لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

کرونا؛ تازه‌ترین تحولات در زمینه واکسن و درمان


پژوهشگر موسسه پژوهش‌های پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا در حال انتقال نمونه‌های ویروس کرونای جدید برای کارهای تحقیقاتی است؛ ۳ مارس
پژوهشگر موسسه پژوهش‌های پزشکی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا در حال انتقال نمونه‌های ویروس کرونای جدید برای کارهای تحقیقاتی است؛ ۳ مارس
«استَـت»، وب‌سایت تخصصی در زمینه بهداشت و سلامت، در گزارش تازه‌ای، واپسین دستاوردها و تحولات در زمینه تولید و تحقیقات برای ساخت دارو و واکسن مقابله با ویروس کرونا را ارائه کرده‌است.
خلاصه‌ای از این گزارش و گزارش‌های دیگر مربوط به تولید دارو و واکسن را رادیو فردا در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

شرکت گلیلیاد (آمریکا)

هدف: درمان

کارآزمایی: فاز ۳

داروی این شرکت با هدف درمان بیماری ناشی از کروناویروس سارس-۲ در کشورهای مختلف آزمایش شده است. از جمله در کشور چین که دوزهای مختلف دارو به هزار بیمار داده شده است.

هدف اولیه کاستن از تب و بهبود وضعیت بیمار برای انتقال به خارج از بیمارستان طی دو هفته است.

توضیح رادیو فردا: تحقیقات آزمایشگاهی یا به عبارتی مراحل کارآزمایی بالینی داروها به فازهای مختلف تقسیم می‌شوند.

کارآزمایی پیش‌بالینی و فاز صفر (دوزهای بسیار کم). سپس فاز یک (روی داوطلبان تندرست با در نظر گرفتن دوزهای مختلف و زیر نظر پژوهشگران با رصد عوارض جانبی) و فاز دو، که برای رصد تاثیر دارو و عوارض جانبی احتمالی‌ست.

در فاز سوم روی درمان بیماران با داروی جدید، و در کنار آن با روش‌های استاندارد تمرکز می‌شود. شمار بزرگ‌تری از بیماران و داوطلبان و به‌طور اتفاقی انتخاب می‌شوند و آزمایش روی آن‌ها انجام می‌شود.

در فاز چهارم پژوهشگران بر کارآزمایی دارو پس از ارائه به بازار و رصد استفاده عمومی از آن توسط شهروندان متمرکز می‌شوند.

اسکلتیس فارما (چین)

هدف: درمان

کارآزمایی: فاز ۱

این دارو ترکیبی‌ست، از داروهای مقابله با اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی. در فاز اول کارآزمایی قرار دارد و روی ۱۱ داوطلب آزمایش شده‌است. اما هنوز مشخص نیست آزمایش‌های گسترده‌تری صورت می‌گیرد یا نه.

مدرنا تراپتیکس (آمریکا)

هدف: واکسن

کارآزمایی: فاز ۱

شرکت مدرنا یک ماه و نیم پس از شیوع ویروس یک واکسن تجربی را ثبت کرد. این شرکت در همکاری با موسسه ملی سلامت، از نهادهای مرتبط به وزارت بهداشت و خدمات انسانی در آمریکا، برای ساخت واکسن احتمالی‌ست. یک مقام دولت آمریکا اواخر اسفند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که نخستین مرحله از آزمایش بالینی آغاز شده‌است.

کان‌سینو (هنگ‌کنگ، چین)

هدف: واکسن

کارآزمایی: فاز ۱

شرکت کان‌سینو با همکاری ارتش چین در تلاش برای ساخت واکسن مقابله با کرونای جدید است. دو روز پیش «پیپل دیلی» چین گفته بود، پژوهشگران آکادمی علوم پزشکی نظامی، اجازه یافته‌اند تا آزمایش‌های بالینی روی واکسن احتمالی را آغاز کنند. جزئیات مربوط به فاز اول آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که تست واکسن روی ۱۰۸ نفر در زمانی بین ۱۶ مارس و ۳۱ دسامبر صورت می‌گیرد.

شماری دیگر از داروها و واکسن‌ها نیز توسط شرکت‌های مختلف در فاز پیش‌بالینی قرار دارند.

از جمله می‌توان به تحقیقات مربوط به واکسن بیو‌-ان-تک و «کیور واک» اشاره کرد. کیورواک یک شرکت آلمانی‌ست که اخیر گزارش‌هایی در مورد آن منتشر شده‌است. روزنامه آلمانی «ولت‌ ام ‌زونتاگ» به نقل از مقام‌های دولتی آن کشور گفته بود دولت دونالد ترامپ ظاهرا شماری از دانشمندان و پژوهشگران شرکت «کیور واک» را تشویق کرد‌ه‌ تا برای آمریکا کار کنند. هرچند سفیر آمریکا در برلین این گزارش را رد کرده‌است.

شرکت آمریکایی «الی لیلی» از دیگر شرکت‌ها است که در حال همکاری با شرکت کانادایی اب‌سه‌له‌را برای ساخت دارو هستند. آن‌ها می‌گویند هدفشان رسیدن به مرحله کارآزمایی بالینی در چهار ماه پیش رو است.

* برای دیدن فهرست کاملی از داروها و شرکت‌ها می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

XS
SM
MD
LG