لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

محمود صادقی: روحانی درباره کرونا «توهم توطئه» دارد


حسن روحانی ‌‌می‌گوید «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود
حسن روحانی ‌‌می‌گوید «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود

محمود صادقی، نماینده مجلس حسن روحانی را متهم کرده که به خاطر «توهم توطئه» مانع از ادامه «تعطیلی ادارات» و «کنترل شیوع مجدد کرونا» می‌شود.

او در توئیتی که روز دوشنبه ۵ فروردین منتشر کرده، نوشته است ستاد مدیریت کرونای تهران خواستار «استمرار تعطیلی ادارات» است ولی رئيس‌جمهور «برای شکست توطئه دشمن در آسیب رسیدن به اقتصاد کشور، تن به تعطیلی نمی‌دهد».

در همین حال، عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مجلس هم در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئيس مجلس ایران پیشنهاد کرده با توجه به اینکه دولت «در تعطیلی کامل کشور و یا قرنطینه نقاط بحرانی تعلل می‌کند یا نیاز نمی‌بیند»، مجلس وارد عمل شود و «کشور را برای ۳۰ روز در حال تعطیلی کامل قرار دهد و در صورت نیاز آن را برای ۳۰ روز دیگر تمدید کند.

حسن روحانی، روز دوم فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود «توطئه ضدانقلاب» این است که در دوره شیوع کرونا در ایران «کار و فعالیت اقتصادی» تعطیل شود و برای مقابله با آن «باید روند تولید عادی باشد».

او به جزئیات این ادعا اشاره نکرد ولی گفت وزارت اطلاعات «سند مفصلی» در تایید سخنانش به او ارائه کرده است.

آقای روحانی از ابتدای بحران شیوع کرونا در ایران مخالف برخی روش‌های مقابله اساسی با کرونا مانند قرنطینه‌ کردن شهرها، منع سفر یا تعطیلی‌های گسترده بوده است.

این در حالی است که اکثریت کشورهای درگیر با این ویروس به این نتیجه رسیده‌اند که چنین اقداماتی ضروری است و آن را به شکلی سختگیرانه اعمال کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه ۵ فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تعطیلی‌های مشاغل و اجتماعات تا روز ۱۵ فروردین ادامه خواهد یافت.

او گفت در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار کارمند دولت به صورت گردشی در محل کار خود حضور دارند «تا از بحران عبور کنیم».

حسن روحانی همچنین با اشاره به موج بازگشت مسافران نوروزی از ۱۳ تا ۱۵ فروردین گفت:‌ «نمی‌توانیم با تب‌سنجی و ایجاد ترافیک طولانی از مردم سؤال کنیم، بلکه باید با تماس با تلفن همراه خودروهای خارج شده از شهر، آنها را مورد غربال‌گری قرار دهیم».

در روزهای گذشته مسئولان ستاد مقابله با کرونا در تهران و برخی شهرهای مهم درباره موج دوم کرونا هشدار داده‌اند.

علیرضا زالی، رئيس ستاد مقابله با کرونا در تهران روز چهارم فروردین گفت به‌رغم همه هشدارها، تعدادی از شهروندان تهرانی به سفر رفتند و «بدون تردید» موج بازگشت مسافران «اوضاع را بدتر می‌کند».

او آماری از وضعیت قربانیان کرونا در شهر تهران نداد ولی گفت: «آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر بیماران فراتر از گمانه‌زنی‌های قبلی است».

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده، تا تاریخ ۲ فروردین، در تهران ۱۶۱۰۰ نفر به علت ابتلا به کرونا بستری شده‌اند. تعداد قربانیان کرونا در تهران تا این تاریخ به ۳۷۴ نفر رسیده است.

واکنش به اخراج پزشکان بدون مرز

محمود صادقی، نماینده تهران همچنین در توئیت دیگری که روز سه‌شنبه ۵ فروردین منتشر کرده،‌ علت مخالفت با حضور سازمان پزشکان بدون مرز در ایران را نگرانی برخی تندروها از همکاری‌های بین‌المللی و کم شدن تحریم‌ها دانسته است.

او نوشته که تندروها می‌گویند نگران «توطئه جنگ بیولوژیک» هستند ولی دغدغه‌شان این است که «همکاری‌های بین‌المللی تَرَکی در دیوار تحریم‌ها ایجاد نکند».

روز دوشنبه چهارم فروردین، پس از مخالفت گروهی از اصول‌گرایان و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با حضور تیمی از پزشکان بدون مرز در اصفهان برای مقابله با کرونا، ایران طرح احداث یک بیمارستان توسط این پزشکان را منتفی اعلام کرد.

سازمان پزشکان بدون مرز از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که در بحران‌های جهانی به کشورهای مختلف کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG