لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

به رغم آتش‌بس مورد توافق ترکیه و روسیه، ژنرال حفتر به جنگ در لیبی ادامه می‌دهد


نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر که با دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد در طرابلس می‌جنگند اعلام کردند که به رغم آتش‌بس مورد توافق ترکیه و روسیه برای پایان دادن به جنگ در لیبی حملات خود به طرابلس را ادامه خواهند داد.

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌نامند، گفت این نیرو از اقدامات برای برقراری صلح در کشور استقبال می‌کند ولی به جنگ برای «نابود کردن گروه‌های تروریستی» مستقر در طرابلس ادامه می‌دهد.

یکی از مشاوران ژنرال حفتر که در گذشته از حمایت روسیه برخوردار بوده گفت موضع ژنرال حفتر مخالفت کامل با آتش‌بس پیشنهادی نیست بلکه خواهان آن است که قبل از اجرای آتش بس «تمامی شروط آن اجرا شود».

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱ لیبی صحنه درگیری‌های شدید بین گروه‌های رقیب بوده است.

دو گروه اصلی رقیب در این کشور ادعای حاکمیت دارند، یکی «دولت وفاق وطنی» است که در طرابلس مستقر است و از سوی سازمان ملل متحد به رسميت شناخته می‌شود و دیگری نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر که در شهر توبروک در شرق کشور مستقر هستند.

ترکیه و قطر از «دولت وفاق ملی» حمایت می‌کنند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه هفته پیش اعلام کرد که برای کمک به ثبات این دولت به لیبی نیرو و تجهیزات نظامی اعزام خواهد کرد.

کارشناسان سازمان ملل متحد و دیپلمات‌ها می‌گویند نفرات یک شرکت خصوصی نظامی روسی در ماه‌های اخیر به نیروهای ژنرال حفتر پیوسته‌اند. نیروهای ژنرال حفتر در عین حال از حمایت و کمک نظامی امارات متحده عربی، مصر و اردن نیز برخوردارند.

سازمان ملل متحد و مقامات غربی از ترکیه و روسیه به دلیل حمایت از جناح‌های رقیب در لیبی انتقاد کرده و می‌گویند این اقدامات به تشدید درگیری‌های مسلحانه منجر شده است.

آتش‌بس پیشنهادی

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین پس از دیدار روز چهارشنبه ۱۸ دی در شهر استانبول در بیانیه‌ای اعلام کردند که «از اقدامات ضروری برای ایجاد ثبات در لیبی» حمایت می‌کنند.

طبق این بیانیه، آتش‌بس مورد توافق دو کشور قرار است از روز یکشنبه ۲۲ دی به اجرا درآید.

سخنگوی ژنرال حفتر گفت او «از پیشنهاد ولادیمیر پوتین استقبال می‌کند ولی اقدامات نیروهای تحت فرمان ژنرال حفتر در جنگ علیه تروریست‌ها ادامه می‌یابد».

وی افزود:« این گروه‌ها پایتخت را تصرف کرده و از نظر تسلیحاتی از سوی برخی از کشورها و دولت‌ها حمایت می‌شوند. این کشورها در عین حال برای نبرد با نیروهای ما به گوشه و کنار جهان تروریست اعزام می‌کنند.»

اشاره او به حکومت ترکیه است که به ادعای او علاوه بر واحدهای ارتش تعدادی از شورشیان سوری مورد حمایت آنکارا را به لیبی اعزام کرده است.

«دولت وفاق وطنی» که در طرابلس مستقر است اعلام کرد از هر اقدام جدی برای بازگشت به روند دیپلماتیک حمایت می‌کند.

محمد علی عبدالله، مشاور ارشد این گروه روز پنجشنبه گفت: «دولت وفاق وطنی خواهان برقراری صلح است ولی تا زمانی که این احتمال عملی شود حق طبیعی خود می‌دانیم که وارد ائتلاف‌های نظامی شویم و از کشور خود در برابر حمالت دفاع کنیم.»

او افزود: «دولت وفاق وطنی از هر گونه پیشنهاد معتبر برای برقراری آتش‌بس استقبال می‌کند ولی وظیفه ما دفاع از مردم لیبی در برابر حمایت نیروهای ژنرال حفتر است.»

XS
SM
MD
LG