لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

کارنامه اردیبهشت ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۱:۰۵ ۱.۳.۱۳۹۹

تجمع اعتراضی پرستاران در اصفهان و تهران

جمعی از پرستاران و کادر درمانی اصفهان در اعتراض به آنچه تبعیض در نظام پرداختی وزارت بهداشت و اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نامیدند، در مقابل دادستانی این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بیش از ۱۳ سال از تصویب این قانون می‌گذرد، اما تاکنون اجرا نشده است.

تجمع کنندگان با درخواست از دادستانی برای ورود به این موضوع به عنوان مدعی العموم خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری، قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، فوق‌العاده ویژه، برطرف کردن کمبود نیروی انسانی و برطرف کردن تبعیض در کارانه شدند.

همچنین تعدادی از پرستاران قراردادی ۸۹ روزه گیلان به نمایندگی همکاران خود در تجمعی در مقابل وزارت بهداشت در تهران به این نوع قرارداد و پرداخت نشدن دستمزد خود اعتراض کردند.

به نوشته ایلنا، این پرستاران با شیوع کرونا و در پی فراخوان نیاز به نیروی شرکتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اسفند ماه مشغول کار شدند و با آنها قرارداد ۸۹ روزه امضا شد.

بر اساس این گزارش، دستمزد این پرستاران پرداخت نشده است.

۲۱:۰۴ ۱.۳.۱۳۹۹

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: هیئت داوری خواستار لغو واگذاری شرکت کشت و صنعت دشت مغان به بخش خصوصی شده است

حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به واگذاری شرکت کشت و صنعت دشت مغان به بخش خصوصی گفت: با توجه به ایرادهای جدی که در واگذاری این شرکت وجود داشت، هیئت داوری در اردیبهشت ماه درخواست ابطال این واگذاری را به هیئت واگذاری اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اما هیئت واگذاری با رد این درخواست، آن را مجدداً به هیئت داوری بازگرداند که موضوع همچنان در دست بررسی است.

واگذاری کارخانه ها و شرکت ها به بخش خصوصی در چنددهه اخیر، اعتراض شماری از اقتصاددانان منتقد را به همراه داشته است.

در این ارتباط نیز کارگران شماری از این واحدها در اعتراض به مشکلات ایجاد شده پس از واگذاری آنها به بخش خصوصی اعتصاب، تجمع و راهپیمایی کرده اند.

۱۸:۱۲ ۳۱.۲.۱۳۹۹

دادسرای تهران: کارفرمای نیشکر هفت‌تپه، هزینه مسافرت استاندار خوزستان و خانواده‌اش را پرداخت کرده بود

دادسرای تهران اعلام کرد امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، در جریان تحقیقات از او عنوان کرده که مبالغی را در خصوص مسافرت غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، و خانواده او هزینه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بازپرس پرونده متهمان ارزی نیشکر هفت‌تپه همچنین گفته که این مطلب، صورت جلسه شده و در پرونده موجود است.

در این گزارش به میزان مبلغ هزینه شده و مقصد مسافرت استاندار خوزستان و خانواده‌اش اشاره نشده است. در این ارتباط،‌ وب‌سایت مشرق نوشته که هزینه بلیت‌ها و تور استاندار خوزستان و خانواده اش ۲۵ هزار دلار شده است. تاکنون واکنشی از سوی غلامرضا شریعتی در پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان انتشار نیافته است.

امید اسدبیگی متهم به دریافت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز دولتی از شبکه بانکی و فروش آن به نرخ آزاد است.

از دیگر متهمان پرونده،‌ مهرداد رستمی چگینی، ‌رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه، مرتضی شهیدزاده، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، و دو تن از مدیران اجرایی بانک مرکزی هستند. تاکنون دو جلسه دادگاه متهمان ارزی شرکت نیشکر هفت‌تپه برگزار شده است.

این شرکت در بهمن سال ۹۴ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد.

۲۱:۲۶ ۳۰.۲.۱۳۹۹

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان به اعتصاب خود پایان دادند

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان در پی وعده نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این استان به اعتصاب خود پایان دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران شرکت زغال سنگ کرمان گفتند: بازگشت‌شان به محل کار، پس از مذاکره با نمایندگان حسن علیدادی سلیمانی، نماینده علی خامنه‌ای در استان کرمان، انجام شد.

بر اساس این گزارش،‌ او وعده داده است که تا ۴۵ روز آینده از طریق مسئولان استان کرمان به مشکلات کارگران رسیدگی می‌کند.

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و احتساب آن در دستمزد فروردین ماه، افزایش یک میلیون تومانی به دستمزدها، افزایش ضریب سالانه بیمه‌پردازی از یک و نیم به دو سال در مشاغل سخت، دائمی شدن قراردادهای کار و جلوگیری از خصوصی سازی شرکت زغال سنگ کرمان از خواسته‌های بیش از سه هزار کارگر این واحد هستند.

بر اساس این گزارش،‌ سه تن از کارگران شرکت زغال سنگ کرمان در روزهای گذشته بازداشت شده بودند که پس از مذاکرات نمایندگان کارگران با مسئولان قضایی استان کرمان آزاد شدند.

بیش از سه هزار کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در یک ماه اخیر،‌ دو بار اعتصاب و تجمع کرده بودند.

۱۸:۳۵ ۳۰.۲.۱۳۹۹

تجمع کارگران کارخانه هپکوی اراک وارد دومین روز شد

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه هپکوی اراک روز سه‌شنبه در محوطه این واحد صنعتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ کارگران از روز دوشنبه بدون دست زدن به اعتصاب، به وضعیت تولید در هپکو اعتراض کرده‌اند و خواستار اعمال مدیریت درست در امضای قراردادهای کار هستند.

هپکوی اراک در سال ۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد اما پس از ۱۰ سال، شاهد اخراج شمار زیادی از کارگران و کاهش تولید بود.

این وضع ادامه داشت تا آنکه مالک خصوصی هپکو، ‌این کارخانه را با دو چک پنج میلیون تومانی به شرکت دیگری واگذار کرد.

در این ارتباط، به نوشته ایسنا، هپکو سال ۹۸ را با تولید تنها ۱۰ دستگاه ماشین آلات به پایان رساند که آن هم مربوط به پروژه های قبلی شرکت بود و در حال حاضر ۱۰ دستگاه در خط تولید دارد که با کمبود قطعات روبرو است.

در همین حال،‌ رضا عبدلی، رئیس شورای اسلامی کار، گفت دستمزد فروردین کارگران هنوز پرداخت نشده و این در شرایطی است که برخی از مطالبات آنان از سال ۹۵ و ۹۶ نیز تسویه نشده است.

میزان این مطالبات، حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

۱۸:۱۲ ۳۰.۲.۱۳۹۹

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، برگزار شد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، روز سه‌شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، امید اسدبیگی متهم است که بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز دولتی از شبکه بانکی دریافت کرده و آن را در بازار به نرخ آزاد فروخته است.

از جمله ۱۲ متهم پرونده،‌ مهرداد رستمی، ‌رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه، و مرتضی شهیدزاده، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، هستند.

ایلنا ضمن اشاره به این موضوع که نام برخی از مسئولان در این دادگاه مطرح شد به نام آنها اشاره نکرد. پیشتر کانال‌های تلگرامی کارگران نیشکر هفت‌تپه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، را به حمایت از کارفرمای خصوصی این واحد کشاورزی – صنعتی متهم کرده بودند.

ایلنا همچنین اشاره کرد که ارزی پرداخت شده از سوی شبکه بانکی به کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، یک رکورد محسوب می‌شود.

این شرکت در بهمن سال ۹۴ به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی واگذار شد. شرکت نیشکر هفت‌تپه پس از واگذاری با مشکلات بسیاری مانند تاخیر طولانی در پرداخت دستمزد و سایر مطالبات مزدی هزاران کارگر مواجه شد. این موضوع اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت تپه را به همراه داشت.

۲۱:۴۸ ۲۶.۲.۱۳۹۹

اتحادیه معلمان انگلیس پرونده سازی جدید علیه اسماعیل عبدی را محکوم کرد
اتحادیه معلمان انگلیس در بیانیه‌ای آنچه بازداشت مجدد و پرونده‌سازی جدید علیه اسماعیل عبدی،‌عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان، نامید را نقص آشکار حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی دانست و محکوم کرد.

به گزارش اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، در این بیانیه تمدید نشدن مرخصی آقای عبدی، بازگرداندنش به زندان اوین و صدور حکم جدید ۱۰ سال زندان برای او، بی‌عدالتی وحشتناک نامیده شد.

پاتریک روچ، دبیرکل اتحادیه معلمان انگلیس، با اعلام اینکه اسماعیل عبدی جرمی مرتکب نشده است،‌ گفت: او صرفاً به دلیل فعالیت مشروع در کانون صنفی معلمان ایران زندانی شده است.

او صدور ۱۰ سال زندان دیگر برای اسماعیل عبدی را نقض فاحش حقوق بشر دانست و گفت که این موضوع به منظور ترساندن اعضای کانون های صنفی معلمان و مدافعان حقوق بشر انجام شده است.

دبیرکل اتحادیه معلمان انگلیس اشاره کرد که جهان و از جمله اتحادیه معلمان انگلیس به دقت مراقب اقدامات حکومت ایران علیه فعالان صنفی معلمان و حقوق بشر هستند و اجازه نمی دهند این بی‌عدالتی غیرانسانی و وحشیانه نادیده گرفته شود.

آقای روچ همچنین گفت: اتحادیه معلمان انگلیس برای لغو محکومیت اسماعیل عبدی تلاش می‌کند و از مقامات ایران می‌خواهد به همه تشکل‌های صنفی اجازه دهند تا فعالیت‌های مشروع خود در دفاع از حقوق معلمان و کارگران را بدون ترس از آزار و اذیت و مجازات انجام دهند.

۲۰:۵۴ ۲۶.۲.۱۳۹۹

معاون وزارت بهداشت: دستمزد پرستاران و پرستاران شرکتی افزایش می‌یابد

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه از افزایش حقوق پرستاران و حقوق پرستاران شرکتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مریم حضرتی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان نظام سلامت افزود: حقوق پرستاران ۵۰ درصد و پرستاران شرکتی ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر،‌ پرستاران خواستار افزایش دستمزد شده بودند. در این ارتباط،‌ پرستاران شرکتی که دارای قراردادهای کاری ۸۹ روزه هستند،‌ برای دومین بار در روز چهارشنبه در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

در همین حال، معاون پرستاری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت که برای پرستاران، فوق‌العاده ویژه در نظر گرفته شده است که پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود.

۲۲:۰۱ ۲۵.۲.۱۳۹۹

تجمع کارگران شرکت زغال سنگ کرمان

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان روز پنجشنبه در مقابل ساختمان این واحد در شهر کرمان تجمع کردند.

خبرگزاری ایلنا بدون اشاره به تعداد تجمع کنندگان به نقل از آنها نوشت که همچنان خواستار افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲، دائمی شدن قراردادهای کار، و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

این کارگران معترض افزودند که زمان بازگشت به کار کارگران شرکت زغال سنگ کرمان از تاریخ تعیین شده در جلسه ای که با شرکت رئیس صندوق بازنشستگی فولاد، نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران برگزار شده بود، به تاخیر افتاده است.

بر اساس گزارش برخی از خبرگزاری ها، در پی نشستی شش ساعته در اداره کار کرمان، قرار شده بود که کارگران شرکت زغال سنگ از روز ۲۲ اردیبهشت در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از روز ۲۳ اردیبهشت، اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود. اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد؛ زیرا به گفته‌ رضا مسرور، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی، تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

به نوشته ایلنا، یکی دیگر از خواسته‌های کارگران جلوگیری از بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است؛ چراکه برابر تصمیم مدیران این نهاد بازنشستگی، قرار شد که چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون ذغال‌سنگ در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند.

معترضان به این موضوع،‌ یعنی خصوصی سازی شرکت زغال سنگ کرمان، اعتقاد دارند که ورود این شرکت به بورس، دالاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند و در نتیجه، تعداد زیادی از کارگران شغل خود را ازدست می‌دهند.

در مقابل، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفته که شرکت زغال سنگ یا دالاهو مبنایی برای تعدیل بی علت کارگران ندارد؛ بلکه به دنبال احقاق حق آنان است.

این سخنان پیش از این نیز در شماری از کارخانه ها و شرکت های خصوصی سازی شده در مناطق مختلف ایران از سوی مالکان خصوصی آنها ابراز شده بود اما بر اساس گزارش ها، این واحدها پس از خصوصی سازی، شاهد اخراج شمار زیادی از کارگران بوده اند.

سیاست خصوصی‌سازی در ایران در دهه‌های گذشته اعتراض کارگران مناطق مختلف ایران را در پی داشته است. با این همه، مقام های جمهوری اسلامی بر ادامه ای سیاست تاکید کرده اند. از جمله اسحاق جهانگیری،‌معاون اول رئیس جمهور، چند هفته پیش گفت:‌ نباید فضای منفی علیه خصوصی سازی وجود داشته باشد و همه کمک کنند که بخش خصوصی واقعی میدان‌دار اقتصاد کشور‌ باشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران شرکت زغال سنگ کرمان گفتند: از آنجا که افزایش نیافتن ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس لغو نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادند و مانند روزهای گذشته در مقابل شرکت جمع شدند.

آنها اعلام کردند اگر به خواسته‌هایشان رسیدگی شد به محل کار بازمی‌گردیم وگرنه به زودی به تهران می‌روند تا آنجا پاسخ مطالبات صنفی خود را بگیرند.

کارگران معترض همچنین با اشاره به اختلاف دستمزد خود با کارکنان قراردادی و رسمی شهرداری‌ها گفتند: یک نیروی قراردادی شهرداری ماهی ۳ تا ۴ میلیون تومان و یک نیروی رسمی شهرداری ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اما دریافتی کارگر معدن که به توصیف آنها در زیرزمین، جانش را کف دستش گذاشته، پس از ۲۰ سال کار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

آنها تاکید کردند که اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود، باید از همین نقطه شروع شود.

۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در یک ماه اخیر،‌ دو بار برای تحقق خواسته‌های صنفی خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۱۹:۳۶ ۲۵.۲.۱۳۹۹

نگرانی کارگران هپکو از واگذاری این کارخانه به پیمانکاران معادن زیرمجموعه ایمیدرو

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اعلام کرد که کارگران این کارخانه از احتمال واگذاری این شرکت به پیمانکاران معادن زیرمجموعه ایمیدرو،‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، نگرانند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابوالفضل رنجبر گفت که این واگذاری احتمالی در جلسه‌ رئیس قوه قضاییه، مسئولان استان اراک و مدیران و نمایندگان کارگران هپکو مطرح شده است.

او افزود: این پیمانکاران، شرکت‌های بورسی خصوصی و زیرمجموعه ایمیدرو هستند.

ابوالفضل رنجبر با اشاره به آنچه تلاش برای تکه تکه کردن هپکو و واگذاری آنها به شرکت‌های معدنی نامید، گفت: تلاش می‌کنند تا هپکو را دولتی نکنند. این حد از اصرار به خصوصی‌سازی هپکو با این عجله قابل قبول نیست.

در این حال، خبرگزاری فارس در گزارشی درباره کارخانه هپکو در اراک که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به بخش خصوصی واگذار شد، نوشت: این موضوع، خط تولید را در این واحد صنعتی از رونق انداخت.

این خبرگزاری به نقل از یکی ازاعضای شورای اسلامی هپکو نوشت: این شرکت جزو ۱۰۰ شرکتی بود که به بخش خصوصی واگذار شد و این در شرایطی بود که در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، ۲۸ میلیارد تومان سود خالص از محل فروش محصولاتش به حساب دولت واریز شده بود.

گزارش فارس حاکیست که پس از گذشت ۱۰ سال، میزان افول وضعیت کارگران و خط تولید کارخانه هپکو باور نکردنی بود. از ۲۲۰۰ کارگر، تنها ۸۰۰ تن از آنها مشغول کار بودند و فرآیند خط تولید از ۲۱۵۰ دستگاه به ۷۰ دستگاه رسیده بود. علاوه بر آن، شرکت گردش مالی نداشت. سود فروش محصولات به جای اینکه به چرخه تولید برگردد و موجب رونق شود در جاهای دیگر سرمایه گذاری می‌شد.

این وضع ادامه داشت تا آنکه به نوشته فارس، مالک خصوصی هپکو، ‌این کارخانه را به شرکت ورشکسته هیدرو اطلس واگذار کرد؛ آن‌هم با دو چک پنج میلیون تومانی.

این وضعیت، اعتراض‌های گسترده کارگران هپکو را در سالیان اخیر به همراه داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG