لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

عربستان ۵ متهم مرتبط با قتل خاشقچی را به اعدام محکوم کرد


جمال خاشقچی روز ۱۰ مهر سال ۹۷ در محل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد
جمال خاشقچی روز ۱۰ مهر سال ۹۷ در محل کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد

دادستانی عربستان روز دوشنبه ۲ دی‌ماه، ۵ نفر از متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی را به اعدام محکوم کرد.

بر اساس اطلاعیه دادستانی عربستان در این پرونده ۱۱ نفر متهم بودند و طی ۱۰ جلسه دادگاه به اتهامات آنها رسیدگی شده است.

علاوه بر این پنج نفر که به اعدام محکوم شده‌اند، سه نفر دیگر از متهمان پرونده نیز در مجموع به ۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند.

دادستانی عربستان قتل جمال خاشقچی را «عملیات خودسرانه» توصیف کرده است. سعود القحطانی، مشاور سابق خاندان سلطنتی عربستان سعودی از مشهورترین متهمان این پرونده بود. دادستانی عربستان اعلام کرده که در تحقیقات اتهامی متوجه آقای القحطانی نشده است.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس اهل عربستان سعودی که منتقد حکومت آن کشور بود، روز ۱۰ مهر سال ۹۷ وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد.

او پس از ورود به کنسولگری عربستان بازداشت و در محل کنسولگرای به قتل رسید. عاملان قتل او جسد او را تکه‌تکه کرده و از کنسولگری خارج کردند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مهرماه امسال در مستندی از شبکه پی‌بی‌اس آمریکا پخش شد، گفت از آنجا که این روزنامه‌نگار، در زمان مسئولیت او در ترکیه به قتل رسیده، خود او «تمام مسئولیت» این اتفاق را بر عهده می‌گیرد.

در خردادماه سال جاری، گزارشگر ویژه سازمان ملل بر اساس شواهد موجود اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و مقام‌های ارشد عربستان با قتل جمال خاشقجی مرتبطند و باید در ارتباط با این قتل از آنها تحقیق شود.

با این حال‌، مقام‌های عربستان تاکید کرده‌اند که ولیعهد سعودی در این ماجرا نقشی نداشته است.

XS
SM
MD
LG