لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

آمریکا دو ناو هواپیمابر به دریای جنوبی چین اعزام کرد


سرنشینان ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در نوامبر ۲۰۱۸ در بندر هنگ‌کنگ مقابل پرچم آمریکا صف کشیده‌اند
سرنشینان ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در نوامبر ۲۰۱۸ در بندر هنگ‌کنگ مقابل پرچم آمریکا صف کشیده‌اند

همزمان با رزمایش دریایی پکن در دریای جنوبی چین، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا دو فروند ناو هواپیمابر به این منطقه اعزام کرد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۴ تیر نوشت که این رزمایش چین با انتقادهای پنتاگون و همسایگان این کشور مواجه شده بود.

چین و آمریکا یکدیگر را به دامن‌زدن به تنش‌ها در این آبراه استراتژیک متهم می‌کنند.

اعزام این دو فروند ناوهواپیمابر به این منطقه در حالی صورت گرفته که روابط میان دو کشور بر سر موضوعات مختلفی از جمله شیوه مدیریت کنترل ویروس کرونا و امنیت ملی هنگ‌کنگ، بیش از گذشته، دچار تنش است.

بر اساس این گزارش، نیروی دریایی آمریکا به‌دنبال از انتقاد شدید پنتاگون از رزمایش پکن در آب‌های دریای جنوبی چین اعلام کرد که دو ناو هواپیمابر یواس‌اس رونالد ریگان و یواس‌اس نیمیتز را به این منطقه اعزام می‌کند.

آمریکا سال گذشته میلادی هم در اقدامی کم سابقه همراه با ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا در یک رزمایش دریایی در منطقه شرکت کرده بود.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا به محل دقیق انجام تمرین‌های نظامی که قرار است این دو ناو هواپیمابر انجام دهند، اشاره‌ای نشده، اما وسعت منطقه رزمایش، ۱۵۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سخنگوی نیروی دریایی آمریکا، هدف از این رزمایش، اعلام حمایت از باز و آزاد بودن محدوده میان دو اقیانوس هند و آرام است که دریای جنوبی چین نیز را نیز دربرمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG