لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

افزایش محدودیت‌ها در استان‌های ایران برای مقابله با کرونا


از روز یکشنبه سوم فروردین مراکز تجاری در تهران تعطیل خواهد شد
از روز یکشنبه سوم فروردین مراکز تجاری در تهران تعطیل خواهد شد

در حالی که مقامات استان‌های مختلف ایران اعلام کرده‌اند از ورود افراد غیر بومی به این استان‌ها جلوگیری خواهد شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از خروج یک میلیون نفر از تهران خبر داد.

بر اساس اعلام استانداری تهران از روز یکشنبه سوم فروردین مراکز تجاری در این استان تعطیل خواهد شد و تنها فروشگاه‌های شهروند، رفاه و داروخانه‌ها بازخواهد بود.

استانداری تهران اعلام نکرده که این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

دیگر استان‌های ایران نیز اقداماتی را برای تجمع افراد انجام داده‌اند. در همین حال غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، اعلام کرد که از تجمع مردم در اجتماعات جلوگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: «رفت و آمدها باید به حداقل برسد و در یکی دو روز آینده تصمیمات سخت‌تری نیز اتخاذ خواهد شد.»

اکثر استان‌های ایران و به خصوص استان‌هایی که مقصد مسافران نوروزی است اعلام کرده‌اند که از ورود خودروهایی با پلاک دیگر استان‌ها جلوگیری خواهند کرد. برخی از جاده‌های فرعی در برخی شهرستان‌ها بسته شده است.

با این حال محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر داد که یک میلیون نفر از تهران خارج شده‌اند که این آمار در سال گذشته چهار میلیون نفر بوده است.

روز شنبه همچنین رییس شورای اسلامی مشهد خبر داد که با وجود جلوگیری از سفرها ۵۹ هزار خودرو به این شهر وارد شده که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا حیدری عنوان کرد که باید «با ابزارهای کنترلی مانع از انجام این سفرها از مبدا شد وگرنه باید در انتظار فاجعه انسانی مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد نشست».

دولت با طرح «قرنطینه» شهرها و جلوگیری از خروج مسافران مخالفت کرده است. هر چند این طرح در استان‌های ایران با جلوگیری از ورود افراد غیربومی به شکل دیگری اجرا شده است.

بر اساس آماری که رادیو فردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، تاکنون ۴۶ هزار و ۹۷۲ نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند. در همین حال گزارش‌هایی درباره کمبود امکانات پزشکی و دیگر امکانات برای مقابله با کرونا منتشر شده است.

روز شنبه کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز اعلام کرد که این نیرو دو استان گیلان و قم را به عنوان «استان‌های هدف» انتخاب و در ۹ استان دیگر بنا به تقاضای استانداران اقداماتی را انجام داده است.

XS
SM
MD
LG