لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

مذاکرات اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان در مورد بزرگترین کاهش تولید نفت


یک منبع آگاه در اوپک روز جمعه ۱۴ فروردین گفت پس از درخواست دونالد ترامپ از کشورهای تولید کننده برای متوقف کردن افت شدید بهای نفت در نتیجه پاندمی ویروس کرونا، اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان در حال مذاکره بر سر توافقی با هدف کاهش ۱۰ درصد از میزان تولید هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت جلسه اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان نظیر روسیه قرار است روز دوشنبه برگزار شود ولی جزییات مربوط به سهم هر یک از کشورها در کاهش تولید هنوز مشخص نشده است.

تحت تاثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی و خانه‌نشین شدن بیش از ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا بهای هر بشکه نفت که در اوایل سال جاری حدود ۶۵ دلار بود به حدود ۲۰ دلار سقوط کرد و میزان تقاضا برای نفت خام حدود یک سوم یا ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرده و آنها توافق کرده‌اند که تولید نفت را حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. حجم معمولی عرضه نفت به بازار جهانی حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است.

آقای ترامپ افزود او در قبال این درخواست به عربستان سعودی و روسیه هیچ امتیازی از جمله کاهش تولید داخلی آمریکا نداده است. طبق قوانین ضد انحصاری در آمریکا دخالت دولت در میزان تولید نفت ممنوع است.

یک منبع اوپک به خبرگزاری رویترز گفت: «آمریکا نیز باید با کاهش تولید نفت شل در این زمینه همکاری کند.» دولت روسیه همواره شکایت کرده که کاهش تولید این کشور و اوپک به نفع تولیدکنندگان نفت شل بوده که بهای آن بالاتر است.

منبع دوم در اوپک گفت کاهش بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز علاوه بر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان مثل روسیه باید سایر تولیدکنندگان مهم نفت مثل آمریکا، برزیل، کانادا و نروژ را نیز شامل شود.

این منبع افزود اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان منتظر نتایج دیدار دونالد ترامپ با مدیران شرکت‌های نفتی آمریکایی در روز جمعه هستند و حجم نهایی کاهش تولید به میزان مشارکت تمامی کشورهای تولید کننده بستگی خواهد داشت.

فرماندار آلبرتا، مهم‌ترین ایالت تولید کننده نفت در کانادا روز پنجشنبه گفت این ایالت حاضر است به طرح کاهش تولید بپیوندد.

تحت تاثیر این رویدادها بهای نفت که در اوایل هفته جاری به حدود ۲۰ دلار کاهش یافته بود روز جمعه به حدود ۳۳ دلار افزایش یافت.

به نظر می‌رسد که کاهش تولید نفت با و یا بدون مشارکت اوپک و کشورهای هم‌پیمان اتفاق خواهد افتاد و بسیاری از تولیدکنندگان راهی به جز توقف استخراج نخواهند داشت.

افت شدید بهای نفت که از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه است درآمد کشورهای متکی به صدور نفت را به شدت کاهش خواهد داد و به صنعت نفت شل که نمی‌تواند با بهای پایین رقابت کند ضربه سنگینی خواهد زد.

رقابت روسیه و عربستان سعودی برای فروش بیشتر نفت نیز در کاهش بهای این محصول بی‌تاثیر نبوده است.

تحت تاثیر کاهش مصرف سوخت و پر شدن انبارها در سراسر جهان اکثر شرکت‌های نفتی دولتی و خصوصی میزان تولید خود را کاهش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG