لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

مصرف الکل صنعتی «با هدف جلوگیری از کرونا» جان ۲۷ نفر را گرفت؛ توزیع «داروی امام کاظم» در شهرها


رسانه‌های ایران از مرگ ۲۰ نفر در اهواز و ۷ نفر در کرج به دلیل مصرف الکل صنعتی خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا تاکنون ۲۱۸ نفر به علت مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های اهواز مراجعه کرده‌اند که تاکنون ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش ایرنا پس از شایعه تاثیر الکل بر درمان ویروس کرونا، تعدادی از مردم اهواز اقدام به خوردن الکل کرده‌اند.

فرهاد ابول‌نژادیان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز ۱۸ اسفند گفته بود که «آمار کشته‌شدگان از مصرف الکل نباید از قربانیان کرونا بالاتر رود».

آمار قربانیان کرونا در استان خوزستان تا روز ۱۸ اسفند ۱۶ نفر اعلام شده است.

در استان البرز نیز محمد آقایاری، دادستان انقلاب کرج خبر داده است که ۷ نفر به علت خوردن الکل فوت کرده‌اند.

او گفته است که این افراد به «گمان مقابله با کرونا یا درمان آن» الکل متانول مصرف کرده بودند. این مقام قضایی به تعداد افراد مسموم اشاره نکرده است.

پیش از این رئيس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم در تهران خبر داد که در روزهای اخیر موارد مسمومیت با الکل متانول افزایش یافته و تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها به این علت بالا رفته است.

شاهین شادنیا روز ۱۶ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته بود در مواردی مصرف الکل به مرگ مراجعان منجر شده است.

او تعداد افراد فوت‌شده در تهران را اعلام نکرد ولی برخی رسانه‌ها خبر داده‌اند که در حال حاضر ۱۱ نفر در بخش مسمومیت‌ و آی‌سی‌یو بیمارستان لقمان بستری هستند.

به گفته پزشکان، آقای شادنیا با تاکید بر این که مصرف الکل متانول «تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد» گفت مصرف این نوع الکل فقط بدن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

توزیع «داروی امام کاظم« و «روغن بنفشه» در سطح شهرها

به گزارش ایرنا، سعید اسکندری، رئیس انجمن طب سنتی خراسان رضوی، روز دوشنبه از توزیع موادی با نام‌های «داروی امام کاظم» و «روغن بنفشه» در سطح شهرها به‌ویژه «در برخی از مناطق شهر مشهد» خبر داد و گفت که توزیع‌کنندگان مدعی مؤثر بودن این مواد علیه ویروس کرونا هستند.

او گفت: «شایسته آن است که فرد یا افرادی که مدعی تأثیر ماده‌ای با عنوان «داروی امام کاظم» برای درمان کرونا هستند پیش از هر اقدام تجویزی، نسبت به قراردادن ادعای خود در چرخه آزمون‌های استاندارد، فرایند علمی، اخذ مجوز و تاییدیه مراجع ذیصلاح پزشکی و داروسازی اقدام کنند.»

داروی «امام کاظم» از داروهای «طب اسلامی» است که با هلیله سیاه، شکر سرخ، و ماده‌ای به نام مصطکی تهیه می‌شود.

سعید اسکندری افزود: «یکی از افرادی که هم‌اینک در این حوزه ادعا و فعالیت دارد، پیش از اینها از سوی مراجع قضایی از هر اقدام طبی و تجویزی در حوزه درمان منع شده است. به این فرد جدا توصیه می‌شود با اقداماتی نظیر آتش زدن کتاب مرجع پزشکی طب هاریسون و تجویزهای بی‌اساس و غیرعلمی همچون تجویز روغن بنفشه، بیش از این جامعه ایرانی را مورد مضحکه دشمنان مغرض قرار ندهد.»

اشاره او به آیت‌الله عباس تبریزیان است؛ فردی که خود را «پدر طب‌ اسلامی» می‌نامد و به تازگی کتاب مرجع آموزش پزشکی هاریسون را در برابر دوربین به آتش کشید.

کانال تلگرامی آیت‌الله عباس تبریزیان برای پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا «راهکارهایی» ارائه کرده است ازجمله این‌که «موقع خواب یک پنبه آغشته به روغن بنفشه در مقعد بگذارید.»

این ادعاها با اعتراض شماری از پزشکان مواجه شد اما شکایت عباس تبریزیان از سه نفر از این پزشکان باعث محکومیت هر یک از آنها به ۶۰ ضربه شلاق از سوی قوه قضائیه شده است.

در موارد پیشین نیز قوه قضائیه افرادی مانند حسین روازاده، از مبلغان مشهور «طب اسلامی» در ایران را که برای درمان کرونا عسل و سیاه‌دانه تجویز کرده است، زیر چتر حمایتی خود گرفته است.

XS
SM
MD
LG