لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

بازتاب کشته شدن قاسم سلیمانی در رسانه‌های آمریکا


کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در یک حمله هوایی ایالات متحده در بغداد، که با دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، واکنش‌هایی را در رسانه‌های این کشور به دنبال داشت.

برخی از این واکنش‌های رسانه‌ای را در این مطلب دنبال کنید.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در مطلبی به روند تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام به کشتن قاسم سلیمانی پرداخته و از جمله به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده آورده که وقتی هفته گذشته اعضای تیم امنیت ملی دونالد ترامپ برای دیدار با او به مارولاگو در ایالت فلوریدا رفتند، فکر نمی‌کردند از میان گزینه‌های پیشنهادی، او کشتن قاسم سلیمانی را برگزیند.

به نوشته این روزنامه وزیران خارجه، دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش به فلوریدا رفتند تا رئیس‌جمهور را در جریان تحولات در عراق و سوریه قرار دهند و به او بگویند که آمریکا در کنار حملاتی که علیه مواضع کتائب حزب‌الله انجام داده، چه گزینه‌های دیگری دارد و به صورت غیرمنتظره آقای ترامپ گزینه هدف گرفتن قاسم سلیمانی را برگزید.

این روزنامه در ادامه به برخی از تلاش‌های پشت پرده برای برنامه‌ریزی این عملیات می‌پردازد اما از آنجا که دستگاه‌های امنیتی و نظامی آمریکا به جزئیات این موضوع نپرداختند، این روزنامه هم نتوانسته آن بخش از طرح‌ریزی عملیات را بازتاب دهد.

روزنامه وال ‌استریت جورنال در یکی از مطالب خود درباره کشته شدن قاسم سلیمانی، دیدگاه شورای سردبیران را بازتاب داده که به پیشینه اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه پرداخته‌اند و کشتن او را برابر با اجرای عدالت ارزیابی کرده‌اند.

نویسندگان وال استریت جورنال می‌گویند کمتر کسی به اندازه سلیمانی وجود دارد که استحقاق چنین سرنوشتی داشت. آنها معتقدند سلیمانی کسی بود که مأموریت صدور انقلاب به خاورمیانه را داشت و حال کهنه سربازان آمریکایی و همچنین میلیون‌ها تن در منطقه از مرگ او خشنودند. شورای سردبیران این روزنامه با ستودن اقدام دونالد ترامپ، آن را رهبری صحیح ارزیابی کرده و با این تحلیل به دمکرات‌هایی که همواره بیم چنین اقدامی را داشتند تاخته‌اند.

اگرچه این سرمقاله در نهایت یادآوری می‌کند که چالش آمریکا از سوی ایران انقلابی ادامه خواهد یافت اما آقای ترامپ با این تصمیم راسخ به گفته نویسندگان، برای عدالت و منافع آمریکا، ضربه ای سنگین به ترور زد.

روزنامه نیویورک تایمز در بخش دیدگاه، تحلیلی را بازتاب داده که معتقد است مرگ قاسم سلیمانی اقدامی بسیار نمادین بوده اما تغییری در میزان نفوذ ایران در منطقه نخواهد داشت چرا که به نظر نویسنده نظامیان متحد با جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در منطقه در طول چند دهه روابط عمیق و پیچیده‌ای با مقام‌های ایرانی شکل داده‌اند که حال با کشته شدن قاسم سلیمانی، این روابط آنچنان خدشه‌دار نخواهد شد.

نویسنده بر این باور است که نفوذ سلیمانی دوام بیشتری از خود او خواهد داشت و این فرمانده سپاه تنها رهبر نظامی با تجربه در منطقه نیست که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است. از همین رو هم این اقدام که نویسنده آن را نمادین ارزیابی کرده، ممکن است این مشکل را برای ایالات متحده پدید آورد که قدم‌های نمادین می‌تواند مردم را بیشتر به سمت جنبش و اقدام وادارد.

نشریه اینترنتی vox هم با انتشار چند مقاله به موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی و پیامدهای آن پرداخته است. از جمله در یک مقاله که نویسنده معتقد است جنگ بین ایران و آمریکا آغاز شده است و تنها سؤال این است که اوضاع چقدر بدتر شود.

نویسنده در مصاحبه برخی تحلیلگران از جمله به موضوع اقدام متقابل ایران در واکنش به مرگ قاسم سلیمانی می‌پردازد و می‌گوید مسئله اصلی این است که بعد از آن اقدام یا اقدام‌های ایران، واشینگتن و متحدانش چه واکنشی نشان دهند.

نشریه نیویورکر هم موضوع کشتن قاسم سلیمانی را برابر با اقدام به جنگ ارزیابی کرده و به نقل از داگلاس سیلیمن سفیر پیشین آمریکا در بغداد این سؤال را مطرح کرده که «اگر ایران فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا را کشته بود، واشینگتن درباره این کار چه فکر می‌کرد؟»

اما روزنامه واشینگتن‌پست که عموماً رویکرد انتقادی نسبت به دونالد ترامپ دارد، بر این باور است که اگر کاخ سفید به این نتیجه رسیده که با آغاز یک درگیری نظامی به انتخاب مجدد آقای ترامپ کمک می‌شود، اشتباه کرده است.

نویسنده این مقاله با استناد به برخی نظریه‌های علوم سیاسی، بررسی رفتار رأی‌دهندگان آمریکایی و تجربه چند دهه اخیر می‌نویسد اقدام نظامی از سوی آمریکا ممکن است به شکست دونالد ترامپ در انتخابات بیانجامد. این مقاله‌نویس معتقد است تحرکات نظامی از سوی واشینگتن زمانی به یک رئیس‌جمهور برای انتخاب مجدد کمک می‌کند که از سوی هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه حمایت شود.

XS
SM
MD
LG