لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

انتشار یک ویدئوی جدید؛ سپاه «دو موشک» به هواپیمای اوکراینی شلیک کرده است


پیش از این ویدئویی از شلیک تنها یک موشک به هواپیمای اوکراینی منتشر شده بود.
پیش از این ویدئویی از شلیک تنها یک موشک به هواپیمای اوکراینی منتشر شده بود.

ویدئوی جدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد یگان موشکی سپاه پاسداران دو فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده، شلیک کرده است.

هواپیمای اوکراینی پرواز شماره ۷۵۲ تهران- کی‌یف با ۱۷۶ مسافر و خدمه روز چهارشنبه ۱۸ دی هدف موشک قرار گرفت و در اطراف تهران سرنگون شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز شلیک موشک به این هواپیما را انکار کردند و سقوط آن را ناشی از «نقص فنی» دانستند ولی پس از واکنش گسترده جهانی به این موضوع، ستاد مشترک نیروهای مسلح روز شنبه اعلام کرد که یگان موشکی سپاه این هواپیما را به صورت «غیرعمد» سرنگون کرده است.

در حالی که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، از شلیک تنها یک موشک به این هواپیما خبر داده است ولی ویدئوی جدیدی که روز ۲۳ دی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌دهد که دو فروند موشک در فاصله‌ای تقریبا ۳۰ ثانیه‌ای به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است.

بر اساس این ویدئو، هواپیمای اوکراینی به رغم هدف قرار گرفتن فورا سرنگون نمی‌شود بلکه با چرخیدن در اطراف فرودگاه، آتش گرفته و چند دقیقه بعد منفجر و در اطراف روستای خلج‌آباد سرنگون می‌شود.

رونامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» با تایید این ویدئو گفته که محل فیلمبرداری، روستای بیدکنه در چهار مایلی یک پایگاه نظامی ایران بوده است.

بیدکنه جایی است که حسن طهرانی‌مقدم که نظام جمهوری اسلامی او را «پدر موشکی» ایران لقب داده است در سال ۱۳۹۰ در انفجار مهیبی که دلیل آن هیچ وقت اعلام نشد کشته شد.

پیشتر گزارش شده بود که ترانسپاندر هواپیما (دستگاه ارسال‌کننده سیگنال) پیش از سقوط آن از کار افتاده بود و همین مسئله احتمال نقص فنی را مطرح کرده بود. حال مشخص شده که ترانسپاندر، با شلیک اولین موشک از کار افتاده بود و پس از شلیک دوم که ۲۳ ثانیه بعد صورت می‌گیرد هواپیما سرنگون می‌شود.

ترانسپاندر دستگاهی است که هواپیماهای تجاری و مسافربری از طریق آن به طور دائم سیگنال شناسایی به رادار‌های فرودگاهی و سامانه‌های پدافندی ارسال کرده و خود را معرفی می‌کنند.

پیش از این ویدئویی از شلیک تنها یک موشک به این هواپیما منتشر شده بود. ارزیابی‌ها حاکی است فردی که این فیلم را گرفته بود بعد از اینکه متوجه شلیک موشک اول می‌شود، با دوربین یا موبایل خود صحنه شلیک دوم را ثبت کرده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران روز سه‌شنبه خبر داد که قرارگاه ثارالله فیلمبردار این ویدئو را بازداشت کرده است تا به ادعای آن، «علل و عوامل دخیل در این حادثه» بررسی و مشخص شود.

این قرارگاه گفته است که «نتایج بررسی‌های صورت گرفته متعاقباً در اختیار ملت شریف ایران قرار می‌گیرد».

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد در رابطه با سرنگونی این هواپیما چند نفر بازداشت شده‌اند ولی هیچ جزئیاتی درباره این افراد و جایگاه نظامی آنها در سپاه پاسداران ارائه نکرد.

اوکراین و کانادا خواستار شفافیت و قاطعیت ایران در بررسی این سانحه شده‌اند.

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که «همه افراد دخیل در این رخداد باید پاسخگو باشند» و «آن‌چه که نمی‌خواهیم این است که یک نفر مثلاً سرباز دون‌پایه را نشان دهند و بگویند این بود که دکمه را فشار داد… مسئولیت پای دولت ایران است».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه سرنگونی این هواپیما را یک «خطای دردناک و نابخشودنی» خواند و گفت که «در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد».

او از قوه قضائیه ایران خواست که یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به این سانحه تشکیل دهد.

XS
SM
MD
LG