت نظامی ترکیه درگیری‌های مسلحانه در لیبی را تشدید کرده و منطقه را بی‌ثبات کند.

دولت مستقر در طرابلس به نخست‌وزیری فائز السراج از سوی دولت رقیب که در شرق لیبی مستقر است و همچنین نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر مورد حمله قرار گرفته است.

پس از توافق نظامی بین ترکیه و «دولت وفاق وطنی» لیبی برای اعزام مستشاران و پرسنل نظامی که ماه گذشته امضا شد، این دولت از ترکیه خواسته است به لیبی نیرو اعزام کند.

این توافق و معاهده دیگری مربوط به تعیین مرزهای دریایی در مدیترانه خشم کشورهای منطقه را برانگیخته است.

آنکارا می‌گوید اعزام نیرو برای حفاظت از منافع ترکیه در لیبی و شرق دریای مدیترانه حیاتی است. ترکیه در این منطقه به دلیل طرح‌های قبرس، یونان، مصر و اسرائیل برای بهره‌برداری از منابع انرژی دریای مدیترانه به شدت منزوی شده است.

دولت ترکیه جزئیات اعزام نیرو به لیبی را اعلام نکرده و مصوبه پارلمان به دولت اجازه می‌دهد در مورد ابعاد و بازه زمانی این ماموریت تصمیم‌گیری کند.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پس از برگزاری رای‌گیری در پارلمان اعلام کرد که رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی در مورد اوضاع سوریه و لیبی گفت‌وگو کردند. در بیانیه کوتاه دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفته شده که آنها «در مورد اهمیت دیپلماسی در حل مسائل منطقه‌ای» صحبت کردند.

در همین حال وزارت خارجه مصر تصمیم پارلمان ترکیه را به شدت محکوم کرد و گفت مسئولیت پیامدهای منفی این اقدام برای ثبات منطقه مدیترانه بر دوش ترکیه خواهد بود. مصر، همسایه شرقی لیبی از دولت مستقر در شرق این کشور حمایت می‌کند.

حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب اصلی مخالف دولت ترکیه، با اعزام نیرو به لیبی مخالفت کرده و می‌گوید این اقدام، ترکیه را در یک جنگ دیگر و «ریختن خون مسلمانان» درگیر خواهد کرد.

کمال قلیچ دارا اوغلو، رهبر این حزب قبل از رای‌گیری در پارلمان، از دولت ترکیه خواست تا در راستای اعزام یک نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد به لیبی اقدام کند.

یکی از مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه گفت طرح اعزام نیرو از سوی ترکیه می‌تواند نیروی حافظ صلح را نیز در برگیرد ولی دولت معتقد است که اعزام نیروهای حافظ صلح در پایان دادن به جنگ‌ها موفق نبوده‌اند.

دو حزب مخالف دیگر نیز به این لایحه رای منفی دادند ولی میزان آرای نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حزب ملی‌گرای ترکیه برای تصویب آن کافی بود.

در هفته‌های اخیر پس از آنکه ژنرال حفتر آخرین مرحله عملیات تصرف پایتخت لیبی را اعلام کرد نبرد در اطراف شهر طرابلس تشدید شده است.

علاوه بر مصر و امارات متحده عربی، روسیه و فرانسه نیز از ژنرال حفتر حمایت می‌کنند و در مقابل قطر، ترکیه و ایتالیا به دولت مستقر در طرابلس کمک می‌کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG