لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

آمریکا از اعزام بیش از سه هزار نیروی جدید به خاورمیانه خبر داد


ساعاتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۳ دی از اعزام سه هزار نیروی جدید به منطقه برای رویارویی با خشونت‌های احتمالی پیش‌رو خبر داد.

برخی از خبرگزاری‌ها از اعزام ۳۵۰۰ نظامی تازه‌نفس آمریکایی و یا بیشتر نیز خبر داده‌اند.

مقامات رسمی آمریکا که نخواستند نام‌شان فاش شود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که این نظامیان از میان نیروهای هلی‌برد لشگر ۸۲ مستقر در فورت‌براگ در کارولینای شمالی به منطقه اعزام خواهند شد.

یک منبع نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که نیروهای زبده واکنش سریع از کارولینای شمالی دستور اعزام شدن به منطقه را دریافت کرده‌اند.

پنتاگون هنوز رسما این خبر را اعلام نکرده اما به گفته مقام‌های آمریکایی، وزارت دفاع این کشور اعزام نیروهای جدید را در پی تشدید تنش‌ها در منطقه‌ غرب آسیا به عنوان یک گام احتیاطی تصویب کرده است.

این سربازان بخشی از آرایش نظامی تقویت شده آمریکا در خاورمیانه خواهند بود تا در صورت وقوع رویدادهای احتمالی، بتوانند از منافع آمریکا «دفاع کنند».

نیروهای جدید به ۷۵۰ سرباز از همین لشگر آمریکایی خواهند پیوست که در روزهای گذشته از پایگاه آمریکا در کویت به عراق اعزام شدند تا از سفارت آمریکا محافظت کنند.

از هفته گذشته و به‌دنبال تشدید بحران در عراق، مقامات آمریکایی گفته بودند که آمادگی سریع برای اعزام تا چهار هزار نیرو وجود دارد.

سفارت آمریکا در بغداد طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته شاهد تظاهرات هواداران حشد الشعبی در اعتراض به حمله یکشنبه شب گذشته آمریکا علیه پایگاه‌های کتائب حزب‌الله عراق بود؛ در آن حمله، دهها تن کشته و زخمی شدند.

حمله آمریکا به قرارگاه کتائب حزب‌الله عراق که زیر مجموعه حشد الشعبی است، در واکنش به کشته شدن یک مقاطعه‌کار آمریکایی در حمله راکتی دو هفته پیش به یک پایگاه مشترک با ارتش عراق در کرکوک انجام شد.

در حالی که هواداران حشد الشعبی از چهارشنبه شب به درخواست سران این نیرو از اطراف سفارت آمریکا پراکنده شده و آرامش نسبی به بغداد بازگشته بود، قاسم سلیمانی بامداد جمعه همراه با شماری از نیروهایش به عراق رسید.

بر اساس برخی از منابع خبری منطقه، این فرمانده ارشد ایرانی بعد از سفر به لبنان یا سوریه، وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد تا اهداف مورد نظر تهران را با همکاری فرماندهان حشد الشعبی که هم‌پیمانان ایران هستند، پیش ببرد.

اما در حمله پهپادهای آمریکایی به دو خودرو در بخش بار فرودگاه بغداد، ژنرال سلیمانی، ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی، و هشت تن دیگر کشته شدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه تایید کرد که او دستور کشتن قاسم سلیمانی را صادر کرد زیرا این فرمانده ایرانی «به طور مستقیم یا غیر مستقیم»، «عامل کشتن میلیون‌ها» تن بود و برای کشتن آمریکایی‌های بسیار دیگر «توطئه کرده بود».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در رشته مصاحبه‌هایی گفت واشینگتن در پی جنگ با ایران نیست اما زمانی که جان آمریکایی‌ها با «تهدید فوری» روبرو باشد، «دست روی دست نخواهد گذاشت».

وی همچنین با شماری از مقامات ارشد در افغانستان، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و پاکستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

سوء قصد به جان بلندپایه‌ترین فرمانده نظامی شناخته شده ایران در منطقه و جهان، تشدید عمده تنش میان واشینگتن و تهران در چند دهه اخیر محسوب می‌شود.

وخیم‌ترشدن فضای بحران در حالی است که دونالد ترامپ در ماه‌های گذشته تاکید داشت که نیروهای آمریکایی را از منطقه به کشورشان باز می‌گرداند، اما شمار نظامیان آمریکایی مستقر در خاورمیانه به صورت تدریجی در حال افزایش است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که «انتقامی سخت» در انتظار قاتلان قاسم سلیمانی است.

ایران خاطرنشان کرده که «رژیم آمریکا را مسئول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه» می‌داند.

اما رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر گفته بود کشورش به‌دنبال جنگ با ایران نیست، تاکید کرده که اگر تهران روند امور را به سوی جنگ بکشاند، «بسیار زود از بین خواهد رفت».

XS
SM
MD
LG