لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

بازگشایی اصناف پرخطر در تهران از ۶ خرداد شروع می‌شود


بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت اماکن صنفی پرخطر در تهران و روند بازگشایی صحن اماکن مذهبی در سراسر کشور از روز سه‌شنبه ۶ خرداد شروع می‌شود.

به گفته قاسم نوده فراهانی، رئيس اتاق اصناف تهران در این تاریخ «تمام اصناف حتی صنوفی که از آن‌ها به عنوان صنوف پرخطر یاد می‌شد»، از روز ۶ خرداد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را شروع می‌کنند.

شروع به کار اصناف پرخطر در حالی اعلام می‌شود که روز ۲۷ اردیبهشت حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران اعلام کرده بود که وضعیت تهران از نظر شیوع کرونا «قرمز» است.

در روزهای گذشته مقام‌های وزارت بهداشت بدون اعلام آمار دقیق، گزارش‌هایی درباره نزول آمار ابتلا و بستری در کرونا داده‌اند ولی در این گزارش‌ها به سفید بودن وضعیت تهران اشاره‌ای نشده است.

روز ۳ خرداد نیز مسعود مردانی، عضو کمیته مبارزه با بیماری‌های عفونی گفته بود «برخی مناطق تهران» از نظر شیوع کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد.

در همین حال یک مدیر وزارت بهداشت هم گفته است روند بازگشایی صحن اماکن مذهبی از همین تاریخ شروع می‌شود.

به گزارش ایرنا، محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت روز یک‌شنبه ۴ خرداد گفت فقط «صحن این اماکن» باز می‌شود و مردم بدون اینکه در صحن توقف داشته باشند، از دور «زیارت می‌کنند».

وی تاکید کرده است که « قرار نیست نماز جماعتی در این اماکن خوانده شود».

اماکن مذهبی هم در دو ماه گذشته جزو مناطق پر خطر از نظر شیوع کرونا محسوب می‌شدند و به همین دلیل تعطیل شده بودند.

همزمان با اعلام این خبر، تولیت‌های پنج مکان مذهبی مهم ایران در شهرهای مشهد، شیراز و قم هم در اطلاعیه‌ای مشترک اعلام کردند که بازگشایی صحن حرم‌ها از روز دوشنبه ۵ خرداد شروع می‌شود.

در این اطلاعیه تاکید شده که بازگشایی کامل «با ریشه‌کنی ویروس کرونا» صورت می‌گیرد و از «زائران» خواسته شده که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پیش از این مقام‌های ستاد ملی کرونا اعلام کرده بودند که به دلیل خطر جدی حاصل از تراکم جمعیت در مکان‌های مذهبی این مکان‌ها باید تعطیل شوند.

بازگشایی محدود اماکن ورزشی و سفید در مناطق سفید

به گفته آقای فرهادی، در مناطق سفید که شیوع کرونا در آنها پایین است، استخرها بازگشایی می‌شوند و فعالیت‌های ورزشی انفرادی آزاد است ولی «اماکن ورزشی پر برخورد مثل سالن های کشتی همچنان بسته و بازگشایی آنها ممنوع است».

طبق آخرین آماری که مسئولان ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌اند، ۲۸۰ شهرستان در وضعیت سفید به سر می‌برند. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند اعلام وضعیت سفید وابسته به وضعیت شیوع کرونا دارد و ممکن است در دوره‌ای کوتاه با توجه به شیوع مجدد کرونا، وضعیت برخی شهرها به زرد یا قرمز تغییر پیدا کند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت مدارس « همچنان خدمات خود را به صورت مجازی و آنلاین ادامه می دهند» و از روز ۱۷ خرداد فعالیت دانشگاهی «در دوره‌های دکترا، ترم آخر کارشناسی ارشد و جاهایی که نیاز به آزمایشگاه است می‌توانند باز باشند».

XS
SM
MD
LG