لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

کارنامه خرداد ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در خرداد ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۰۷ ۱۷.۳.۱۳۹۹

«قدرت خرید کارگران از ابتدای دهه ۹۰، حدود ۲۴۷ درصد کاهش یافته است»

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور روز شنبه اعلام کرد که قدرت خرید کارگران از ابتدای دهه ۹۰، حدود ۲۴۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرامرز توفیقی با اعلام این موضوع در واکنش به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر کاهش قدرت خرید گفت: اگر افزایش دستمزد سال ۹۹ و تورم امسال را محاسبه کنیم، کاهش قدرت خرید کارگران می‌تواند ۳۰۰ درصد هم باشد.

براساس گزارش این مرکز، درآمد سرانه ایران از سال ۹۰ تا سال ۹۸، کاهشی ۳۴ درصدی داشته و خط فقر خانوارهای چهار نفره در تهران، در دو سال گذشته، از ۲.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده است.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان است اما با احتساب مزایا، یک کارگر مجرد، دو میلیون و ۶۰۵ هزار تومان و یک کارگر متاهل، دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

۱۷:۱۹ ۱۷.۳.۱۳۹۹

تجمع دهها کارگر اخراجی شرکت نیشکر هفت‌تپه

دهها کارگر اخراجی بخش تعمیرات شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه در مقابل دفتر مدیریت این واحد کشاورزی – صنعتی تجمع کردند و خواستار بازگشت به کار ازسوی کارفرما شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران گفتند قرارداد شغلی‌شان از روز چهارم خرداد و همزمان با فصل بهره‌برداری، فسخ شده است.

بر اساس این گزارش، کارگران اخراجی بین دو تا سه سال سابقه کار مستمر دارند و چون مدت زمانی خاصی در قرارداد آنها ذکر نشده، قرارداد کارشان بر اساس قانون کار، دائمی محسوب می‌شود و کارفرما حق اخراج آنها را ندارد.

شرکت نیشکر هفت‌تپه به ویژه پس از خصوصی‌سازی در بهمن ۹۴، با مشکلات اقتصادی روبرو شده که اعتراض های کارگران آن را به همراه داشته است.

در حال حاضر، محاکمه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه همراه با شمار دیگری از متهمان، ‌در پرونده سوء استفاده یک و نیم میلیارد دلاری در جریان است.

۱۷:۵۴ ۱۷.۳.۱۳۹۹

شماری از فعالان و تشکل‌های کارگری اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق رسول طالب مقدم را محکوم کردند

شماری از فعالان و تشکل‌های کارگری روز شنبه در بیانیه‌ای اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق رسول طالب مقدم، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، را محکوم کردند.

این بیانیه از سوی اتحاد بازنشستگان ایران، انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و گروهی از فعالان کارگری سقز و لغو کار کودکان امضا شده است.

امضاکنندگان بیانیه اجرای حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی را شلاق بر بر پیکر طبقه کارگر و جامعه ایران دانستند و انزجار خود را از آن اعلام کردند.

این فعالان و تشکل های کارگری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را یکی از بازوان سرکوب و اعمال فشار بر فعالان کارگری و اجتماعی نامیدند و بر لزوم ممنوع شدن مجازات شلاق تاکید کردند

رسول طالب مقدم که در مراسم روز جهانی کارگر سال ۹۸ بازداشت شده بود، در دادگاه به دو سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بر اساس گزارش‌ها، این فعال کارگری پس از اجرای حکم شلاق و گذراندن یک روز زندان، آزاد شده است.

۲۲:۰۸ ۲۱.۳.۱۳۹۹

۶۲۰۰ کارگر و بازنشسته خواستار لغو مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد ماهانه شدند

۶۲۰۰ کارگر و بازنشسته با امضای بیانیه‌ای خطاب به محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار لغو مصوبه شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد ماهانه شدند.

خبرگزاری ایلنا نوشت که این بیانیه، دو روز پس از مصوبه شورای عالی کار در دبیرخانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده که حداقل دستمزد ماهانه کارگران را یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان تعیین کرد.

بر اساس مصوبه این شورا، دستمزد یک کارگر مجرد با احتساب مزایا، به دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان رسیده است. همچنین یک کارگر متاهل با یک فرزند، دست‌کم دو میلیون و ۹۰۲ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، امضاکنندگان بیانیه معتقدند نتیجه جلسه شورای عالی کار در روز ۱۷ خرداد، قانع‌کننده نیست زیرا تورم بالای ۴۰ درصد در میزان افزایش دستمزدِ پایه کارگران لحاظ نشده است.

به گفته آنها، دریافتی کارگران به سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی سال ۹۸ نرسیده است.

۲۲:۲۱ ۲۱.۳.۱۳۹۹

خودداری کارگران نیشکر هفت‌تپه از دریافت فیش حقوقی فروردین ماه

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داد که کارگران این شرکت از دریافت فیش حقوقی فروردین ماه خودداری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این فیش‌های حقوقی، دستمزد هزاران کارگر نیشکر هفت‌تپه بر اساس مصوبه سال قبل شورای عالی کار و بدون در نظر گرفتن ساعت اضافه کار و حق شیفت محاسبه شده است. دستمزد اردیبهشت کارگران نیز پرداخت نشده است.

به گفته سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، در این شرایط، دفترچه های بیمه درمانی کارگران از سوی سازمان تامین اجتماعی به علت واریز نشدن بدهی از سوی کارفرمای خصوصی شرکت تمدید نشده است.

در این ارتباط، کارگران تا روز شنبه درباره حل این مشکلات مهلت داده‌اند.

در حال حاضر، محاکمه امید اسدبیگی؛ مدیرعامل، ‌مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره؛ شرکت نیشکر هفت‌تپه، رئیس صندوق توسعه ملی و شمار دیگری از متهمان پرونده ارزی یک و نیم میلیارد دلاری در جریان است.

۲۱:۰۶ ۲۳.۳.۱۳۹۹

واکنش دو سندیکای کارگری به خودکشی عمران روشنی‌مقدم

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران در بیانیه‌ای درباره خودکشی عمران روشنی‌مقدم در یک میدان نفتی در هویزه خوزستان، از زندگی طاقت‌فرسای کارگران ایران انتقاد کرد.

این تشکل کارگری نوشت: عمران روشنی‌مقدم به علت پرداخت نشدن دستمزد معوقه و سپس مساعده ۵۰۰ هزار تومانی از سوی کارفرما، در محوطه کارگاه خودکشی کند و به زندگی اش پایان دهد .
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اشاره کرد که نبود امنیت شغلی و نداشتن تشکل‌ها و سندیکاهای مستقل کارگری باعث شده است که کارگران از حداقل‌ترین حقوق کارگری محروم باشند.

به نوشته این بیانیه، کارگران برای دریافت دستمزدشان یا باید ماه‌ها منتظر باشند و یا باید با تجمع واعتراض، خواستار دریافت دستمزدشان شوند که در صورت اعتراض، با زندان وشلاق و پرونده سازی روبرو هستند .

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه هم نوشت: عمران روشنی‌مقدم از فقر خودرا بر بالای دکل طلای سیاه به دار آویخت تا عدالت و انسانیت را شرمنده دست‌های پینه بسته خود کند.

۱۹:۰۶ ۲۷.۳.۱۳۹۹

نامه رئیس سازمان نظام پرستاری به روحانی: به مطالبات پرستاران رسیدگی شود

رئیس سازمان نظام پرستاری ایران در نامه سرگشاده‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار رسیدگی سریع به مطالبات پرستاران ایران شد.

به گفته محمد میرزابیگی، در چهار ماه اخیر، از ۱۱۰ هزار پرستار شاغل، حدود ۶۵ تا ۶۸ هزار تن «صرفا به بیماران مبتلا به کرونا خدمت کرده‌اند».

از این تعداد تاکنون ۷۴۰۰ پرستار به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۸ تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

پرداخت به موقع دستمزد، مزایا و اضافه‌کاری پرستاران از مهمترین خواسته‌های مطرح شده در این نامه است.

یکی دیگر از مطالبات سازمان نظام پرستاری، استخدام دست‌کم ۱۰ هزار پرستار برای رفع کمبود ناشی از توسعه تخت‌های بیمارستانی و جایگزینی پرستاران بازنشسته است.

سیستم بیمارستانی ایران دارای ۱۴۰ هزار تخت است، ولی به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری، تعداد ۱۱۰ هزار پرستار شاغل، جوابگوی نظام سلامت کشور بویژه در دوران بحران کرونا نیست.

حسن روحانی و یا وزیر بهداشت تاکنون به این نامه پاسخ نداده‌اند.

۱۳:۲۵ ۲۸.۳.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه وارد سومین روز شد

کارگران‌ نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود، تمدید نشدن دفترچه‌‌های تامین اجتماعی و درمانی و بلاتکلیفی وضعیت شغلی اعتصاب و در مقابل دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با اعلام اینکه کارگران خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت هستند،‌ اشاره کرد که اعتصاب روز دوشنبه آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، کارگران از آزادی مشروط مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه‌ از سوی قاضی انتقاد کردند و گفتند امید اسدبیگی به این شرط آزاد شده بود تا دستمزد کارگران را بپردازد اما این کار را انجام نداده است.

امید اسدبیگی، ‌متهم ردیف اول پرونده سوء استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری نیشکر هفت‌تپه است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آن، مشکلات اقتصادی این شرکت افزایش یافت.

۱۵:۲۲ ۲۸.۳.۱۳۹۹

«۷۰ درصد کارگران ایران، حداقل‌بگیر هستند»

خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت: بیش از ۷۰ درصد شاغلان کارگری ایران، حداقل‌بگیر هستند؛ یعنی دستمزد ماهانه‌شان همان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است. حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری،‌ یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان است.

به نوشته ایلنا، از این ۷۰ درصد، حدود ۳۰ درصد در کارگاه‌های کوچک خارج از نظارت بازرسان کار اشتغال دارند یا روزمزدی و ساعتی‌کار هستند. بنابراین مزایای مزدی، حتی مزایای مزدی مانند بن خواربار و حق مسکن به آنان پرداخت نمی شود.

بر اساس این گزارش، حدود ۴۰ یا ۵۰ درصد کارگران که وضع بهتری دارند، با احتساب همه مزایای مزدی، اگر سابقه کار و اولاد نداشته باشند، دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان و اگر خوش‌شانس باشند و مشمول سنوات و حق اولاد شوند، حدود سه میلیون تومان حقوق ماهانه می‌گیرند.

ایلنا این پرسش را مطرح کرد وقتی حداقل هزینه‌های زندگی با کمترین معیار‌ها، چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است، چگونه کارگران با سه میلیون تومان می‌توانند از پس هزینه‌های زندگی برآیند و صاحب فرزند هم بشوند.

۱۵:۲۴ ۲۸.۳.۱۳۹۹

تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی برای اعطای بسته‌های معیشتی به کارگران

حمید ملانوری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور، گفت: با توجه به آثار و تبعات شیوع کرونا به‌ویژه در جامعه کارگری و مشکلات معیشتی این قشر زحمتکش، در جلسه کمیسیون کارگری، بر رسیدگی به موقع و ارائه خدمات لازم از جمله اعطای بسته‌های معیشتی در اسرع وقت تاکید شد.

او به زمان اعطای این بسته‌ها به کارگران اشاره نکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در این جلسه که شماری از مقام‌های دولتی و قضایی شرکت داشتند، قرار شد در اسرع وقت، حقوق بیمه بیکاری مربوط به فروردین و اردیبهشت‌ماه به افراد مشمول پذیرفته شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که اسامی شان به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است، پرداخت شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد نوذری، معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام، گفت: مشکلات کارگری نباید به چالش‌های اجتماعی و امنیتی تبدیل شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG