لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

ترودو: اگر تنش در منطقه تشدید نمی‌شد، الان جان‌باختگان در کنار خانواده خود بودند


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا،
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا،

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، دوشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت، اگر تنش در منطقه تشدید نمی شد، کسانی که در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی جان باختند، الان در کنار خانواده‌های خود بودند.

۵۷ تن از ۱۷۶ جانباختگان هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف که روز ۱۸ دی توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد، ایرانی- کانادایی بودند.

نخست وزیر کانادا در مصاحبه با شبکه «گلوبال نیوز» در پاسخ به پرسشی در خصوص کشته شدن مسافران هواپیمایی اوکراین در جریان تنش بین ایران و آمریکا گفته است، فکر می‌کنم اگر هیچ تنشی نبود، اگر اخیرا تنش در منطقه تشدید نمی‌شد، الان آن کانادایی‌ها در کنار خانواده‌های خود بودند.

وی اضافه کرد: این اتفاقی است که در زمان جنگ و درگیری روی می‌دهد. بی‌گناهان هزینه‌اش را می‌دهند.

نخست وزیر کانادا همچنین اظهار داشت: این (حادثه) به ما یاد آوری می‌کند، که سخت تلاش کنیم که از تنش بکاهیم و راهی به جلو پیدا کنیم که مستلزم جنگ بیشتر و کشتار بیشتر نباشد.

جاستین ترودو در ادامه گفت، مقامات ایالات متحده٬ کانادا را در جریان عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه قرار نداده بودند.

در همین حال، وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرده است، هیات کنسولی این کشور در تهران مستقر شده و خانواده های جان باختگان حادثه سقوط هواپیما می توانند با آنها تماس برقرار کنند.

وزارت امور خارجه کانادا شماره تلفنی در تهران برای تماس با این هیات اعلام کرده است.

ایران و کانادا از سال ۲۰۱۲ رابطه دیپلماتیک ندارند و روز شنبه جاستین ترودو در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از او خواست برای شمار بیش‌تری از مقامات کانادایی روادید ورود صادر شود.

دولت ایران برای هشت تن از مقامات کانادایی جهت پیوستن به تیم تحقیقات هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در اطراف تهران روادید ورود به ایران صادر کرد.

هواپیمای بوئینگ هواپیمایی اوکراین روز ۱۸ دی ماه در جریان حمله موشکی سپاه به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق، به تلافی کشتن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ، در نزدیکی تهران سقوط کرد.

سه روز پس از سقوط هواپیمای مسافربری با ۱۷۶ سرنشین در اطراف تهران، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای رسمی پذیرفت که پدافند سپاه پاسداران دچار خطا شده و به اشتباه این هواپیما را هدف گرفته است.

XS
SM
MD
LG