لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

۱۶ شهروند سعودی در ارتباط با «قتل» خاشقجی از ورود به آمریکا منع شدند


جمال خاشقجی روز دوم اکتبر، دهم مهر، به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه رفت ولی از آنجا خارج نشد.(عکس از آرشیو)
جمال خاشقجی روز دوم اکتبر، دهم مهر، به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه رفت ولی از آنجا خارج نشد.(عکس از آرشیو)

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد، ۱۶ شهروند سعودی را به دلیل «نقش آنها» در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ولیعهد عربستان، در فهرست ممنوع الورودی‌ها به ایالات متحده قرار داده است.

سعود القحطانی، یک مشاور ارشد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، از جمله این ۱۶ نفر است. سعود القحطانی پیش از این از سوی آمریکا تحریم شده بود.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، این ۱۶ نفر بر اساس بخش ۷۰۳۱ یک قانون مرتبط با وزارت خارجه آمریکا ممنوع الورود شده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است: این افراد و بستگان درجه اول آنها واجد شرایط برای ورود به آمریکا نیستند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی و ستون نویس روزنامه واشینگتن پست ، روز دوم اکتبر، دهم مهر، به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه رفت ولی از آنجا خارج نشد.

عربستان در روزهای آغازین رسانه‌ای شدن «قتل جمال خاشقجی» انجام جنایت را شدیدا تکذیب می‌کرد، اما سرانجام بعد از ۱۷ روز، با اذعان به کشته شدن او، قتل را کار «یک تیم خودسر» و بر اثر «یک مشاجره ناخواسته» نامید.

در حالی فهرست ۱۶ سعودی ممنوع الورودی در روز دوشنبه منتشر شده است که روز جمعه گزارش شد ۱۲ فعال حقوق زنان از جمله دو شهروند آمریکایی عربستانی توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا بارها تاکید کرده است که واشینگتن تلاش خواهد کرد تا کسانی که در قتل جمال خاشقجی نقش داشته اند به دست عدالت سپرده شوند.

این در حالی است که عربستان درخواست کشورهای مختلف برای همکاری با سازمان ملل متحد جهت انجام تحقیقات پیرامون قتل جمال خاشقچی را رد کرد و تاکید داشت که متهمان به دست عدالت سپرده شده‌اند.

پیشتر بندر بن محمد العیبان، رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی در اسفند در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ، گفت: «ما اقدامات لازم برای رسیدگی به این جنایت شنیع را انجام داده‌ایم.»

بیش از ۳۰ کشور از جمله تمامی اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حکومت عربستان سعودی از آن کشور خواسته بودند که با تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد مرگ جمال خاشقجی همکاری کند.

با استفاده از گزارشهای وزارت امورخارجه آمریکا و رادیو فردا؛خ/ت
XS
SM
MD
LG