لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

ترکیه دو اماراتی را به ظن جاسوسی و ارتباط با تحقیقات قتل خاشقچی بازداشت کرد


جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست روز دوم اکتبر سال گذشته توسط گروهی از ماموران اعزامی از سوی دولت عربستان سعودی به قتل رسید.
جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست روز دوم اکتبر سال گذشته توسط گروهی از ماموران اعزامی از سوی دولت عربستان سعودی به قتل رسید.

یک مقام ارشد دولت ترکیه روز جمعه ۳۰ فروردین گفت این کشور دو فردی را که به جاسوسی از اتباع کشورهای عربی برای امارات اعتراف کرده اند بازداشت کرده و در حال بررسی احتمال ارتباط سفر یکی از آنها به ترکیه با قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول سعودی است.

به گفته این مقام، یکی از این دو نفر در اکتبر ۲۰۱۸ و چند روز پس از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول وارد ترکیه شده و نفر دوم کمی دیرتر برای کمک به او به ترکیه آمده است.

این مقام به خبرگزاری رویترز گفت:«ما در حال تحقیق در مورد ارتباط ورود فرد اول با قتل جمال خاشقجی هستیم و او قبل از بازداشت در روز دوشنبه حدود ۶ ماه تحت نظر بوده است.»

این مقام دولت ترکیه افزود:«احتمال دارد که هدف آنها جمع آوری اطلاعات در مورد اتباع کشورهای عربی ساکن ترکیه از جمله مخالفان سیاسی بوده است.»

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست روز دوم اکتبر سال گذشته توسط گروهی از ماموران اعزامی از سوی دولت عربستان سعودی به قتل رسید. این حادثه واکنش شدید جامعه بین المللی را برانگیخت و ریاض را به شدت تحت فشار قرار داده است.

سی آی ای و برخی از کشورهای غربی معتقدند محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم واقعی عربستان سعودی دستور این قتل را صادر کرده ولی مقامات عربستان سعودی این اتهام را تکذیب کرده اند.

دادستانی عربستان سعودی تاکنون علیه ۱۱ نفر به اتهام مشارکت در این قتل اعلام جرم کرده و پنج نفر از متمهمان اصلی در صورت اثبات جرم با مجازات مرگ روبرو خواهند شد. اسامی و مشخصات هیچیک از این افراد اعلام نشده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید وزارت خارجه امارات متحده عربی تاکنون در مورد این بازداشت ها واکنشی نشان نداده است.

یک سخنگوی وزارت کشور ترکیه نیز حاضر نشد در مورد این ماجرا اظهار نظر کند. ولی یک مقام پلیس استانبول مشارکت در عملیات بازداشت این دو تبعه امارات را تایید کرد.

به گفته مقام دولت ترکیه ماموران پلیس در این عملیات ضد جاسوسی در مخفیگاه این افراد در شهر استانبول یک دستگاه کامپیوتر رمز نویسی شده کشف کرده ند.

این مقام که نخواست نامش در گزارش فاش شود افزود از حرف های دو فرد بازداشت شده چنین برمی آید که هدف عملیات اطلاعاتی آنها مخالفان و دگراندیشان سیاسی و دانشجویان عرب ساکن ترکیه بوده است.

این مقام افزود:«ما در مورد اقدامات پنهانی این افراد در ترکیه شواهد فراوانی داریم. آنها در عین حال اعتراف کردند که دستگاه اطلاعاتی امارات متحده عربی آنها را اجیر کرده است.»

به گفته این مقام کار آنها جمع آوری اطلاعات بوده و در ازای این اطلاعات به آنها پول می دادند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از دولت آمریکا خواسته از تحقیقات در مورد قتل جمال خاشقجی حمایت کرده و به خاطر مناسبات با ریاض این موضوع را فراموش نکنند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG