لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

کارنامه خرداد ماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در خرداد ماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۳۷ ۶.۳.۱۳۹۹

شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه:‌ دستگاه قضایی در پرونده ارزی امید اسدبیگی مماشات نکند

شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار عدم مماشات دستگاه قضایی با افرادی شدند که نام‌شان در پرونده ارزی مدیرعامل این شرکت ذکر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آنها در بیانیه‌ای همچنین خواستار شفافیت در روند دادگاه امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، شدند.

این کارگران باتوجه به ذکر نام غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در پرونده امید اسدبیگی، نسبت به بیانیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران مبنی بر تشکیل نشدن پرونده برای این مقام دولتی ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنها، سخنان نماینده دادستان و قاضی در مورد استاندار خوزستان باید معیار رسیدگی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، به گزارش پایگاه خبری فیدوس، بیش از ۲۵۰ تن از فعالان اجتماعی در بیانیه ای، خواستار برگزاری علنی دادگاه ۱۲ متهم نیشکر هفت‌تپه و پخش زنده جلسات محاکمه از رادیو و تلویزیون شدند.

تاکنون سه جلسه دادگاه امید اسدبیگی همراه با مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ رئیس صندوق توسعه ملی و دو مدیر اجرایی بانک مرکزی برگزار شده است.

۱۹:۱۷ ۶.۳.۱۳۹۹

بازنشستگان استان‌های مختلف ایران: قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا شود

بازنشستگان استان‌های مختلف ایران در نامه‌ای مشترک به نمایندگان مجلس یازدهم، خواستار اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و به‌طور مشخص، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این نامه با تاکید بر لزوم توجه مجلس به معیشت مستمری‌بگیران آمده است: قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۸۶، به درستی ناقص اجرا شد و دولت‌ها در این ۱۲ سال به بهانه کمبود بودجه از اجرای به موقع و صحیح این قانون و احکام برنامه‌های توسعه درباره جامعه بازنشستگان‌ خودداری کردند.

بازنشستگان در این نامه با اشاره به افزایش فاصله حقوق خود با شاغلان نوشتند: میانگین اختلاف حقوق‌ها به حدود ۳ میلیون تومان در ماه رسیده است.

در سالیان اخیر،‌ تجمع‌هایی از سوی شماری از بازنشستگان در اعتراض به وضعیت معیشتی‌شان برگزار شده است.

۱۹:۱۹ ۶.۳.۱۳۹۹

اعتصاب کارگران روغن‌نباتی شیراز در اعتراض بە پرداخت نشدن سە ماە دستمزد

کارگران روغن‌نباتی شیراز در اعتراض بە پرداخت نشدن سە ماە دستمزد خود اعتصاب کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتصاب در شرایطی انجام شد که احتمال تعطیلی کارخانه روغن‌نباتى شیراز در آینده نزدیک، زمزمه فروش آن به خریدار غیر بومی و بلا‌تکلیفی بیش از ۲۰۰ کارگر این واحد مطرح شده است.

در سالیان اخیر، ‌کارگران مناطق قابل توجهی در ایران در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خود اعصاب، تجمع و راهپیمایی کرده‌اند.

علاوه بر این، مخالفت‌های زیادی با خصوصی‌سازی کارخانه‌ها و شرکت‌ها انجام شده است.

۲۰:۰۸ ۸.۳.۱۳۹۹

«زمان پرداخت تسهیلات دو میلیون تومانی به اشخاص فاقد شغل ثابت مشخص نیست»

حسین میرزایی، سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا، گفت: زمان پرداخت تسهیلات دو میلیون تومانی به اشخاص فاقد شغل ثابت مشخص نیست، زیرا در جلسات به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

همزمان با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران در اسفند سال گذشته، دولت حسن روحانی، بسته‌های حمایتی درنظر گرفت و پرداخت وام یک میلیون تومانی به تمام خانوارهای یارانه‌بگیر، از محل منابع یارانه‌ها، یکی از این اقدامات بود.

علاوه بر آن، مقرر شد که از بین این خانوارها، برای چهار میلیون تن که شغل ثابت ندارند، تسهیلاتی بین ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون تومان واریز شود.

این تسهیلات بلاعوض نیستند و بازپرداخت‌شان همچون وام یک میلیونی از یارانه افراد کسر می‌شود و اقساط آن با چهار درصد کارمزد از تیر ماه برداشته خواهد شد.

۲۰:۰۹ ۸.۳.۱۳۹۹

«تاکنون هیچ کارگری از مزایای بیمه بیکاری استفاده نکرده است»

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار البرز درباره پرداخت بیمه بیکاری کرونا به کارگران مشمول دریافت آن گفت: به رغم ثبت نام کارگران و ابلاغ سازمان برنامه و بودجه، تاکنون پولی به صندوق تامین اجتماعی واریز نشده و هیچ کارگری از مزایای بیمه بیکاری استفاده نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرامرز اصلانی افزود: هنوز اعتباری در اختیار صندوق تامین اجتماعی قرار نگرفته است که روند واریزها آغاز شود و تنها پولی که در بحث تسهیلات حمایتی کرونا پرداخت شد، وام یک میلیون تومانی یارانه بود که به حساب بسیاری از کارگران واریز شد.

او اشاره کرد که سازمان تامین اجتماعی به لحاظ منابع از وضعیت خوبی برخوردار نیست و برخی اوقات در تامین حقوق بازنشستگان دچار مشکل می‌شود.

۲۰:۱۱ ۸.۳.۱۳۹۹

افزایش قابل توجه نرخ اقلام خوراکی و خدمات در ایران

خبرگزاری مهر با استناد به آمار مرکز آمار ایران درباره نرخ اقلام خوراکی و خدمات در اردیبهشت ماه نوشت: اگر فقط قوت غالب مردم، یعنی نان و لبنیات را در نظر بگیریم، نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیش از ۲۷ درصد با افزایش قیمت مواجه بودند.

بر اساس این گزارش،‌ نرخ انواع میوه نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته با بیش از ۱۷ درصد افزایش رو برو بوده است.

مهر در مورد نرخ اجاره مسکن هم نوشت که نرخ مسکن در بخش اجاره نسبت به اردیبهشت سال قبل نزدیک ۲۴ درصد رشد داشته است.

همچنین هزینه حمل و نقل در قیاس با اردیبهشت سال گذشته با بیش از ۴۸ درصد افزایش مواجه بوده است.

خبرگزاری مهر اشاره کرد که نرخ تورم در بخش بهداشت و درمان نسبت به اردیبهشت پارسال نزدیک ۲۲ درصد بوده است.

۲۰:۱۲ ۸.۳.۱۳۹۹

۷۰۰۰ کارگر خطوط فنی راه‌آهن: مسئولان به مطالبات انباشته ما توجه کنند

خبرگزاری ایلنا به نقل از کارگران نگهداری و ابنیه فنی خطوط راه‌آهن نوشت که هفت هزار کارگر این بخش خواستار توجه مسئولان به مطالبات انباشته این قشر هستند.

آنها با بیان اینکه در صورت وقوع هر مشکل و حادثه‌ای، مسئولیت آن برعهده کارگران ریلی نیست، افزودند: ماه‌هاست منتظر پرداخت مطالبات معوقه خود هستیم. شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت دستمزدها، بیشتر ما را تحت فشار روحی و جسمی قرار می‌دهد.

این کارگران ریشه اصلی مشکلات را حضور پیمانکاران مختلف در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن دانستند و اشاره کردند سال‌ها تجربه نشان داده است که مدیران پیمانکاری نه تنها تاثیری بر فرآیند تولید و کار ندارند بلکه در عمل، به گفته آنان، به تهدیدی درمقابل امنیت شغلی کارگران تبدیل شده‌اند.

آنها با درخواست برای حذف شرکت‌های پیمانکاری در مجموعه خطوط ریلی گفتند: متاسفانه مسئولان با بی‌توجهی به مطالبات قانونی ما هنوز هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و تغییر نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، کارگران همچنین خواستار رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، پرداخت برخی مزایایی همانند بن ماه رمضان، دادن لباس و کفش کار و تشکیل یک نهاد مستقل کارگری برای رسیدگی به مشکلات و پیگیری مطالبات بر زمین مانده کارگران ابنیه فنی راه‌آهن شدند.

این کارگران همچنین از اجرا نشدن طرح تجمیع و طبقه‌بندی مشاغل انتقاد کردند.

۱۶:۴۹ ۱۵.۳.۱۳۹۹

جلسه شورای عالی کار روز شنبه با موضوع تعیین حق مسکن کارگران برگزار می‌شود

قرار شده است که جلسه شورای عالی کار روز شنبه ۱۷ خرداد با موضوع تعیین حق مسکن کارگران برگزار شود.

تاکنون دوبار برگزاری نشست شورای عالی کار لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، پیشتر گفته شده بود که نشست شورای عالی کار با موضوع تعیین حق مسکن کارگران برگزار شود.

این موضوع در شرایطی به عنوان دستور کار شورای عالی کار اعلام شده است که در فروردین ماه اعلام شد که حق مسکن ماهانه کارگران از ۲۰۰ هزار تومان در سال ۹۸، به ۴۰۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. این تصمیم بر اساس توافق نمایندگان دولت و کارفرمایان اتخاذ شد و در عین حال،‌ نیازمند تصویب آن در هیئت دولت است.

در این حال، فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، به خبرگزاری ایسنا گفت که خواسته جامعه کارگری، جدا از حق مسکن، افزایش پایه حقوق است.

به اعتقاد او، افزایش حداقل دستمزد کارگران باید انجام شود و حداقل دستمزد نسبت به نرخ تورم ۴۱ درصدی بانک مرکزی اصلاح شود.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در ایران، در پی توافق نمایندگان دولت و کارفرمایان،‌ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان، با احتساب مزایا برای کارگران مجرد،‌ دو میلیون و ۶۰۵ هزار تومان و برای کارگران متاهل، دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد. این توافق به رغم مخالفت و خروج اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام شد.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در شرایطی تعیین شد که کمیته مزد شورای عالی کار، سبد معیشت ماهانه سال گذشته را چهار میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دانسته بود.

۱۶:۵۸ ۱۵.۳.۱۳۹۹

تاکید معاون وزیر کار بر اهمیت ایجاد تشکل‌های کارگری

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اهمیت ایجاد تشکل‌های کارگری در واحدهای صنعتی بزرگ برای رفع مشکلات حوزه کار و تولید تاکید کرد.

به گزارش وزارت کار، حاتم شاکرمی در حاشیه بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو ابراز امیدواری کرد که با همکاری مدیرعامل این مجموعه به این مساله توجه شود که ایجاد اینگونه تشکل‌ها در همه شرکت‌های تابعه برای رفع مشکلات حوزه کار و تولید، عملیاتی شود.

در این گزارش، اشاره نشد که فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، و معاون های این مجموعه چه واکنشی به سخنان این مقام دولتی داشته اند.

ایران خودرو تاکنون فاقد تشکل‌های کارگری به رسمیت شناخته شده در قانون کار مصوب سال ۶۹ خورشیدی بوده است. البته این شرکت تنها واحد صنعتی در ایران نیست که تشکل کارگری ندارد.

در عین حال، در دهه‌های اخیر، تلاش کارگران و فعالان کارگری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری با برخوردهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

۱۸:۰۱ ۱۵.۳.۱۳۹۹

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در مقابل استانداری خوزستان

کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

۳ ماه دستمزد این کارگران و بیمه های آنان پرداخت نشده است.

همچنین کارگران مجموعه شهرداری لیکَک در شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد به خبرگزاری ایلنا گفتند که دست‌کم ۶ ماه دستمزد و چند ماه بیمه آنها پرداخت نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG