لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

آمریکا معافیت‌های عراق از واردات انرژی از ایران را «۳۰ روز دیگر تمدید کرد»


نیروگاه برق بصره؛ دسامبر ۲۰۱۸
نیروگاه برق بصره؛ دسامبر ۲۰۱۸

بنا بر گزارش‌ها از ایالات متحده، وزیر خارجه آن کشور معافیت‌های عراق از واردات برق و گاز از ایران را مجددا، به‌مدت ۳۰ روز، تمدید کرده‌است. پیشتر مقام‌های عراقی گفته بودند تمدید معافیت‌ها در حال رسیدن به نقطه پایان است.

آن‌طور که رویترز و خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش داده‌اند، این معافیت‌ها تمدید شده‌است.

رویترز گزارش داده معافیت‌ها به‌جای دوره‌های پیشین، برای مدت کوتاه‌تری تمدید می‌شوند.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش نیامده، به این خبرگزاری گفته «وزیر [خارجه] معافیت‌های گذرا را تمدید کرده تا یک دولت قابل اتکا [در عراق] شکل بگیرد».

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در صورت تشکیل یک دولت باثبات در عراق، معافیت‌ها بازبینی خواهند شد.

این مقام آمریکایی گفته معافیت‌ها ۲۶ ماه مه، یعنی ششم خرداد پایان می‌یابند.

یک مقام عراقی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته تمدید از معافیت‌ها قرار است ۳۰ روز طول بکشد و شرایط ویژه‌ای برای آن تعیین نشده‌است.

این خبرگزاری به‌نقل از مقام‌های عراقی می‌گوید آن‌ها ابراز امیدواری کرده بودند که معافیت‌ها به اندازه کافی تمدید خواهد شد، تا مصطفی کاظمی، فرصت برپایی دولت را داشته باشد.

مصطفی کاظمی، رئیس سازمان اطلاعات ملی عراق، روز ۲۱ فروردین ماه از سوی رئیس‌جمهوری آن کشور برای پست نخست‌وزیری معرفی شده و مامور تشکیل دولت شد.

دولت ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، بارها تاکید کرده که بغداد باید از واردات منابع انرژی از ایران بی‌نیاز شود. واشینگتن کارزاری به نام فشار حداکثری را علیه ایران به کار بسته تا به گفته مقام‌های آمریکایی، جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بر سر گستره‌ای از مسائل، از برنامه اتمی و موشکی تا حضور و نفوذش در کشورهای منطقه بیاید.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، مذاکرات با آمریکا را رد کرده‌است. دولت ایران خروج آمریکا از توافق اتمی را نقض تعهدات آن کشور توصیف کرده‌است.

بار قبلی که معافیت‌های عراق تمدید شده بود در هفتم فروردین ماه و به مدت سی روز بود، اما مقام‌های عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند «این آخرین معافیتی است که به بغداد داده می‌شود».

بازه زمانی این معافیت‌ها طی ماه‌های گذشته به‌طور مشخص کاهش یافته از ۱۲۰ روز، ۹۰ روز و ۴۵ روز به ۳۰ روز رسیده است.

لؤی خطيب، وزیر انرژی عراق، اخیرا به نشریه تخصصی پلاتز گفته است چند سال زمان نیاز است تا پروژه‌های نفت و گاز عراق به ظرفیت تولیدی برسند که کشورش را از گاز ایران بی‌نیاز کند.

از سوی دیگر اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند عراق، کشوری غنی از نظر منابع انرژی، باید قادر باشد به‌سوی بی‌نیازی از منابع انرژی ایران پیش برود.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG