لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

فرمانده نیروی دریایی سپاه: در خلیج فارس شهرهای زیرزمینی شناوری و موشکی داریم


علیرضا تنگسیری
علیرضا تنگسیری

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران می‌گوید «در کل ساحل خلیج ‌فارس و مکران شهرهای زیرزمینی در مجموعه ارتش و سپاه وجود دارد».

آقای تنگسیری در مصاحبه‌ای با‌ نشریه «صبح صادق» اظهار داشته «ما شهرهای شناوری موشک‌انداز در اختیار داریم و هر زمانی که صلاح باشد، آن را به نمایش خواهیم گذاشت».

او جزئیات چندانی از این شهرهای «زیرزمینی» و «شناور» ارائه نکرده است اما در بخشی از مصاحبه خود گفته این موضوع را «دشمن ما می‎داند… اما اطلاعاتش دقیق نیست».

او همچنین گفته در طول خط ساحلی ۲۲۰۰ کیومتری «بسیج دریایی» و نیز «۴۲۸ ناوگروه با بیش از ۲۳ هزار نفر نیروی سازمان‌دهی‌شده» حضور دارد.

این اظهارات در حالی‌ست که خود آقای تنگسیری چندی پیش گفته بود رهبر جمهوری اسلامی دستور به ساخت‌وساز مسکونی در جزایر خلیج فارس و آماده کردن آنها برای سکونت مردم داده‌است.

سطح تنش در آب‌های جنوبی ایران چندی‌ست به‌شدت بالا گرفته‌است. مقام‌های سپاه پاسداران اظهاراتی مقابله‌جویانه در مورد ایالات متحده و شماری از متحدانش ابراز کرده‌اند. البته مقام‌های نظامی آمریکا نیز در مواردی هشدار داده‌اند.

سپاه پاسداران در پایان خرداد سال پیش اقدام به شلیک و سرنگونی یک پهپاد ارتش آمریکا کرد. فرماندهی مرکزی آمریکا، برخلاف مقام‌های ایران، گفته بود پهپاد در حریم آب‌های بین‌المللی سرنگون شده است.

در همان زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت، در واکنش به سرنگون شدن پهپاد، دستور حمله به سه موضع مختلف در ایران را صادر کرده، اما وقتی شنیده که در این حملات ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند، آن را متوقف کرده است.

دو ماه پیش از این‌ها، نام سپاه پاسداران به طور رسمی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا قرار گرفته بود.

در دی ماه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس به دستور دونالد ترامپ در عراق کشته شد.

اندکی بعد سپاه دست به حمله موشکی به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق زد که تلفاتی در میان نیروهای آمریکایی نداشت، اما در همان روز یک هواپیمای مسافربری بر فراز تهران با شلیک پدافند هوایی سپاه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن، عمدتا، ایرانی و کانادایی جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG