لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

روحانی: در سرنگونی هواپیما «نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد»؛ دادگاه ویژه تشکیل شود


در حالی که سپاه پاسداران تأکید دارد که سرنگونی هواپیمای مسافربری به دست پدافند سپاه تنها «خطای انسانی» بوده است، رئیس‌ جمهور ایران روز سه‌شنبه گفت که این یک «خطای دردناک و نابخشودنی» است و «در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد».

او همچنین از قوه قضائیه خواست تا یک «دادگاه ویژه» برای رسیدگی به این پرونده تشکیل دهد و افزود: «این یک دادگاه معمولی نیست، همه دنیا به آن نگاه می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، حسن روحانی که روز سه‌شنبه، ۲۴ دی، در یک مراسم سخن می‌گفت توضیح داد: «من به دلیل کم و بیش آشنایی که با مسئله پدافند هوایی دارم، این را می‌گویم که در این داستان نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. نه این که یک نفر که دکمه را فشار داده مقصر بوده است. دیگرانی هم هستند.»

بامداد چهارشنبه، ۱۸ دی، ساعتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین از مقصد تهران، دقایقی پس از برخاستن، سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن، از جمله ۱۴۶ ایرانی، کشته شدند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران پس از سه روز انکار، در بیانیه‌ای به حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی پرواز تهران-کی‌یف اذعان و اعلام کرد که این هواپیما «به‌ دلیل خطای انسانی» و به صورت غیرعمدی مورد اصابت موشک پدافند هوایی قرار گرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:18:54 0:00
لینک مستقیم

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با تأکید بر این‌ که «همه افراد دخیل در این رخداد باید پاسخگو باشند»، تصریح کرد: «آن چه نمی‌خواهیم این است که بگویند یک نفر مثلاً سرباز دون‌پایه را نشان دهند و بگویند این بود که دکمه را فشار داد… مسئولیت پای دولت ایران است.»

این نکته‌ای است که رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه بر‌ آن تاکید داشته و برخلاف موضع سپاه گفته است که این ماجرا را نمی توان به «خطای» یک نفر تقلیل داد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در ادامه تلاش دولتش برای بری نشان دادن خود از تقصیر در این پرونده گفت که «بلافاصله پس از آن که برای ‌من مشخص شد‌ یک خطای دردناک و نابخشودنی صورت گرفته به مسئولین امر تاکید کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند».

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز دوشنبه «عدم اطلاع دولت» از علت سرنگونی هواپیما را به «چرخه معیوب اطلاع‌رسانی» نسبت داد و گفت که «همه مسئولان ذی‌ربط» به دولت گفته بودند که در مورد علت سقوط هواپیمای اوکراینی «موشکی در کار نبوده است».

او اما توضیح بیشتری در مورد «همه مسئولان ذی‌ربطی» که به دولت اطلاعات غلط ارائه کرده‌اند نداد و از فرد یا نهادی نام نبرد.

علی ربیعی همچنین نگفت که آیا قرار است با مسئول یا نهادی به خاطر «اطمینان دادن» اشتباه به دولت برخورد شود یا خیر.

سخنگوی دولت روحانی همچنین «ریشه این اتفاق» را متوجه آمریکا دانست و در همین راستا حسن روحانی نیز در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری به دست پدافند سپاه پاسداران مدعی شد که «ریشه همه غم‌ها به آمریکا بازمی‌گردد» و افزود: «اما این دلیل نمی‌شود در این مسئله به همه جوانب نپردازیم.»

او گفت: «قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه و ده‌ها کارشناس تشکیل دهد.»

حسن روحانی گفت که باید فاصله بین زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن مشخص شود و قول داد که به عنوان رئیس‌ جمهور «این موضوع را دنبال می‌کنم و به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر می‌دهیم.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه از بازداشت «چند نفر» در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد. او در این باره توضیح بیشتری نداد.

منابع: وب‌سایت دولت روحانی، خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG