لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

روحانی: وضعیت تهران قرمز است، راهپیمایی قدس خودرویی برگزار می‌شود


پس از اصرار بر بازگشایی کشور و به‌ویژه پایتخت ضمن رعایت فاصله‌گذاری «هوشمند»، رئیس‌ جمهور ایران روز شنبه خبر داد که وضعیت شیوع کرونا در تهران قرمز است و در ادامه خواستار افزایش هماهنگی بین نهادهای بهداشتی و آموزش به مردم شد.

حسن روحانی که روز شنبه، ۲۷ اردیبهشت، در جلسه ستاد ملی کرونا سخن می‌گفت، از بروز برخی «ناهماهنگی‌ها» در زمینه درمان انتقاد کرد و گفت برای تشخیص کرونا «یکی می‌گوید معیار خون است، یکی می‌گوید سی‌تی‌اسکن، یکی می‌گوید معیار تست است، یکی گفته است تست سرولوژی».

او از وزارت بهداشت خواست که در این زمینه «دستورالعمل‌های روشن و بسیار قاطع» به همه پزشکان ابلاغ کند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره وضعیت قرمز کرونا در استان خوزستان و همچنین شیوع مجدد بیماری در استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایچان شرقی منتشر شده بود.

آقای روحانی در جلسه روز شنبه به وضعیت این استان‌ها اشاره نکرد و گفت علیرغم این که وضعیت تهران قرمز است، «چون پایتخت کشور است، نمی‌شد که هیچ خبری در روز قدس نباشد»، راهپیمایی این روز به صورت خودرویی در تهران برگزار می‌شود.

او همچنین خبر داد که نماز عید فطر و راهپیمایی روز قدس، آخرین جمعه ماه رمضان در ۲۱۸ شهری که وضعیت سفید دارند برگزار می‌شود، ولی شکل راهپیمایی روز قدس عوض شده و صرفا در محل نماز جمعه برگزاری می‌شود.

در تهران سپاه پاسداران مسئول برگزاری راهپیمایی روز قدس شده است.

او همچنین خبر داد که بر اساس مصوبات ستاد کرونا در مورد مکان‌های مذهبی فعلا تصمیم گرفته شده که «سه ساعت در صبح و سه ساعت بعدازظهر درهای صحن باز شود و مردم وارد صحن شوند و زیارت کنند» و دانشگاه‌ها نیز از ۱۷ خرداد فعالیت خود را شروع کنند.

«اگر ویروس جهش هم پیدا کند، ما از پیک اصلی رد شده‌ایم»

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت حتی اگر در تابستان و پاییز ویروس کرونا جهش پیدا کند، «ما از پیک اصلی کرونا در کشور عبور کردیم».

او با تاکید بر این که وضعیت برای مقابله با کرونا بهتر شده، گفت: «بعضی مردم بدن‌هایشان قدرت مقاومت پیدا کرده» و «مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالاتر رفته است».

آقای روحانی با وجود ادعای رد شدن از پیک اصلی کرونا، در بخش دیگری از سخنانش گفت که اگر کسی بگوید ویروس در چند ماه آینده «جهشی پیدا می‌کند»، «بحث دیگری است».

پیش از این مقام‌های وزارت بهداشت ایران درباره شیوع کرونا در ماه‌های آینده و به ویژه در پاییز که شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم، هشدارهایی را مطرح کرده‌اند.

طرح دوباره توطئه درباره کرونا

رئيس‌ جمهوری ایران روز شنبه همچنین دوباره تاکید کرد که در ابتدای شیوع کرونا در ایران، «رسانه‌های بیگانه» قصد داشتند «به بهانه بیماری کشور را تعطیل کنند و به هم بریزند»، ولی جلو آن «ایستادیم».

حسن روحانی روز دوم فروردین امسال گفت «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد».

او به جزئیات این ادعا اشاره نکرد ولی گفت وزارت اطلاعات «سند مفصلی» در تایید سخنانش به او ارائه کرده است.

سخنان آقای روحانی با واکنش‌هایی منفی حتی در داخل ایران مواجه شد.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی روز ۵ فروردین در توییتی نوشت که به خاطر «توهم توطئه» مانع از ادامه «تعطیلی ادارات» و «کنترل شیوع مجدد کرونا» می‌شود.

XS
SM
MD
LG