لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

امضای قرارداد «تاریخی» میان ایالات متحده و گروه طالبان


ملا عبدالغنی برادر (راست)، نماینده طالبان در کنار زلمی خلیلزاد (چپ)، نماینده آمریکا
ملا عبدالغنی برادر (راست)، نماینده طالبان در کنار زلمی خلیلزاد (چپ)، نماینده آمریکا

نمایندگان آمریکا و گروه طالبان روز شنبه ۱۰ اسفند در دوحه، پایتخت قطر، قرارداد صلح امضا کردند.

انتظار می‌رود این توافق صلح در ۱۴ ماه آینده به خارج شدن نیروهای خارجی از خاک افغانستان و در نهایت پایان خشونت‌ها در این کشور ختم شود.

در مراسم امضای این توافق که با حضور مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد،‌ زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان این توافق را امضا کردند.

پومپئو پیش از امضای این قرارداد گفت «تازه در آغاز راه هستیم» و آمریکا باید این اطمینان را داشته باشد که هیچ تهدید تروریستی در افغانستان وجود ندارد.

او بر لزوم احترام به حقوق زنان و تامین صلح و رفاه مردم افغانستان هم تاکید کرد و گفت: «کاهش قابل توجه خشونت، شرایط را برای صلح مهیا می‌کند.»

پس از امضای این توافق قرار است نیروهای آمریکایی و ناتو به مرور خاک افغانستان را ترک کنند. گام بعدی آغاز مذاکرات رسمی طالبان با دولت مرکزی افغانستان و سایر گروه‌های سیاسی و مدنی افغان در مورد آتش‌بس دائم و سراسری و اشتراک قدرت است.

نیروهای آمریکا و متحدان آن در واکنش به حملات تروریستی القاعده در سپتامبر ۲۰۰۱ به اهدافی در آمریکا که حدود سه هزار قربانی به جا گذاشت، افغانستان را اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کردند. اما برقراری صلح در افغانستان با مشکلات جدی روبرو است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، پیشتر در روز جمعه، دوم اسفندماه، با اشاره به امضای این قرارداد گفته بود طی ۶ روز گذشته درگیری‌های مسلحانه در افغانستان در حد چشمگیری کاهش یافته است.

در همین حال مارک اسپر،‌ وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه به کابل سفر کرده است تا با مقامات دولت افغانستان دیدار کند.

او با اشاره به برنامه کاهش نیروهای خارجی در افغانستان گفت این «لحظه‌ای مهم» در روند صلح است.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان مستقر هستند. وظیفه نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا علاوه بر آموزش و کمک به نیروهای دولتی افغانستان، اجرای عملیات ضد تروریستی با هدف تقویت دولت مرکزی و جلوگیری از فعالیت مجدد القاعده در این کشور است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یکی از اهداف مهم دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی است. رسیدن به توافق با طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان می‌تواند موقعیت آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال را تقویت کند.

جوزپ‌ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن استقبال از این توافق‌نامه خواستار شروع بدون تاخیر مذاکرات مربوط به این توافق شده و گفته است: «این فرصت برای پیشبرد صلح نباید از دست برود.»

او با تاکید بر لزوم پیشبرد «راه‌حل سیاسی» برای حل مشکلات افغانستان خواستار توجه به مسائل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG