لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

درخواست کارشناسان سازمان ملل برای تحقیق درباره هک تلفن رئیس آمازون توسط عربستان 


جف بزوس (نفر دوم از چپ) و محمد بن سلمان در نوامبر سال ۲۰۱۶ در سفارت عربستان در واشینگتن.
جف بزوس (نفر دوم از چپ) و محمد بن سلمان در نوامبر سال ۲۰۱۶ در سفارت عربستان در واشینگتن.

کارشناسان سازمان ملل روز چهارشنبه خواستار تحقیق فوری آمریکا و دیگر نهادهای مسئول درباره موضوع هک شدن تلفن جف بزوس، پایه‌گذار شرکت آمازون توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شدند.

آگنس کالامارد و دیوید کای٬ گزارشگران ویژه سازمان ملل گفته‌اند٬ آنها اطلاعاتی درباره «دخالت احتمالی» محمد بن سلمان در حمله سایبری به تلفن جف بزوس در سال ۲۰۱۸ در اختیار دارند.

پیشتر گزارش شده بود که در جریان این حمله سایبری تصاویر و مطالب خصوصی از تلفن جف بزوس ربوده شده و در اختیار نشریه «نشنال اینکوایرر» وابسته به شرکت «امریکن مدیا» قرار گرفته است.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه، و دیوید کای، گزارشگر ویژه برای آزادی بیان گفته‌اند با توجه به مطرح شدن اتهام دخالت عربستان سعودی در این مساله، آمریکا و دیگر نهادهای مسئول باید فورا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کنند.

این در حالی است که عربستان سعودی چهارشنبه گزارش در مورد هک کردن تلفن بنیانگذار آمازون، در پی پیام ارسالی از محمد بن سلمان به وی را رد کرده و چنین گزارشی را «مسخره» دانسته است.

گزارشگران سازمان ملل این درخواست خود را با استناد به یک گزارش ۱۷ صفحه‌ای امنیتی شرکت «اف تی ای» استناد مطرح کرده اند.

در این گزارش تصریح شده است که این بدافزار به احتمال زیاد از طریق یک ویدئو از طریق پیام رسان «واتس آپ» محمد بن سلمان در اول ماه مه سال ۲۰۱۸ برای جف بزوس فرستاده شده است.و پس از آن اطلاعات «آیفون ایکس» رئیس آمازون هک شده است.

جف بزوس همچنین سهامداران اصلی روزنامه واشنگتن پست است. روزنامه‌ای که یکی از ستون نویس های آن جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی و از منتقدان محمد بن سلمان، بود.

جمال خاشقچی روز دوم اکتبر، دهم مهر، به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه رفت ولی از آنجا خارج نشد.

عربستان در روزهای آغازین رسانه‌ای شدن «قتل جمال خاشقجی» انجام جنایت را شدیدا تکذیب می‌کرد، اما سرانجام بعد از ۱۷ روز، با اذعان به کشته شدن او، قتل را کار «یک تیم خودسر» و بر اثر «یک مشاجره ناخواسته» نامید.

در همین حال، جف بزوس روز چهارشنبه در حساب توییتری خود عکسی به یادبود جمال خاشقچی منتشر کرده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG