لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

پارلمان عراق خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شد


نشست پارلمان عراق در روز یکشنبه
نشست پارلمان عراق در روز یکشنبه

پارلمان عراق روز یکشنبه، ۱۵ دی، در نشستی اضطراری و پرحاشیه مصوبه‌ای را به تصویب رساند که از دولت این کشور می‌خواهد به حضور نیروهای خارجی در عراق پایان داده شود.

بنابر این مصوبه، از دولت این کشور خواسته شده که درخواست قبلی خود از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را لغو کند و به حضور نیرو‌های خارجی در عراق پایان دهد و همچنین اطمینان حاصل کند که سلاح‌های موجود در کشور تنها در اختیار نیروهای دولتی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که ۵۲۰۰ نیروی آمریکایی برای آموزش سربازان عراقی و مقابله با گروه داعش در این کشور به سر می‌برند.

پارلمان عراق ۳۲۹ نماینده دارد که ۱۶۸ نماینده به این قطعنامه رای مثبت دادند.

محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، گفت که «پارلمان با رای خود دولت را مکلف کرده است تا درخواست از ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با گروه داعش را لغو کند».

جلسه روز یکشنبه پارلمان عراق در ابتدا به دلیل غیبت برخی نمایندگان کُرد و سنی به حد نصاب نرسید و با تأخیر آغاز شد.

در ابتدای این جلسه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور حمایت کرد.

آقای عبدالمهدی با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی عراق، از شخصیت آنان تمجید کرد.

وی از اقدام آمریکا در حمله به خودروهای حامل قاسم سلیمانی و همراهانش با عنوان «ترور سیاسی» یاد کرد و گفت فرمانده نیروی قدس قرار بود صبح شنبه در دیدار با وی، پاسخ جمهوری اسلامی به پیام عربستان سعودی را منتقل کند.

نخست‌وزیر عراق اشاره‌ای به مفاد پیام عربستان و پاسخ ایران به این پیام نکرد.

عادل عبدالمهدی در سخنانش در پارلمان عراق همچنین با ابراز نگرانی از پیامدهایی که کشته شدن قاسم سلیمانی پدید آورد گفت کشورش قدرت زیادی را در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا از دست داد.‎

با قطعنامه جدید پارلمان عراق عملا توافق امنیتی که به مثابه مجوز حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بود پایان می‌یابد.

توافق امنیتی بین عراق و آمریکا، موسوم به «سوفا»، به روابط امنیتی بین دو کشور، بازه زمانی و محدوده فعالیت نیروهای آمریکایی در عراق می‌پرداخت.

این توافقنامه در سال ۲۰۰۸ بین هوشیار زیباری، وزیر خارجه وقت عراق، و رایان کروکر، سفیر وقت آمریکا در بغداد، امضا شد و از همان هنگام به عنوان جدول زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکای از این کشور محسوب می‌شد.‎

XS
SM
MD
LG