لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

کارنامه اردیبهشت ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۰۳ ۱۸.۲.۱۳۹۹

«ابتلای شماری از کارگران هفت‌تپه به کرونا»؛ کارفرمای خصوصی تکذیب کرد

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از ابتلای بین ۱۰ تا ۱۵ کارگر شاغل در قسمت کوره بخار و ‌‌قسمت تولید شکر این واحد به ویروس کرونا خبر داد و گفت: هیچگونه تدابیری از طرف مسئولان شرکت برای جلوگیری از شیوع و ابتلای کارگران دیگر انجام نشده است.

این سندیکا با اعلام اینکه شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنان به صورت عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، مبتلا شدن کارگران نیشکر هفت‌تپه را نشانه بی‌کفایتی کارفرما و افراد مسئول در نیشکر هفت‌تپه دانست.
سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که کارفرما و نمایندگان او باید تمهیدات، امکانات و ملزومات لازم را برای حفظ جان کارگران در محیط کار فراهم کنند و افزود: در غیر این‌صورت، لازم است کارگران تا رفع خطر در مرخصی باشند و حقوق و مزایای دوران کار را دریافت کنند.

در این حال،‌به گزارش خبرگزاری ایلنا، امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ خبر ابتلای کارگران به کرونا رد کرد.

مدیر این شرکت هم گفت که فقط دو تن مشکوک به کرونا بودند که به قرنطینه منتقل شده‌اند.

۱۷:۱۷ ۱۸.۲.۱۳۹۹

مصاحبه یک راننده اتوبوس درباره کرونا؛‌شرکت واحد شکایت کرد

سندیکای کارگران شرکت وحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داد که این شرکت از ابراهیم حیدری، راننده اتوبوس، به‌دلیل مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد کمبودها و مشکلات رانندگان شرکت واحد در شرایط شیوع کرونا شکایت کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران شکایتی را علیه آقای حیدری در دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام‌ نشر اکاذیب، تصرف غیرقانونی و استفاده غیرمجاز از اموال دولتی طرح کرده است.

سندیکای کارگران شرکت وحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه هدف مدیریت شرکت واحد از این شکایت را خفه کردن صدای کارگران‌ توصیف کرد و افزود: مدیریت ناکارآمدی که از شروع شیوع کرونا نتوانست اندکی شرایط را برای رانندگان که در خط اول خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، بهتر کند، با فشار و تهدید می‌خواهد بر مشکلات‌شان بیفزاید.

بر اساس این گزارش،‌ در روزهای اخیر، اضافه کاری ابراهیم حیدری قطع شده و شیفت کاری‌اش هم تغییر کرده است.

این سندیکا از شهردار تهران و نمایندگان شورای شهر تهران خواست در مورد «این نوع عملکردهای ضدکارگری مدیریت شرکت واحد» واکنش نشان دهند.

۱۷:۴۸ ۱۸.۲.۱۳۹۹

«امیدی به وعده‌های دولت نیست»

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس از شاهین شهر، گفت: احتمال دارد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ظرف یک ماه آینده پرداخت شود اما علی اکبر عیوضی، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، با اعلام اینکه به وعده‌های دولت هیچ امیدی نیست، گفت: کارگران و بازنشستگان مجبورند فقط تاسف بخورند بر وعده‌هایی که همگی توخالی از آب درآمده و تحقق نیافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای عیوضی از دولت انتقاد کرد که به توصیف وی، به هیچ وجه نگران معیشت کارگران بازنشسته و همچنین اوضاع بحرانی سازمان تامین اجتماعی نیست و نمایندگان مجلس نیز به نظر نمی‌رسد توان آن را داشته باشند که دولت را مجاب کنند که حداقل بخشی از بدهی ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد.

این عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران افزود: دولت نه امسال، نه سال گذشته و نه سال‌های قبل، بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را نپرداخته و فقط برای این سازمان تعهد تراشیده است و هشدار داد اگر اوضاع دو سال دیگر به همین منوال پیش برود، دیگر اثری از این سازمان نخواهد بود؛ چراکه تامین اجتماعی به قهقرا می‌رود.

۱۷:۵۸ ۲۰.۲.۱۳۹۹

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،‌ محمد حبیبی را به عنوان معلم نمونه معرفی کرد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران،‌ محمد حبیبی، فعال صنفی زندانی معلمان و معلم اخراجی، را به عنوان معلم نمونه معرفی کرد.

به گفته سخنگوی این شورا، تشکل‌های عضو این نهاد صنفی تصویب کردند به پاس قدردانی از معلمان زندانی و تلاش و کوشش آنان برای بهبود نظام آموزشی، محمد حبیبی را به عنوان معلم نمونه به جامعه فرهنگیان و مردم ایران معرفی کنند.

آقای حبیبی در جریان یک تجمع صنفی در اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شد.

او در دادگاه به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به بیش از ۱۰ سال حبس که هفت سال و نیم آن قابل اجرا است، محکوم شد.
این فعال صنفی در اردیبهشت سال جاری از آموزش و پرورش اخراج شد.

بر اساس این گزارش، انتخاب محمد حبیبی به عنوان معلم نمونه به دلیل تلاش‌های او برای گسترش فعالیت صنفی و دفاعش از آموزش و پرورش رایگان، عادلانه و باکیفیت انجام شد.
در حال حاضر، شماری از فعالان صنفی معلمان به اتهام‌های امنیتی در زندان هستند. برخوردهای امنیتی و قضایی انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان و نیز تشکل‌های صنفی در ایران را به همراه داشته است.

۲۱:۰۷ ۲۴.۲.۱۳۹۹

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه روز ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

اولین جلسه دادگاه متهمان پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه روز ۲۹ اردیبهشت به صورت علنی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی برگزار می‌شود.

به گزارش قوه قضاییه، از جمله متهمان این پرونده، امید اسدبیگی است که به سردستگی سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارزهای دولتی متهم شده است.

مهرداد رستمی نیز از دیگر متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه است که به مشارکت در تشکیل شبکه سازمان یافته اخلال در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز و معاملات غیرمجاز ارزهای دولتی متهم شده است.

در پاییز سال ۹۷، انتشار خبر اختلاش چند صد میلیون یورویی، از دلایل اعتراض‌های گسترده کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بود.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در بهمن سال ۹۴ به مهرداد رستمی و امید اسدبیگی که ۲۸ و ۳۱ سال سن داشتند، واگذار شد. این واحد کشاورزی – صنعتی پس از واگذاری با مشکلات بسیار مانند تاخیر طولانی در پرداخت دستمزد و سایر مطالبات مزدی هزاران کارگر مواجه شد. این موضوع اعتراض های بسیار کارگران نیشکر هفت تپه را به همراه داشت.

۲۱:۰۹ ۲۴.۲.۱۳۹۹

اعتصاب ۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان با تحقق برخی از خواسته‌های آنان پایان یافت
خبرگزاری صدا و سیما از پایان اعتصاب ۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در پی توافق نمایندگان کارگران،‌ مدیرعامل این شرکت، نمایندگان دولت و مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد خبر داد.

۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در بیش از یک هفته گذشته در اعتراض به تحقق نیافتن مطالبات صنفی و سیاست دولت برای خصوصی سازی این واحد اعتصاب کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، مذاکرات در مورد خواسته‌های کارگران پس از نشستی شش ساعته با پذیرش شماری از آنها پایان یافت. البته هنوز توافقی درباره واگذاری سهام شرکت زغال‌سنگ کرمان در بورس حاصل نشده است. این موضوع از دلایل اصلی اعتصاب و تجمع۳۵۰۰ کارگر زغال سنگ بود.

شرکت زغال سنگ کرمان زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد است و این صندوق قصد دارد شرکت را به شرکت دالاهو واگذار و سهام آن را در بازار بورس عرضه کند.

سیاست خصوصی‌سازی در ایران در دهه‌های گذشته اعتراض کارگران مناطق مختلف ایران را در پی داشته است.

۱۹:۳۳ ۲۵.۲.۱۳۹۹

نمایندگان پرستاران شرکتی خواست‌های صنفی آنها را مطرح کردند

پنج نماینده پرستاران شرکتی معترض در جلسه‌ای با کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، مطالبات صنفی خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این جلسه در پی اعتراض پرستاران شرکتی در روز ۲۳ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی پرستار، در مقابل وزارت بهداشت که پرستارانی از استان‌های فارس، یزد، لرستان، همدان، قزوین و تهران در آن حضور داشتند، برگزار شد.

به گفته یک پرستار، نمایندگان پرستاران شرکتی خواستار حفظ سنوات این گروه از پرستاران و کاهش فاصله پرداختی پرستاران شرکتی با سایر پرستاران شدند.

تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی، امضای قراردادهای نیروهای شرکتی به صورت مستقیم، پیگیری معوقات حقوقی و مزایای کارکنان قراردادی یا نیروهای شرکتی و افزایش حقوق این نیروها از مطالبات دیگر این پرستاران بوده‌اند.

۱۹:۳۶ ۲۵.۲.۱۳۹۹

نگرانی کارگران هپکو از واگذاری این کارخانه به پیمانکاران معادن زیرمجموعه ایمیدرو

نایب رئیس شورای اسلامی کار هپکو اعلام کرد که کارگران این کارخانه از احتمال واگذاری این شرکت به پیمانکاران معادن زیرمجموعه ایمیدرو،‌سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، نگرانند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ابوالفضل رنجبر گفت که این واگذاری احتمالی در جلسه‌ رئیس قوه قضاییه، مسئولان استان اراک و مدیران و نمایندگان کارگران هپکو مطرح شده است.

او افزود: این پیمانکاران، شرکت‌های بورسی خصوصی و زیرمجموعه ایمیدرو هستند.

ابوالفضل رنجبر با اشاره به آنچه تلاش برای تکه تکه کردن هپکو و واگذاری آنها به شرکت‌های معدنی نامید، گفت: تلاش می‌کنند تا هپکو را دولتی نکنند. این حد از اصرار به خصوصی‌سازی هپکو با این عجله قابل قبول نیست.

در این حال، خبرگزاری فارس در گزارشی درباره کارخانه هپکو در اراک که در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به بخش خصوصی واگذار شد، نوشت: این موضوع، خط تولید را در این واحد صنعتی از رونق انداخت.

این خبرگزاری به نقل از یکی ازاعضای شورای اسلامی هپکو نوشت: این شرکت جزو ۱۰۰ شرکتی بود که به بخش خصوصی واگذار شد و این در شرایطی بود که در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، ۲۸ میلیارد تومان سود خالص از محل فروش محصولاتش به حساب دولت واریز شده بود.

گزارش فارس حاکیست که پس از گذشت ۱۰ سال، میزان افول وضعیت کارگران و خط تولید کارخانه هپکو باور نکردنی بود. از ۲۲۰۰ کارگر، تنها ۸۰۰ تن از آنها مشغول کار بودند و فرآیند خط تولید از ۲۱۵۰ دستگاه به ۷۰ دستگاه رسیده بود. علاوه بر آن، شرکت گردش مالی نداشت. سود فروش محصولات به جای اینکه به چرخه تولید برگردد و موجب رونق شود در جاهای دیگر سرمایه گذاری می‌شد.

این وضع ادامه داشت تا آنکه به نوشته فارس، مالک خصوصی هپکو، ‌این کارخانه را به شرکت ورشکسته هیدرو اطلس واگذار کرد؛ آن‌هم با دو چک پنج میلیون تومانی.

این وضعیت، اعتراض‌های گسترده کارگران هپکو را در سالیان اخیر به همراه داشته است.

۲۲:۰۱ ۲۵.۲.۱۳۹۹

تجمع کارگران شرکت زغال سنگ کرمان

کارگران شرکت زغال سنگ کرمان روز پنجشنبه در مقابل ساختمان این واحد در شهر کرمان تجمع کردند.

خبرگزاری ایلنا بدون اشاره به تعداد تجمع کنندگان به نقل از آنها نوشت که همچنان خواستار افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲، دائمی شدن قراردادهای کار، و اجرای نافذ و موثر طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند.

این کارگران معترض افزودند که زمان بازگشت به کار کارگران شرکت زغال سنگ کرمان از تاریخ تعیین شده در جلسه ای که با شرکت رئیس صندوق بازنشستگی فولاد، نمایندگان کارگران، مدیرکل کار استان و فرمانداران برگزار شده بود، به تاخیر افتاده است.

بر اساس گزارش برخی از خبرگزاری ها، در پی نشستی شش ساعته در اداره کار کرمان، قرار شده بود که کارگران شرکت زغال سنگ از روز ۲۲ اردیبهشت در محل کار حاضر شوند و طرح طبقه‌بندی مشاغل هم از روز ۲۳ اردیبهشت، اجرایی و در دستمزد فروردین ماه لحاظ شود. اما در مورد افزایش ضریب سختی کار از ۱.۵ به ۲ تصمیم‌گیری نشد؛ زیرا به گفته‌ رضا مسرور، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد، افزایش ضریب ۱.۵ با ۱۵ سال کار یا ضریب ۲ با ۲۰ سال کار بازنشستگی، تنها با ورود مجلس و الحاق یک ماده قانونی امکان پذیر است.

به نوشته ایلنا، یکی دیگر از خواسته‌های کارگران جلوگیری از بورسی شدن زغال سنگ کرمان به واسطه ورود شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی فولاد (دالاهو) به بورس است؛ چراکه برابر تصمیم مدیران این نهاد بازنشستگی، قرار شد که چند شرکت متعلق به صندوق از طریق ورود به دالاهو، وارد بورس شوند تا محصولاتی همچون ذغال‌سنگ در بورس عرضه و قیمت‌گذاری شوند.

معترضان به این موضوع،‌ یعنی خصوصی سازی شرکت زغال سنگ کرمان، اعتقاد دارند که ورود این شرکت به بورس، دالاهو را بیشتر از اینها اختیاردار تمدید یا عدم تمدید قراردادهای کارگران می‌کند و در نتیجه، تعداد زیادی از کارگران شغل خود را ازدست می‌دهند.

در مقابل، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفته که شرکت زغال سنگ یا دالاهو مبنایی برای تعدیل بی علت کارگران ندارد؛ بلکه به دنبال احقاق حق آنان است.

این سخنان پیش از این نیز در شماری از کارخانه ها و شرکت های خصوصی سازی شده در مناطق مختلف ایران از سوی مالکان خصوصی آنها ابراز شده بود اما بر اساس گزارش ها، این واحدها پس از خصوصی سازی، شاهد اخراج شمار زیادی از کارگران بوده اند.

سیاست خصوصی‌سازی در ایران در دهه‌های گذشته اعتراض کارگران مناطق مختلف ایران را در پی داشته است. با این همه، مقام های جمهوری اسلامی بر ادامه ای سیاست تاکید کرده اند. از جمله اسحاق جهانگیری،‌معاون اول رئیس جمهور، چند هفته پیش گفت:‌ نباید فضای منفی علیه خصوصی سازی وجود داشته باشد و همه کمک کنند که بخش خصوصی واقعی میدان‌دار اقتصاد کشور‌ باشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران شرکت زغال سنگ کرمان گفتند: از آنجا که افزایش نیافتن ضریب سختی کار و جلوگیری از ورود دالاهو به بازار بورس لغو نشده‌‌اند و دائمی شدن قراردادهای کار هم با ابهام مواجه است، به اعتراض خود ادامه دادند و مانند روزهای گذشته در مقابل شرکت جمع شدند.

آنها اعلام کردند اگر به خواسته‌هایشان رسیدگی شد به محل کار بازمی‌گردیم وگرنه به زودی به تهران می‌روند تا آنجا پاسخ مطالبات صنفی خود را بگیرند.

کارگران معترض همچنین با اشاره به اختلاف دستمزد خود با کارکنان قراردادی و رسمی شهرداری‌ها گفتند: یک نیروی قراردادی شهرداری ماهی ۳ تا ۴ میلیون تومان و یک نیروی رسمی شهرداری ماهانه ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اما دریافتی کارگر معدن که به توصیف آنها در زیرزمین، جانش را کف دستش گذاشته، پس از ۲۰ سال کار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

آنها تاکید کردند که اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود، باید از همین نقطه شروع شود.

۳۵۰۰ کارگر شرکت زغال سنگ کرمان در یک ماه اخیر،‌ دو بار برای تحقق خواسته‌های صنفی خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۲۰:۵۴ ۲۶.۲.۱۳۹۹

معاون وزارت بهداشت: دستمزد پرستاران و پرستاران شرکتی افزایش می‌یابد

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه از افزایش حقوق پرستاران و حقوق پرستاران شرکتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مریم حضرتی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان نظام سلامت افزود: حقوق پرستاران ۵۰ درصد و پرستاران شرکتی ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

در هفته‌های اخیر،‌ پرستاران خواستار افزایش دستمزد شده بودند. در این ارتباط،‌ پرستاران شرکتی که دارای قراردادهای کاری ۸۹ روزه هستند،‌ برای دومین بار در روز چهارشنبه در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

در همین حال، معاون پرستاری وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت که برای پرستاران، فوق‌العاده ویژه در نظر گرفته شده است که پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG