لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

پوشش زنده تحولات مرتبط با کشته شدن قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله‌ هوایی آمریکا به خودروهای حامل او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

  • قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بامداد جمعه ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بغداد در حمله هوایی آمریکا کشته شد. در این حمله ابومهدی مهندس، معاون حشد الشعبی و هشت نفر دیگر نیز کشته شدند.
  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب کرد.
  • شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی «در زمان و مکان مناسب» از آمریکا گرفته خواهد شد. سفیر ایران در سازمان ملل گفته است پاسخ اقدام نظامی،‌ اقدام نظامی خواهد بود.
  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دلیل دستورش برای کشتن قاسم سلیمانی «جلوگیری از جنگ» بوده است. او تهدید کرده است اگر ایران به آمریکایی‌ها یا منافع آن کشور حمله کند، ۵۲ نقطه ایران، از جمله نقاط مهم به لحاظ فرهنگی، هدف قرار خواهد گرفت.
  • مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی روز شنبه در عراق برگزار شد و روز یکشنبه در اهواز و مشهد ادامه یافت. این تشییع روز دوشنبه در تهران برگزار شد و آیت‌الله علی خامنه‌ای بر پیکر او نماز میت خواند.
  • واپسین مرحله از مراسم تشییع قاسم سلیمانی در زادگاهش کرمان انجام می‌شود.
۱۷:۴۶ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

افزایش تعداد کشته شدگان مراسم تشییع قاسم سلیمانی به ۵۰ نفر

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان اعلام کرد که تعداد افراد کشته شده در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در این شهر به ۵۰ نفر رسیده است.

عباس آمیان علت فوت این افراد را خفگی ذکر کرد. در این حادثه همچنین ۲۱۳ نفر زخمی شدند.

۱۵:۰۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

«عملیات انتحاری» در مراسم تشییع جنازه در کرمان تکذیب شد

بعدازظهر سه‌شنبه وب‌سایت خبرآن‌لاین به نقل از استانداری کرمان نوشت: «شایعه عملیات انتحاری در مراسم تشییع سردار سلیمانی صحت ندارد.»

این مقام توضیح دیگری در این باره نداده است.

۱۳:۵۴ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

مراسم خاک‌سپاری سلیمانی در کرمان «لغو شد»

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از مدیر کمیته تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده درگذشته سپاه قدس، خبر داد که مراسم خاک‌سپاری او «لغو شده» است.

مهدی صوفی دلیل این تصمیم را «ازدحام جمعیت» اعلام کرد.

ساعتی پیشتر از کرمان، زادگاه سلیمانی، خبر رسیده بود که عده‌ای در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.

۱۳:۲۱ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

مرگ ۴۰ نفر در اثر ازدحام جمعیت در کرمان

خبرگزاری‌ها در ایران گزارش می‌دهند که ۴۰ نفر در اثر ازدحام جمعیت در کرمان در جریان مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی جان خود را از دست داده‌اند.


پیشتر باشگاه خبرنگاران جوان تعداد کشته‌ها در این مراسم را ۳۵ نفر و تعداد مصدومان را ۴۸ نفر اعلام کرده بود.

ساعتی بعد خبرگزاری‌ها به نقل از رئیس اورژانس ایران خبر مصدومیت ۱۹۰ نفر و فوت ۴۰ تن از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در کرمان را تایید کردند.

۱۳:۱۰ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

اشتاینیتز: در حاشیه ایستاده‌ایم؛ نتانیاهو: در حمله به قاسم سلیمانی شرکت نداشتیم

در پی پنجمین گام ایران در عدول از تعهدات هسته‌ای خود، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که هنوز زود است بتوان مشخص کرد که آیا ایران در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار دارد یا نه.

آقای اشتاینیتز در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران در مسیر ساخت بمب اتمی است یا خیر؟» به رادیوی اسرائیل گفت: «باید منتظر بمانیم و ببینیم.»

یووال اشتاینیتز، عضو کابینه امنیتی اسرائیل، مجدداً قول نخست‌وزیر اسرائیل را مبنی بر این‌که «اسرائیل هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که سلاح هسته‌ای داشته باشد» تکرار کرد، اما در مورد تنش‌های کنونی بین ایالات متحده و ایران گفت که «ما در حاشیه ایستاده‌ایم و حوادث را مشاهده می‌کنیم.»

کابینه امنیتی اسرائیل روز دوشنبه برای بحث در مورد پیامدهای کشته شدن قاسم سلیمانی در یک حمله هوایی ایالات متحده در هفته گذشته، جلسه‌ای برگزار کرد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در این جلسه گفته است که اسرائیل در حمله هدفمند به قاسم سلیمانی شرکت نداشته و نباید درگیر این موضوع شود. به نوشته این خبرگزاری سخنگوی نتانیاهو از اظهارنظر دربارهٔ این اظهارات خودداری کرده است.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل عصر روز جمعه گزارش دادند که باور بر این است آمریکا پیش از حمله خود به فرمانده سپاه قدس، به اسرائیل در مورد این تصمیم خبر داده بود.

۱۲:۲۷ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

«۱۳ سناریو»ی جمهوری اسلامی برای «انتقام»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ایران، روز سه‌شنبه در یک سخنرانی همزمان با خاک‌سپاری قاسم سلیمانی از «۱۳ سناریو» برای گرفتن انتقام مرگ او در تهران خبر داد.

خبرگزاری تسنیم به نقل از آقای شمخانی نوشت: «ضعیف‌ترین سناریو از ۱۳ سناریوی انتقام، یک کابوس تاریخی برای آمریکاست.»

او ادامه داد: «اگر نیروهای آمریکایی با پای خودشان و عمودی از منطقه ما بیرون نروند، ما کاری می‌کنیم که جنازه‌هایشان به صورت افقی بیرون برود.»

از همان ابتدا، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، مقام‌های جمهوری اسلامی از گرفتن انتقامی «سخت» از آمریکا گفته‌اند.

آقای شمخانی درباره این سناریوهای متعدد توضیح نداده است.

۱۱:۲۲ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

حضور اعضای شورای نگهبان در صحن مجلس برای تایید طرح مقابله با آمریکا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه طرح تکمیل طرح مقابله با آمریکا را با قید سه فوریت تصویب کردند.

بلافاصله اعضای شورای نگهبان که در صحن مجلس حاضر بودند مصوبه این نمایندگان را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی «کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و موسسات وابسته و عاملان و فرماندهان و آمران» کشتن قاسم سلیمانی در عراق «تروریست» اعلام شدند.

طرح اصلاح قانون «اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» مصوبه اردیبهشت سال جاری روز سه‌شنبه در مجلس مطرح شد.

این طرح از جمله شامل افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی بودجه سپاه قدس است.

۰۹:۵۷ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

فرمانده سپاه در کرمان: حرف آخر را اول می‌زنم، انتقام می‌گیریم

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی در شهر زادگاه او، کرمان، بار دیگر بر گرفتن انتقام از آمریکا تاکید کرد.

آقای سلامی گفت: «حرف آخر را اول می‌زنم. انتقام می‌گیریم. انتقام سخت، محکم، پشیمان‌کننده، قاطع و تمام‌کننده.»

این تکرار واکنش رسمی جمهوری اسلامی به کشته شدن فرمانده سپاه قدس در عراق است که در چند روز گذشته بارها توسط مقام‌های این حکومت بازگو شده است.

شورای عالی امنیت ملی و بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، آمریکا را به «انتقام» تهدید کردند.

این شورا با اشاره به پیام رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرد که آمریکا «با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهد شد».

۰۹:۵۰ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی بودجه سپاه قدس

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه از «افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی» بودجه سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در دو ماه پایانی سال جاری، ۱۳۹۸، خبر داد.

این افزایش چشمگیر در بودجه این نهاد نظامی کمتر از یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که سپاه قدس فرمانده خود، قاسم سلیمانی، را در عراق از دست داد.

به گفته رئیس مجلس، رهبر جمهوری اسلامی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین این افزایش بودجه را صادر کرده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از آقای لاریجانی نوشت: «برای دو ماه آخر سال جاری ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران که مسئولیت مقاومت در سطح منطقه را برعهده دارد تعلق گرفته و بودجه آن افزایش می‌یابد.»

۰۹:۱۹ ۱۷.۱۰.۱۳۹۸

افزایش نگرانی خانواده‌های زندانیان آمریکایی در ایران

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید نگرانی در میان خانواده‌های زندانیان آمریکایی و دوتابعیتی که در ایران در حبس هستند، در پی کشته شدن قاسم سلیمانی و تشدید تنش‌ها بین دو کشور، افزون شده‌است.

به گزارش اسوشیتدپرس این افراد که پس از آزادی ژیائو وانگ، به آزادی بستگان خود امیدوار شده بودند، اکنون در حال از دست دادن این امید هستند.

گفت‌وگو با همسر نازنین زاغری: نگرانی در میانه بحران ایران و آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00
لینک مستقیم


جوان وایت، مادر مایکل وایت، سرباز پیشین ارتش که در زمان دیدار از دوست‌دخترش در ایران بازداشت شد، می‌گوید «قبلا که او در امنیت نبود، ولی الان دیگر واقعا امنیتی ندارد».

خانم وایت گفته «نمی‌دانم کسی قصد تلافی دارد یا نه».

آمریکا خواستار آن شده بود که ایران علاوه بر آقای وانگ، رابرت لوینسون، مأمور سابق پلیس فدرال آمریکا را که گفته می‌شود ۱۲ سال پیش در کیش ربوده و بازداشت شده به همراه سیامک و باقر نمازی از شهروندان ایرانی-‌آمریکایی و دیگر زندانیان آن کشور را آزاد کند.

روز یک‌شنبه وزیر خارجه آمریکا، مایک پومپئو، در شبکه ان‌بی‌سی گفته بود واشینگتن همچنان در تلاش است «تا همه آمریکایی‌های زندانی در هر جای جهان از جمله کسانی که روحانیون و دزدسالاران ایران آن‌ها را گرفته‌اند» بازگردانده شوند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG