لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

معاون وزیر بهداشت: منشأ کرونا در قم «یک سری دانشجوی چینی» بودند


اعضای جامعه‌المصطفی قم. امام جمعه زاهدان می‌گوید کرونا از طریق طلبه‌های چینی این نهاد وارد شده است
اعضای جامعه‌المصطفی قم. امام جمعه زاهدان می‌گوید کرونا از طریق طلبه‌های چینی این نهاد وارد شده است

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه گفت که سرنخ‌های جدیدی دربارهٔ منشأ بروز کرونا در ایران پیدا شده و در این رابطه از کارگران و «دانشجویان» چینی در قم نام برد.

به گزارش ایسنا، او در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: «از روزی که اولین مورد بیماری را در قم پیدا کردیم، تیم اپیدمیولوژی قوی مطالعات‌شان را در این زمینه شروع کردند. بر اساس مطالعات انجام شده، این بیماری در قم واضحاً و مشخصاً در ارتباط با چینی‌هایی بود که در این استان بودند؛ تعدادی کارگر چینی که در بهمن ماه رفت‌وآمد داشتند و همچنین یک سری دانشجو که در قم بودند.»

او توضیح بیشتری در مورد «یک سری دانشجو که در قم بودند» نداد.

جمهوری اسلامی در جذب طلبه‌های «اویغور» چین تلاش داشته و خبر شیوع ویروس کرونا از طریق ۷۰۰ طلبه چینی در ایران ابتدا از سوی محمد حسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شده بود اما این دانشگاه این سخنان را تکذیب کرد.

پس از آن، مولوی عبدالحمید زهی امام‌جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار فیلم کوتاهی اعلام کرده بود که ویروس کرونا از طریق طلاب چینی جامعه المصطفی وارد کشور شده است؛ امری که با اعتراض جامعه‌المصطفی روبه‌رو شد.

شهر قم کانون اولیه شیوع کرونا در ایران به شمار می‌رود اما به رغم درخواست‌های فراوان، مقام‌های مذهبی این شهر، از جمله محمد سعیدی، امام جمعه و نماینده رهبر در قم و رئيس تولیت حرم معصومه، با قرنطینه شدن یا هرگونه اعمال محدودیتی برای این شهر مخالفت کردند.

روز ۲۵ اسفند، معاون استاندار قم درباره آنچه «قم‌هراسی» خواند هشدار داد و گفت دو نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند که یکی از آنها را پلیس فتا در ارومیه دستگیر کرده است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ایران، روز چهارشنبه در ادامه سخنانش گفت: «ابتدا احتمال می‌دادیم منشأ اولیه بیماری از قم بوده که به جاهای دیگر نیز سرایت کرده‌است. اما اکنون این احتمال را هم می‌دهیم که منشأ در دو نقطه بوده؛ هم در قم و هم گیلان. تأکید می‌کنم که در ارتباط با گیلان هنوز اطلاعات‌مان کامل نیست و در این زمینه به سرنخ‌هایی رسیدیم که تعدادی از دانشجویان ساکن ووهان، قبل از قرنطینه ووهان به استان گیلان بازگشته‌اند و این احتمال در این مورد وجود دارد. تأکید می‌کنم اطلاعات‌مان هنوز در این زمینه کامل نیست، به محض تکمیل اطلاعات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

آقای رئیسی در مورد بروز ویروس جدیدی به نام هانتاویروس در چین و با بیان اینکه چین اعلام کرده که یک ویروس دیگر هم هست اما ویروسی نیست که در حال حاضر خیلی نگران آن باشیم، گفت: «البته براساس قوانین بین‌المللی باید هر نوع هشدار در این زمینه را جدی بگیریم و ما نیز اطلاعات در مورد این ویروس را رصد می‌کنیم و هر نوع تمهیداتی که لازم باشد می‌اندیشیم اما دقت داشته باشید که ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان در چین شایع است.»

XS
SM
MD
LG